• emmioonely

Tonårsföräldrar ekonomi?

Hej jag är om någon månad 17 år och jag och min pojkvän so m är några år äldre än mig vill båda skaffa barn nu trotts tidig ålder och vi känner oss tillräckligt mogna för det. Men för tillfället har han ett dåligt jobb med inte den bästa lönen . och jag går på gymnasiet. Jag undrar då hur tonårsföräldrar gör ang sin ekonomi. Finns ju de som blir föräldrar innan någon av de börjat gymnasiet. Ingen av oss har föräldrar som kan lägga till massa pengar och vi känner att vår ekonomi är alldeles för tight för tillfället men ändå vill vi skaffa barn nu och undrar... Vad kan vi få för hjälp ekonomiskt sett?

• Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-02 20:21:42 följande:
    Nej du beskriver negativa åsikter och inte fakta. Du kan inte ha rätt och det är inget jag inte har förstått.

Det är inte så att mor/far-föräldrar automatiskt ser det som ett straff att hjälpa till eller att få vara med sina barnbarn. Det måste inte vara någon sorts olycka att en tonåring blir förälder. Att tro att man med enkelhet kan leva på bidrag (mer än andra föräldrar) går snabbt över och grundar sig ju i att vuxenvärlden missat sitt ansvar långt tidigare, ingen idé att bli arg i efterhand. Kanske borde du bli informatör för tonåringar eftersom du brinner för det här? Se bara till att bli mer nyanserad och skala bort attityden av överlägsenhet, och just ja, inte bra om du kallar dem för dumma och trögboll och annan mobbing... när jag tänker efter är du nog inte lämplig alls.

Det kan vara tungt att bli tonårsförälder (och 30-årig förälder...) och det kan vara fantastiskt, jag har sett båda exemplen och ingen gravid tonåring blir bättre förälder av att vuxna runt omkring har dömt ut.
    Hur mycket jag än älskar mitt barnbarn så skulle jag inte vilja att han bodde under mitt tak om det kan undvikas.
    Men nu är ju hans föräldrar inga barn själva  som tur är.

Jag hade inte ställt upp som extraförälder nu när jag passerat 50 och samtliga mina barn är myndiga och självgående. Finns inte på världskartan att jag skulle begränsa mitt liv igen, speciellt inte för att någon annan tar dumma beslut. Oavsett vem det är.
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-02 20:31:33 följande:

Hur mycket jag än älskar mitt barnbarn så skulle jag inte vilja att han bodde under mitt tak om det kan undvikas.

Jag hade inte ställt upp som extraförälder nu när jag passerat 50 och samtliga mina barn är myndiga och självgående. Finns inte på världskartan att jag skulle begränsa mitt liv igen, speciellt inte för att någon annan tar dumma beslut. Oavsett vem det är.

Ja? Vi är ju olika. Några vill ju inte ens ha sina egna barn medan andra inte får nog av sina barnbarn, och allt däremellan.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-02 20:43:59 följande:

Ja? Vi är ju olika. Några vill ju inte ens ha sina egna barn medan andra inte får nog av sina barnbarn, och allt däremellan.

Och ska dessa som inte skulle uppskatta att behöva agera extramamma för deras tonåring tog ett beslut behöva lida?
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-02 20:21:42 följande:

Nej du beskriver negativa åsikter och inte fakta. Du kan inte ha rätt och det är inget jag inte har förstått.

Det är inte så att mor/far-föräldrar automatiskt ser det som ett straff att hjälpa till eller att få vara med sina barnbarn. Det måste inte vara någon sorts olycka att en tonåring blir förälder. Att tro att man med enkelhet kan leva på bidrag (mer än andra föräldrar) går snabbt över och grundar sig ju i att vuxenvärlden missat sitt ansvar långt tidigare, ingen idé att bli arg i efterhand. Kanske borde du bli informatör för tonåringar eftersom du brinner för det här? Se bara till att bli mer nyanserad och skala bort attityden av överlägsenhet, och just ja, inte bra om du kallar dem för dumma och trögboll och annan mobbing... när jag tänker efter är du nog inte lämplig alls.

Det kan vara tungt att bli tonårsförälder (och 30-årig förälder...) och det kan vara fantastiskt, jag har sett båda exemplen och ingen gravid tonåring blir bättre förälder av att vuxna runt omkring har dömt ut.

Och du skulle vara mer lämplig som informatör tycker du? Tillåt mig att skratta, då skulle Sverige bli ett U-land om folk tänker som dig.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-02 20:31:33 följande:

Denna människa är ganska underhållande att tjafsa med, det ena dumma uttalandet efter det andra hoppar fram som grodor.
  • Anonym (DJ)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-02 20:43:59 följande:
    Jag tror inte att majoriteten vill bli föräldrar till sina barnbarn också.
    Någon gång vill man väl bli klar med småbarn?
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-02 23:59:09 följande:

Och ska dessa som inte skulle uppskatta att behöva agera extramamma för deras tonåring tog ett beslut behöva lida?

Varför frågar du mig? Det måste ju vara upp till dem eller hur?
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-03 00:02:56 följande:

Och du skulle vara mer lämplig som informatör tycker du? Tillåt mig att skratta, då skulle Sverige bli ett U-land om folk tänker som dig.

Hur menar du? Vad har jag sagt som skulle vara dåligt?
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-03 10:13:28 följande:

Varför frågar du mig? Det måste ju vara upp till dem eller hur?

Men de valet får inte föräldrar till tonåringar som är gravida gör. Dom har försörjningsplikt fram till 21 om barnen pluggar på gymnasiet och då ingår tonårings barn också.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-03 10:14:15 följande:

Hur menar du? Vad har jag sagt som skulle vara dåligt?

Att du tycker att det inte finns några större problem för tonåringar at skaffa barn. Det tycker jag då så många runt omkring blir påverkade utan att ha något att säga till om kring.
Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?