• emmioonely

Tonårsföräldrar ekonomi?

Hej jag är om någon månad 17 år och jag och min pojkvän so m är några år äldre än mig vill båda skaffa barn nu trotts tidig ålder och vi känner oss tillräckligt mogna för det. Men för tillfället har han ett dåligt jobb med inte den bästa lönen . och jag går på gymnasiet. Jag undrar då hur tonårsföräldrar gör ang sin ekonomi. Finns ju de som blir föräldrar innan någon av de börjat gymnasiet. Ingen av oss har föräldrar som kan lägga till massa pengar och vi känner att vår ekonomi är alldeles för tight för tillfället men ändå vill vi skaffa barn nu och undrar... Vad kan vi få för hjälp ekonomiskt sett?

• Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?
  • Jemp
    emmioonely skrev 2018-11-14 13:13:46 följande:
    I början så var det något (vi vet fortfarande inte vad) men jag hade flera olika tecken på graviditet. Jag som då precis fyllt 16 år och inte ens ville skaffa barn var väldigt rädd osv. Vi planerade hur allt skulle bli och vad vi skulle göra för att hantera det på ett bra sätt och jag började känna mig mer och mer säker och när jag väl kände mig redo tog jag graviditetstest för att säkerställa att det var så men det visade negativt vid 3 olika tillfällen. Det gjorde att jag hade börjat längta efter hur det skulle bli och (även att det skulle vara väldigt krävande). Under denna korta tid blev vi väldigt nära och nu har det gått snart ett år och inget har förändrats med våra tankar angående detta förutom kring ekonomin pga hanns jobb.
    Ekonomin är ju en rätt jättestor del. 

Vad har ni för sparande? Buffert för husrenoveringar/olyckor, inkomstglapp etc?
    Hur klarar ni om han blir uppsagd/sjuk etc? Eller om ni gör slut? När du pluggat klart och 

Utrymme för inköp till barnet? Det behöver inte vara jättedyrt men ett antal tusenlappar blir det ju ändå.

Hur har ni planerat föräldraledigheten? Klarar ni er på hans fp när han tar sin del av ledigheten eller ska det bli en av alla barn vars pappa inte är hemma, tar en jämställd del av hushållet och skaffar sig en relation med barn/bebis? Efter föräldraledigheten går väl du ner på gymnasie-csn i så fall samtidigt som mer än barnbidraget går till barnomsorg, barnet behöver mat/blöjor/kläder, trygghet etc. 
  • Moder1

1050 Är barnbidraget på.

Det täcker inte vad det kostar att ha barn i månaden.

Blöjor ca 5-600 kr

Välling /mat 600-1000 kr

Kläder 500-1000 kr, de växer ur kläder fort.

Begagnad vagn 1500 kr

Begagnad säng 500 kr

Nappar 50kr

Alvedon/salvor/shampoo/puder/tops /febertermometer 100 kr

Osv...

Jag hade väntat tills jag kan sätta undan en buffert innan jag skaffat barn.

Man vill ju kunna gå och bada/Gå på lekland/köpa glass på sommaren osv också.

• Mrs Green
    Anonym (Jaa) skrev 2018-11-14 13:13:28 följande:
    Ja nu har ju jag personligen aldrig behövt socialbidrag, men jag ser hellre att mina skattepengar går till att stötta unga föräldrar än ensamkommande ?barn? eller bidragsfuskare. Så nej jag har faktiskt inga som helst problem med det!
    I mina ögon är bidragsfuskare och bidragssnyltare (dvs de som planerar i förväg för att leva på bidrag) synonymer. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Jaa) skrev 2018-11-14 13:13:28 följande:

Ja nu har ju jag personligen aldrig behövt socialbidrag, men jag ser hellre att mina skattepengar går till att stötta unga föräldrar än ensamkommande ?barn? eller bidragsfuskare. Så nej jag har faktiskt inga som helst problem med det!

