• Anonym (M)

Springmask igen, SNÄLLA hjälp!

I mars upptäckte jag springmask hos 5åriga dottern. Hon sa att det kliade en natt, såg en mask och dagen efter behandlades vi allihopa, hon och 2 åriga lillebror med flytande vermox, och jag och mannen med vanquin.

Dagarna efter behandlingen kom det ut massvis med maskar i dotterns avföring. Tror att vi andra klarade oss för ingen hade symtom och inga maskar hittades.

Men jag blev ett psykiskt vrak. Jag tvättade ALLT. Soffor, mattor, gardiner, sängkläder i 90 grader varje dag i en vecka, sen varannan dag. Kastade tyger, tvättade alla barnen leksaker. Underkläder + byxor på dottern 24/7 i två veckor. Duscha rumpa varje morgon och kväll. Tvättade handtag, dörrar. Dammsög hela huset dagligen, städade toaletten flera gånger om dagen och skurade golv. Och grät... Givetvis extremt noga med handtvätt och handsprit.

Nu, nästan 8 månader senare, hittade jag en mask i mitt bajs, av ren slump. Inga symtom alls. Och fick givetvis panik. Fick vermox tablett, men de ville inte skriva ut till barnen. Vanquin är slutsålt. 6 tabletter i en ask, så vi tog alla fyra vars en, och när nästa dos ska tas om två veckor vet jag inte hur vi ska göra, bara två tabletter kvar.

Mannen har inga symtom, lillebror har inga symtom men har inte kunnat studera hans avföring än.

Dotterns kunde jag kolla igår, och efter att ha ?letat runt? en bra stund hittade jag en där också.

Har inte heller hittat fler hos mig själv.

Men nu känner jag mig totalt uppgiven. Mitt psykeböor totalt skadat av detta. Jag gråter, har inget tålamod, är deprimerad och vill bara sitta i ett hörn. Läser alla skräckhistorier om de som har det konstant och aldrig blir av med skiten.

Jag har storstädat hela huset en gång; dammat, torkat golv. Nu dammsuger jag en gång varje dag, vilket jag gör i vanliga fall också. Städar toaletten efter varje besök. Tvättar rumpor och noga med handtvätt. Tvättat alla handdukar och använder pappershanddukar på toa.

Gör jag för lite? Finns det chans att detta är en lindrig infektion, med tanke på att det inte kliar? Kan det va så att de inte lägger några ägg utan håller sig ?invändigt? i oss?

Kan vi räkna med att få det igen och igen nu när vi blivit drabbade två gånger på under ett år? SNÄLLA finns det någon som har någon erfarenhet!!!

Jag dricker rödbetsjuice och äter vitlökskapslar. Dottern är extremt kräsen men får i henne lite pumpakärnor och smoothie på hallon, blåbär & jordgubbar. Försöker med morötter också.

• Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!
  • Anonym (Ssk)

Gratulerar! Under vår utbildning fick vi höra att det är jättebra om barn får springmask då det aktiverar immunförsvaret och minskar risken för allergier. Så försök att se det från den ljusa sidan

Visst känns det obehagligt att få parasiter, men det är helt naturligt och har hänt under alla tider. Det är inget tecken på att man har smutsigt omkring sig heller då det smittar så lätt, så inget att skämmas över. Det kommer inte vara för evigt, så det är bara att vänta ut. Mer än du gör nu för att bekämpa maskarna lär du inte kunna göra. Lycka till!

• Anonym (Sluta)

Sluta! vi städade massor men inget hjälpte inte ens medicin.

Sluta ät mjölkprodukter o socker o ät massa pumpafrön som tuggas noga. Det brukar hjälpa.

Även ren äpplecider vinäger o surkål hatar maskarna. Lök i alla former är också effektivt. Har själv testat massa o detta funkar bäst för mig. Ibland har jag också tuggat ren nejlika då dör de garanterat.

• Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 12:30:21 följande:

Sluta! vi städade massor men inget hjälpte inte ens medicin.

Sluta ät mjölkprodukter o socker o ät massa pumpafrön som tuggas noga. Det brukar hjälpa.

Även ren äpplecider vinäger o surkål hatar maskarna. Lök i alla former är också effektivt. Har själv testat massa o detta funkar bäst för mig. Ibland har jag också tuggat ren nejlika då dör de garanterat.

Funkar det med rostade pumpafrön? Det kan jag få i dottern men inget av det andra går att få o henne. Ska barnet aldrig få äta socker mer? Vi håller det oftast till helger, dricker inte juice eller oboy men visst slinker det ner någon bulle/kaka i veckorna ibland...

Jag har druckit rödbetsjuice och äter vitlökskapslar, har inte sett något i min avföring förutom en mask i fredags. Inget i minstingens och bara en i dotterns igår...
  • Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-11-04 12:10:11 följande:

Gratulerar! Under vår utbildning fick vi höra att det är jättebra om barn får springmask då det aktiverar immunförsvaret och minskar risken för allergier. Så försök att se det från den ljusa sidan

Visst känns det obehagligt att få parasiter, men det är helt naturligt och har hänt under alla tider. Det är inget tecken på att man har smutsigt omkring sig heller då det smittar så lätt, så inget att skämmas över. Det kommer inte vara för evigt, så det är bara att vänta ut. Mer än du gör nu för att bekämpa maskarna lär du inte kunna göra. Lycka till!

