• Anonym (TS)

    Min man äter upp allt!

    Min man har ett sjukligt behov av att "äta gott". Framförallt på nätterna försvinner mat och snacks som jag köpt, som rentav är mitt eller barnens. Ibland kommer jag på honom på bar gärning och då gömmer han chipsskålen och försöker låtsas som ingenting, när inte det funkar ber han tusen gånger om ursäkt och ber mig att inte bli arg. Han äter alltså upp sådant jag ska använda till maten, som mozzarella, fetaost, bacon, tacochips för att inte nämna allt snacks. Han påstår att han tänker ersätta det men det glömmer han alltid så jag upptäcker att något saknas när maten väl lagas. "Ojdå, juste, jag åt ju det inatt". Jag veckohandlar på måndagar och fredagsmyset är ofta borta redan på tisdagen. Jag har provat att gömma grejer men han letar tills han hittar. Detta händer om och om och om igen och jag kokar av ilska för jag får aldrig äta något gott, sparar jag mitt godis så finns det inte kvar efter att jag lämnat det obevakat vid sömn... T o m när jag stått och rullat köttbullar i timmar för att det ska räcka till mat dagen efter samt att frysa in tar han sig friheten att äta upp dem som snacks när middagen är över. Eller när det finns mycket av vad som helst, t ex mjölk, så dricker han en hel liter som jag skulle använda till lasagne för "det fanns ju så mycket". Juice köper jag inte ens längre för jag får inte ens smaka innan han klunkat i sig allt som törstsläckare.

    Överreagerar jag eller är han helt sjuk i huvudet? Känns som en tjuv/inkräktare i mitt eget hem. Ikväll upptäckte jag att han åt tacochipsen till fredagstacosen. Jag är hemma med barnen imorgon och funderar på att göra tacos till lunch istället så han inte får något, och säga att chipsen inte räckte. Är det elakt? Vet inte vad jag ska göra längre för han fattar aldrig, han fortsätter bara med sitt egoistiska jävla beteende.

  • Svar på tråden Min man äter upp allt!
  • Anonym (Vera)
    Fia 28 skrev 2018-11-09 08:03:35 följande:

    Olika människor kräver olika mängd mat.  Min sambo på 70 kg äter definitivt mer än så!


    Jag äter mer än så! (BMI 21.1)

    Ts, daghandla och köp lite extra. Låt mannen handla så ofta som möjligt med en lista från dig, då kan han själv slänga ner sånt som han vill ha, och du kan fortfarande planera maten.
  • Anonym (Haha)

    Alltså förlåt TS men jag skrattar högt åt det du skriver! Jag förstår att det är jätte tufft, för Jag har det i perioder likadant med min man! Han är som en jävla dammsugare.

    Det sorgliga i det är att det är en ätstörning. Min man är även som ett bottenlöst hål. De mängder han kan äta är obeskrivligt.

    Vi löste det genom att godis och snacks betalar man själv. Det dras inte från matkontot. Då inser han själv vilka mängder det handlar om när han svart på vitt ser kostnaderna. Han har även en egen litenkyl som är hans som han får fylla med saker som han vill ha. Just nu är den fylld med över 10st marsipanlimpor, 5st nougatlimpor och en himla massa mjukapepparkakor. Behovet av att äta blir mindre när han har sitt eget stasch.

    Tar han ngt så ersätter han det illa bums.

    Han har sökt hjälp för sina ätstörningar två ggr men blev tyvärr bara normaliserad.

    Fråga din man om han vill följa med och handla och planera. Vad han tror är lösningen.

    Lycka till!

  • sextiotalist
    Anonym (Points) skrev 2018-11-09 08:38:26 följande:
    Enligt Paulún är en normalportion 150 gr kyckling (en filé) och 150-200 gr potatis (2-3 st beroende på storlek).

    iform.se/nyttig-mat/hur-mycket-ar-egentligen-en-normal-portion. Så mycket äter tom mina små smala tonårstjejer + grönsaker till. Det är lite mat för en man modell större.

    Men jag håller med om att det inte låter sunt, näringsmässigt eller mentalt, att äta på det sätt som TS man gör.
    Fast han skrev inte är, utan ungefär, att dina tonårsflickor äter så mycket är helt normalt, för det är den åldern då kroppen behöver mest energi.

    Fortfarande så är BMI 30 fetma

  • Limeblad

    Det här låter helt bisarrt. Lider med dig TS, hade varit så arg! Ingen respekt mot dig och barnen. Har inget förslag på bra lösning, för du borde inte behöva anpassa dig. Han är en vuxen man för guds skull. Du ska inte behöva daghandla eller vakta honom eller låsa skåpen eller vad det nu kan vara.

    Är mest inne på att han får ersätta det han äter i smyg. Vilket i och för sig innebär att du kommer vara tvungen att kontrollera ofta (och så ska det ju egentligen inte vara). Men om du handlat något som ska vara till en middag, kontrollera på morgonen och fattas något får han handla det på nytt. Om han äter upp köttbullarna du slitigt med, be honom köpa nya ingredienser och när han kommer hem får han göra nya. Det kanske inte heller funkar men då kanske han får upp ögonen för hur mycket tid och energi du lägger på maten.

    Sen tycker jag att ni definitivt ska äta tacos till lunch!

  • Anonym (tillsammans)

    Om du inte vill skilja dig tycker jag att du ska låta honom stå för mat-inhandlingen och matplaneringen i en månad. Du får stå ut den tiden helt enkelt. Då kanske han får en annan inlevelseförmåga.

    Pallar du kan du till och med låta honom laga maten.

    Tycker på riktigt du ska testa detta, en månad av ditt liv. Kanske blir ändring då. 

  • Anonym (tillsammans)

    En annan sak är att ha en konversation och faktiskt diskutera arbetsfördelningen och detta problem. Jag menar, om du inte är villig att ändra på något upplägg så kanske inte han kan eller vill göra det, även om det givetvis är han som är problemet.

    Om du vill fortsätta vara mamma till honom kan en idé vara att veckohandla och veckoplanera allt utom det göttaste. Så inför helg och fredagsmys köps mozzarella och godis och korv, och i veckorna äter ni enklare.

  • Anonym (tillsammans)
    Anonym (tillsammans) skrev 2018-11-09 09:27:55 följande:

    Om du vill fortsätta vara mamma till honom kan en idé vara att veckohandla och veckoplanera allt utom det göttaste. Så inför helg och fredagsmys köps mozzarella och godis och korv, och i veckorna äter ni enklare.


    på så vis så behöver du bara handla 2 ggr per vecka istället för att småhandla varje dag.

    Basvaror och tråkmat i början av veckan, det goda på fredagen
  • Pierott

    Wow! Fick din man aldrig lära sig o fråga innan han åt upp halva innehållet i skafferi och kylskåp när han va liten?

    Min sambo är ett bottenlöst hål också, han vräker i sig allt han kommer över o ibland får jag säga till honom när han sätter tänderna i nått som är mitt. Men oftast köper jag bara "vuxengodis" som han inte äter.

    Låt din man sköta inköpen i minst en månad. Äter han upp nått som du ska ha i matlagning påminner du honom under dagen att han ska köpa hem det. Kommer han hem utan det får han snällt bege sig till affären då, låt han inte komma undan med -jag glömde-!

  • Anonym (J)

    Sjukt vidrigt beteende. Hur betalar ni för maten ? Står han för vad han äter upp?

Svar på tråden Min man äter upp allt!