Säger en hel del om vad du är för typ av person om du hellre lägger dina pengar på svenska ungdomar som medvetet planerar att leva på bidrag än på barn som kommer utan sina föräldrar från krig och död. Trevlig prick du.
  • Anonym (Jaa)
    Anonym (G) skrev 2018-11-17 12:17:03 följande:

Säger en hel del om vad du är för typ av person om du hellre lägger dina pengar på svenska ungdomar som medvetet planerar att leva på bidrag än på barn som kommer utan sina föräldrar från krig och död. Trevlig prick du.

Välfärden är till för oss svenskar
  • Anonym (Fri g)
    sextiotalist skrev 2018-11-14 10:22:09 följande:

Du går första året på gymnasiet och anser dig mogen att skaffa barn, nej, du är inte mogen att skaffa barn, du har ju inte ens kommit igenom hela puberteten, utan där har du ett tag kvar. Det är inte ens säkert att din kropp fysiskt är färdigvuxen för att gå igenom en graviditet.

Vetenskapligt är det påvisat att hjärnan är inte helt vuxen förrän vid 25, då är den sista delen klar, den delen som hanterar konsekvenstänket och det märks att du inte har det än.

Barn ska helt enkelt inte ha barn, och både kroppsligt, mentalt och juridiskt är du fortfarande ett barn.

Sedan kan det ske olyckor, men de som klarar det bäst är de som har ett trygg stabil familj, där det finns både ekonomi och socialt stöd att hantera detta, dvs en flicka som fortfarande bor hemma och föräldrar som kan ge den stabiliteten som hon behöver

Nja sanningen är ju att ett barn till en tonåring i Sverige har större stabilitet än majoriteten av barnen som föds i världen. Så länge det finns ett tryggt hem där de vuxna inte har panik utan gör det bästa av situationen och/eller kanske dessutom har hjälp av mor/farföräldrar så är internarbete behov något problem. Det du jämför är ?i värsta fall med nordisk tonårsförälder? och ?optimala förhållanden i världens tryggaste del av världen?.
  • Anonym (raka rör)
    Anonym (Jaa) skrev 2018-11-18 14:31:43 följande:
    Välfärden är till för oss svenskar
    Min åsikt: Välfärden är inte till för latmaskar.

Jag skaffade barn vid 30, med två fasta inkomster och en stabil och välanpassad partner vid min sida. Det ökar också chansen att relationen faktiskt håller.

TS, du kan faktiskt vänta, och uträtta något i arbetslivet innan du börjar föröka dig på bidrag. Har man det jobbigt med skolan och svårt att fokusera redan innan bebisar så blir det inte precis lättare att göra något av sitt liv med bebisar, så att satsa lite högre än bara okvalificerade jobb från början vore kanske bra?

Och sen är det också betydligt roligare att leva med lite mer pengar, och det blir mindre stressigt för familjen när det händer tråkigheter som kostar pengar, vilket det gör för alla mer eller mindre.
  • Anx123456

Hej!
    Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. Kyss

Skriv till mig på pm så kan vi prata mer om du vill 

• Anonym (Barnbidrag)
    Anx123456 skrev 2018-11-28 22:41:42 följande:

Hej!

Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. 

• Anonym (Barnbidrag)
    Anx123456 skrev 2018-11-28 22:41:42 följande:

Hej!

Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. 

Jaha, är de till er som mina pengar försvinner till då. Utöver 100% studier på universitet har jag eget företag på runt 50% där 50% av mina hårt arbetande pengar går till skatt. Ska fanimej sluta betala skatt och bara jobba svart i framtiden om pengarna ska fördelas på detta sätt. Lata ungdomarna är idag, res på era feta rövar och gör någon nytta istället för att klämma ut ungar och leva som parasiter på andras pengar medvetet. Bedrövligt, väx upp! Har man inte ekonomi att kunna ta hand om sig själv är man verkligen inte redo atr ra hand om något barn.
Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?