• Anonym (tips)

    50 000 i skulder, behöver alla tips jag kan få

    För att göra en lång historia kort, mitt ex tog lån och köpte saker i mitt namn för några år sedan utan min vetskap. Jag fick reda på detta efter vi gjorde slut och efter flera år av depressioner bland annat på grund av detta samt arbetslöshet har jag inte tidigare kunnat betala mer än de allra lägsta skulderna. 

    Jag har nu äntligen fått jobb där jag tjänar mer än existensminimum och vill naturligtvis göra allt för att bli av med mina skulder. I skrivande stund är skulden hos kronofogden strax under 50 tusen. 

    Jag söker alla tips på hur jag kan lösa detta. Jag får inget lån på grund av betalningsanmärkningar samt hos kronofogden så tips om detta behöver jag inte. Jag söker alla extra jobb som jag hittar, men då jag redan jobbar 100 procent så är det svårt att hitta extra jobb som är utanför mina timmar. Jag ska under morgondagen försöka att gå igenom alla saker jag har och se om det är något jag kan sälja. Jag har dock inte mycket av värde då jag levt med dessa skulder i 3 år så jag har redan sålt av mycket. 

    Vad kan jag göra mer? Jag orkar inte med detta längre, och ännu värre känns det när det inte är jag som orsakat detta. Jag har alltid varit bra med pengar och haft ett mindre sparande innan detta som jag blivit tvungen att använda för att lösa de lägre skulderna.

  • Svar på tråden 50 000 i skulder, behöver alla tips jag kan få
  • minst

    Åh vad härligt att höra att du snart har betalat av allt och kan börja "leva" på riktigt igen. Önskar dig all lycka!

  • Anonym (tips)

    Då sitter jag här med ångest och gråter igen. På ett sätt är jag glad. Denna månad kunde jag betala av de sista skulderna vilket gör att jag är helt skuldfri nu (förutom CSN). Så glad att jag trots allt faktiskt sitter här. Men å andra sidan så blev det lite mer än vad jag faktiskt räknat med. En extra räkning dök upp och just nu har jag exakt 15 kronor att överleva månaden på. Jag har lite mat hemma, men inte så jag kommer kunna klara mig till den 25. Jag fyllde år nu i Juni och på lördag hade jag tänkt att fira mig, vilket jag nu kommer behöva avboka. För med 15 kronor på kortet är det svårt att bjuda på något som ska räcka till 20 personer. Jag är så himla ledsen över detta och allt annat.

    Vet inte varför jag egentligen skriver här men jag har verkligen ingen att prata med om detta. Ikväll är en tung dag, imorgon får jag rycka upp mig.

  • Egon den stora

    Kan du inte bestrida fakturan i stället? Det är väl flera år sedan köpen gjordes och det var dessutom inte du som gjorde dom?

  • Deceree1
    Anonym (tips) skrev 2019-07-08 23:44:41 följande:

    Då sitter jag här med ångest och gråter igen. På ett sätt är jag glad. Denna månad kunde jag betala av de sista skulderna vilket gör att jag är helt skuldfri nu (förutom CSN). Så glad att jag trots allt faktiskt sitter här. Men å andra sidan så blev det lite mer än vad jag faktiskt räknat med. En extra räkning dök upp och just nu har jag exakt 15 kronor att överleva månaden på. Jag har lite mat hemma, men inte så jag kommer kunna klara mig till den 25. Jag fyllde år nu i Juni och på lördag hade jag tänkt att fira mig, vilket jag nu kommer behöva avboka. För med 15 kronor på kortet är det svårt att bjuda på något som ska räcka till 20 personer. Jag är så himla ledsen över detta och allt annat.

    Vet inte varför jag egentligen skriver här men jag har verkligen ingen att prata med om detta. Ikväll är en tung dag, imorgon får jag rycka upp mig.


    Hej igen. Tänkte på en sak. Kan du inte ha ett litet kalas för familjen o nära vänner, o önska dig pengar?