Hade nog hellre tagit en allergi än springmask, men då slipper vi förhoppningsvis allergier då, hehe :)

Dottern är nagelbitare så gissar att det mycket möjligt är därifrån det kommer. Är på henne konstant, och funderar på att köpa tunna vantar hon får ha på sig ett tag så hon slutar med den fula ovanan....
  • Zizazi

Jag är expert inom detta ämne efter att själv genomlevt detta med mina barn. Du behöver inte städa så jävla mycket för det är helt lönlöst. Maskäggen är inte så vitala att de kläcks direkt osv. Maskägg behöver fukt och speciella tillstånd att kläckas. I princip bara 15 % av alla maskägg kläcks och visst de är supertåliga, men att få de från soffan till munnen är ganska omöjligt. Visst om du gräver dig i röven och sedan slickar på fingrarna får du i dig tillräckligt för nya maskar skulle bildas den vägen.

Största bildningen av maskar kommer genom att medicinen är overksam. Dvs maskarna idag är resistenta mot dagens mediciner. Vanquin är ett skämt. Jag har personligen skrivit till läkemedelsverket då Vanquin är helt overksamt, att medicinen bör sluta säljas som ett behandlingsalternativ omedelbart. Jag har själv testat vanquin på levande maskar. De levde och mådde prima. Men inom den branschen finns mycket korruption, vänskapsband och lättja. Folk tror att vi fortfarande bor i bullerbySverige där alla är solidariska och anstränger sig för varandra. Bulllshit.

Även vermox/mebendazole är maskarna i allra flesta fall helt  eller delvis immuna mot. Chili och curry och alla annan huskurer, pumpakärnor, papayakärnor etc är bara ren bullshit. Maskarna lever väldigt bra med alla dessa pseudobehandlingar. Att maskarna behöver lägga ägg på utsidan av anus är ytterligare ren bullshit och lögner.

Det som fortfarande fungerar är Albendazole, i stora mängder (1-2 gram per dos med 10dagars intervall). Ja vad får jag betalt för mina visdomar och min tid författa denna texten. Inte ett skit. Från någon. För vi lever i ett skitland som håller på att gå under. Sakta nu i början, snabbare om något år. Sanna mina ord. De är profetiska.

• Anonym (jag)

Jag har gett upp. Det går inte att städa på det där viset när man har barn och jobbar heltid. Jag behandlar däremot en tredje gång med vanquin då brukar det ge sig ett tag. Nu är ju problemet att vanquin är helt slut hos leverantören så det är nog väldigt många som går med lite maskar i rumpan. Det är när man återsmittar sig själv som det blir värst. Det gäller att aldrig klia (inte så lätt med småbarn) och vara noga med handtvätten. Nagelbitning gör nog att man återsmittar sig själv och maskarna blir fler och fler.

• Anonym (M)
    Zizazi skrev 2018-11-04 13:05:23 följande:

Jag är expert inom detta ämne efter att själv genomlevt detta med mina barn. Du behöver inte städa så jävla mycket för det är helt lönlöst. Maskäggen är inte så vitala att de kläcks direkt osv. Maskägg behöver fukt och speciella tillstånd att kläckas. I princip bara 15 % av alla maskägg kläcks och visst de är supertåliga, men att få de från soffan till munnen är ganska omöjligt. Visst om du gräver dig i röven och sedan slickar på fingrarna får du i dig tillräckligt för nya maskar skulle bildas den vägen.

Största bildningen av maskar kommer genom att medicinen är overksam. Dvs maskarna idag är resistenta mot dagens mediciner. Vanquin är ett skämt. Jag har personligen skrivit till läkemedelsverket då Vanquin är helt overksamt, att medicinen bör sluta säljas som ett behandlingsalternativ omedelbart. Jag har själv testat vanquin på levande maskar. De levde och mådde prima. Men inom den branschen finns mycket korruption, vänskapsband och lättja. Folk tror att vi fortfarande bor i bullerbySverige där alla är solidariska och anstränger sig för varandra. Bulllshit.

Även vermox/mebendazole är maskarna i allra flesta fall helt  eller delvis immuna mot. Chili och curry och alla annan huskurer, pumpakärnor, papayakärnor etc är bara ren bullshit. Maskarna lever väldigt bra med alla dessa pseudobehandlingar. Att maskarna behöver lägga ägg på utsidan av anus är ytterligare ren bullshit och lögner.

Det som fortfarande fungerar är Albendazole, i stora mängder (1-2 gram per dos med 10dagars intervall). Ja vad får jag betalt för mina visdomar och min tid författa denna texten. Inte ett skit. Från någon. För vi lever i ett skitland som håller på att gå under. Sakta nu i början, snabbare om något år. Sanna mina ord. De är profetiska.

Nu får jag ännu mer panik när jag läser ditt svar. Så vi kommer i princip få dras med detta för alltid?! För gissar på att det inte är så enkelt att få tag på Albendazole.

Hur blev du och dina barn kvitt det?
  • Zoegazz
    Zizazi skrev 2018-11-04 13:05:23 följande:

Vanquin har fungerat för oss varje gång :)
  • Anonym (M)
    Anonym (jag) skrev 2018-11-04 13:05:56 följande:

Jag har gett upp. Det går inte att städa på det där viset när man har barn och jobbar heltid. Jag behandlar däremot en tredje gång med vanquin då brukar det ge sig ett tag. Nu är ju problemet att vanquin är helt slut hos leverantören så det är nog väldigt många som går med lite maskar i rumpan. Det är när man återsmittar sig själv som det blir värst. Det gäller att aldrig klia (inte så lätt med småbarn) och vara noga med handtvätten. Nagelbitning gör nog att man återsmittar sig själv och maskarna blir fler och fler.

Hon (eller jag) har inte lidit av någon klåda denna gången, förra gången kliade det på dottern men nu upptäckte jag det bara av ren slump. Kan det göra att vi förhoppningsvis inte spridit äggen överallt och återsmittar oss själva?

Hur ofta brukar ni få det?
Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!