• Anonym (Jakarta)

    Varför inte Alvedon till små barnen innan akutbesök?

    Varför uppsöker så många föräldrar akutmottagningen innan de ger sina småttingar Alvedon, vad är anledningen? Förstår man inte att akuten har fördelat resurser till mer allvarligt än så? Man kommer in 4 h efter feberdebut utan att ge Alvedon, man tror inte det är sant. Dessutom kan man aldrig se crp försen ett dygn efter feberdebut. Så vad ska sjuksyrrorna göra tänker ni? Föra primärvård för att ni inte orkar boka tid/vänta på BVC? Är ni lata? Okunniga? Panikslagna? Genuint oroliga? Hjälp mig förstå.

  • Svar på tråden Varför inte Alvedon till små barnen innan akutbesök?
  • Anonym (L)

    För de kanske är rädd för rs. De kanske redan har förlorat ett barn. De kanske tycker att barnet har svårt att andas. Barnet kanske är uttorkat. Har andra sjukdomar som gör det farligt. Deras barn kanske är alldeles för underviktig och behöver vård så fort som möjligt så att de inte förlorar för mycket i vikt.

    Vem är du att dömma?

  • Anonym (K)

    Du skriver små barn. Då tittat vi närmare på det:

    Barn som ska uppsöka vård akut enligt 1177: yngre än tre månader och har en temperatur på 38,0 grader eller högre eller mellan tre och sex månader och har en temperatur på 39,0 grader eller högre.

    Sen finns det oändligt många fler orsaker än du tror. Läs på och döm inte innan du vet omständigheterna.

  • Anonym (Jakarta)

    Så många pigga barn som uppsöker akutmottagningen.. Ni har inte en aning! Så får dom frågan om de gett Alvedon, nej svarar de och får då vända i dörren. Alla som vet nåt, vet att rs virus inte debuterar på ett par timmar, det är oftast sviter av förkylning, så nej det köper jag inte heller

  • Anonym (Jakarta)

    En del som får frågan varför de inte sökt på BVC, så vet de inte.

  • modsey
    Anonym (Jakarta) skrev 2018-11-11 20:11:53 följande:

    En del som får frågan varför de inte sökt på BVC, så vet de inte.


    Eller säger, nej jag har inte gett alvedon då jag läst att det är farligt....
  • Anonym (Jakarta)
    modsey skrev 2018-11-11 20:33:03 följande:

    Eller säger, nej jag har inte gett alvedon då jag läst att det är farligt....


    Men eller hur! Var har de läst det? Hur kan de sälja Alvedon till barn receptfritt om?? Jag kan köpa det om barnet för övrigt är allmänpåverkat eller har tydliga symtom på andningssvårigheter och dylikt. Men sååååå många barn kommer in och sitter upp i barnvagn med normal tonus och är inte alls cyanotiska. Många föräldrar har även en stor väska i släptåg, precis som att de checkar in på hotell.

    Gå hem och ge barnet Alvedon!
  • Anonym (Jakarta)

    Jag kan även köpa det om det är högriskbarn..

  • Anonym (?)

    Vad gör du själv på barnakuten så ofta då? Arbetar du som sköterska där? I så fall kan du väl fråga dina patienter istället för att fråga här.

  • Jemp
    Anonym (Jakarta) skrev 2018-11-11 20:11:53 följande:

    En del som får frågan varför de inte sökt på BVC, så vet de inte.


    Förmodligen eftersom BVC tar hand om friska barn.

    Jag har aldrig uppsökt akuten för feber (behovet har inte funnits) men jag har då inte en aning om när crp kan tas, vet knappt vad det är och anser inte att det kan förväntas heller... 1177 har en tendens att rekommendera vård oavsett vad man ringer för, RS ÄR väl ett (för små barn kraftigt/ev allvarligt) förkylningsvirus?

    Förutom då oro och ev högrisk.
Svar på tråden Varför inte Alvedon till små barnen innan akutbesök?