    Om du bara har till ett bullbak så räcker det faktiskt med kaffe och bullar. Du kanske har nån snäll familjemedlem som kan baka en sockerkaka? Om de vet om din situation så kan man ju hoppas att alla ger en slant var i födelsedagspresent. Kram
  • FrökenCarlsson
    Deceree1 skrev 2019-07-09 05:43:25 följande:

    Hej igen. Tänkte på en sak. Kan du inte ha ett litet kalas för familjen o nära vänner, o önska dig pengar?

    Om du bara har till ett bullbak så räcker det faktiskt med kaffe och bullar. Du kanske har nån snäll familjemedlem som kan baka en sockerkaka? Om de vet om din situation så kan man ju hoppas att alla ger en slant var i födelsedagspresent. Kram


    Eller önska dig ett knytkalas, att din familj/vänner tar med sig var sin paj, sallad osv osv.

    Kanske tom blir lite matlådor till dig över! Blir ju en bra present!
  • Pierott

    Jag vill absolut inte såga dig vid fotknölarna. Men vad menar du med att räkningar dyker upp? Räkningar dyker inte bara upp från det blå flera år senare. Du måste ha fått flera påminnelser och brev från inkasso innan det hamnar hos kronofogden.

    O som nån annan föreslagit, ha knytkalas.

  • Anonym (Milla)
    Anonym (tips) skrev 2019-07-08 23:44:41 följande:

    Då sitter jag här med ångest och gråter igen. På ett sätt är jag glad. Denna månad kunde jag betala av de sista skulderna vilket gör att jag är helt skuldfri nu (förutom CSN). Så glad att jag trots allt faktiskt sitter här. Men å andra sidan så blev det lite mer än vad jag faktiskt räknat med. En extra räkning dök upp och just nu har jag exakt 15 kronor att överleva månaden på. Jag har lite mat hemma, men inte så jag kommer kunna klara mig till den 25. Jag fyllde år nu i Juni och på lördag hade jag tänkt att fira mig, vilket jag nu kommer behöva avboka. För med 15 kronor på kortet är det svårt att bjuda på något som ska räcka till 20 personer. Jag är så himla ledsen över detta och allt annat.

    Vet inte varför jag egentligen skriver här men jag har verkligen ingen att prata med om detta. Ikväll är en tung dag, imorgon får jag rycka upp mig.


    Om du känner 20 st familj och vänner så tycker jag att du ska ringa eller skriva till dem allihop, berätta exakt vilken situation du har suttit i och just nu sitter i och fråga om de kan antingen låna ut eller ge dig 10 kr var.

    Om alla skulle ge dig en 10:a har du genast 200 kr, men jag skulle tro att flera av dem kommer hjälpa dig mer än så.

    Vad har man familj och vänner till, om de inte kan hjälpa en i kris? Man ska ALDRIG vara för stolt för att be om hjälp.

    och om det känns tungt - bjud tillbaka genom att fixa en fest den 25:e när du får lön!
  • Deceree1

    Näe, önska dig pengar, ingen av de som kommer ger rimligtvis inte mindre än 100kr. Sen kanske nån kan vara snäll och göra en kaka iaf.

    Vet dom hur illa du har ställt och att det dessutom inte är ditt fel, så kommer dom att ställa upp på det.

    Det är inget konstigt att önska sig pengar, det är vanligt att man gör så. Ofta för att personen ska kunna köpa vad den vill. Så skäms inte. Gört :))

  • Anonym (Kille 34)
    Anonym (tips) skrev 2018-11-06 19:16:36 följande:

    För att göra en lång historia kort, mitt ex tog lån och köpte saker i mitt namn för några år sedan utan min vetskap. Jag fick reda på detta efter vi gjorde slut och efter flera år av depressioner bland annat på grund av detta samt arbetslöshet har jag inte tidigare kunnat betala mer än de allra lägsta skulderna. 

    Jag har nu äntligen fått jobb där jag tjänar mer än existensminimum och vill naturligtvis göra allt för att bli av med mina skulder. I skrivande stund är skulden hos kronofogden strax under 50 tusen. 

    Jag söker alla tips på hur jag kan lösa detta. Jag får inget lån på grund av betalningsanmärkningar samt hos kronofogden så tips om detta behöver jag inte. Jag söker alla extra jobb som jag hittar, men då jag redan jobbar 100 procent så är det svårt att hitta extra jobb som är utanför mina timmar. Jag ska under morgondagen försöka att gå igenom alla saker jag har och se om det är något jag kan sälja. Jag har dock inte mycket av värde då jag levt med dessa skulder i 3 år så jag har redan sålt av mycket. 

    Vad kan jag göra mer? Jag orkar inte med detta längre, och ännu värre känns det när det inte är jag som orsakat detta. Jag har alltid varit bra med pengar och haft ett mindre sparande innan detta som jag blivit tvungen att använda för att lösa de lägre skulderna.


    Jag hade skulder ungefär i dina mått 60000 kr för att vara exakt. Fick två betalningsanmärkningar tog massa sms lån.

    Jag vände mig till min kommuns skuldrådgivare vilket var värdefullt. Ring din kommun så kan dom säkert slussa dig vidare. Jag drog på skulderna i samband med att jag blev arbetslös. Min skuldrådgivare gav mig rådet om att förhandla om de kunde skriva av skulden eller minska räntor. 4/9 gick med på det. 2 långivare gick med på att ta minska räntedelen som tickade och 2 fick jag fryst ränta de lade inte på mer ränte kostnader. De gjorde att jag hann att komma ikapp och betala av 3 sms lån under 4 månader. 2 månader efter jag varit i kontakt med alla lånegivare jag hade sms lån så fick jag ett jobb. Då var min skuld totalt på 48700 kr. Jag lyckades på ett lån på SEB på totalt 50000 kr så jag kunde betala alla sms lånen jag hade för bara ha ett lån som jag betalade varje månad. Min pappa fick in som borgenär på dessa 50000 kr som garant. De vad så jag löste min ekonomiska situation hoppas de löser sig och att jag bidrog på något tips i varje fall.

    Lucka till
  • Egon den stora
    Pierott skrev 2019-07-09 19:06:04 följande:

    Jag vill absolut inte såga dig vid fotknölarna. Men vad menar du med att räkningar dyker upp? Räkningar dyker inte bara upp från det blå flera år senare. Du måste ha fått flera påminnelser och brev från inkasso innan det hamnar hos kronofogden.

    O som nån annan föreslagit, ha knytkalas.


    Precis. Det är något skumt med det här. Räkningar som inte är ens egna bestrider man, och dom dyker som sagt inte bara upp.
  • Anonym (tips)

    Det är klart jag kan bjuda in och önska mig pengar, men det känns alltid lite jobbigt att bjuda in och sen inte kunna bjuda på något. Det är ingen som vet om hela min situation för att jag har skämts så himla mycket för att jag låtit mig manipuleras av en människa. Det är klart jag fått inkasso tidigare

    Denna räkning dök upp för att jag inte hade räknat med att den skulle komma denna månad utan nästa. Jag och försäkringskassan hade kommit överens om att jag skulle betala denna nästa månad. Men den dök upp denna. Jag betalade den utan att höra av mig för jag orkade inte bråka igen, och i början av månaden trodde jag att jag skulle klara det. Men oväntade normala utgifter dök upp. Typ köpa ett par byxor för att mina gamla gick sönder. Osv.

    Jag har för mig att jag bestred fakturorna när jag fick dem. Men det gick inte att bevisa att det inte var jag som handlat eller något åt det hållet. Jag mådde så pass dåligt under den här perioden att jag dels har svårt att minnas. Det är också så att jag naturligtvis fått inkasso. Jag kunde betala lite av lite av fakturorna i början men i samband med att min anställning tog slut och jag blev arbetslös. Jag mådde ännu sämre då och hade knappt råd till vanliga räkningarna och än mindre något extra. Om jag inte skulle förlora min lägenhet var jag tvungen att prioritera. Då jag började studera fick jag återigen lite möjlighet att börja betala av de räkningarna som ännu inte gått till kronofogden.

    Jag vet inte riktigt vad jag skulle vinna på att sitta här och hitta på? Inte någon stans i denna tråd har jag bett om pengar utan bara råd om hur jag på snabbare vis ska kunna lösa den situation jag hade. Jag var väldigt nere när jag skrev mitt senaste inlägg, nu är det något bättre och jag försöker tänka positivt att jag i alla fall är skuldfri nu.

Svar på tråden 50 000 i skulder, behöver alla tips jag kan få