• emmioonely

Tonårsföräldrar ekonomi?

Hej jag är om någon månad 17 år och jag och min pojkvän so m är några år äldre än mig vill båda skaffa barn nu trotts tidig ålder och vi känner oss tillräckligt mogna för det. Men för tillfället har han ett dåligt jobb med inte den bästa lönen . och jag går på gymnasiet. Jag undrar då hur tonårsföräldrar gör ang sin ekonomi. Finns ju de som blir föräldrar innan någon av de börjat gymnasiet. Ingen av oss har föräldrar som kan lägga till massa pengar och vi känner att vår ekonomi är alldeles för tight för tillfället men ändå vill vi skaffa barn nu och undrar... Vad kan vi få för hjälp ekonomiskt sett?

• Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-03 15:46:37 följande:

Men de valet får inte föräldrar till tonåringar som är gravida gör. Dom har försörjningsplikt fram till 21 om barnen pluggar på gymnasiet och då ingår tonårings barn också.

Nja. Kraftig modifikation. Det är ju om 1: bebisen har ingen pappa som kan ta ansvar. Och 2: mamman ej klarar sig själv. (Barn till unga går också förskola från ca 1 år) Och 3: man bor i samma kommun och är lämpade att ha bebis hos sig. Det finns en anledning till att det är ovanligt att unga utan stöd mycket sällan får barn, eller hur?

Slutligen: Om man skaffar barn själv så får man ju ta möjliga konsekvenser (barnbarn) själv också... eller hur var det?:)
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-03 15:49:39 följande:

Att du tycker att det inte finns några större problem för tonåringar at skaffa barn. Det tycker jag då så många runt omkring blir påverkade utan att ha något att säga till om kring.

Hoppsansa. Mycket intressant. Var sa jag det? Jag har inte varit kategorisk och sagt att det är varken lätt eller svårt eller rätt eller fel. Det har varit själva essensen i mina inlägg. Eller hur? Gå tillbaka och läs vettja? Eller går du kanske igång på tjafs? Du sa förstås nyligen att det var kul att tjafsa.

Jag har stått emot den ensidiga bittra bilden av unga som skaffat barn därför att jag sett både jättefina unga familjer och de som fått kämpa onödigt mycket. Så varför hittar du på?
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-03 20:19:57 följande:

Hoppsansa. Mycket intressant. Var sa jag det? Jag har inte varit kategorisk och sagt att det är varken lätt eller svårt eller rätt eller fel. Det har varit själva essensen i mina inlägg. Eller hur? Gå tillbaka och läs vettja? Eller går du kanske igång på tjafs? Du sa förstås nyligen att det var kul att tjafsa.

Jag har stått emot den ensidiga bittra bilden av unga som skaffat barn därför att jag sett både jättefina unga familjer och de som fått kämpa onödigt mycket. Så varför hittar du på?

Inlägg # 46 Där du skrev om en familj med tonåringar som fick barn utan några dramatiska händelser. Dvs, inga större problem och eftersom det var den referensen du skrev om är det också den bilden du gav mig. Hållet du inte själv koll på vad du skriver?

Skulle vi normalisering att tonåringar får barn kommer fler att gör de. Inte direkt den utvecklingen vi vill se. Fler unga föräldrar som bor hemma hos mamma och pappa pga ekonomi.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-03 20:15:29 följande:

Nja. Kraftig modifikation. Det är ju om 1: bebisen har ingen pappa som kan ta ansvar. Och 2: mamman ej klarar sig själv. (Barn till unga går också förskola från ca 1 år) Och 3: man bor i samma kommun och är lämpade att ha bebis hos sig. Det finns en anledning till att det är ovanligt att unga utan stöd mycket sällan får barn, eller hur?

Slutligen: Om man skaffar barn själv så får man ju ta möjliga konsekvenser (barnbarn) själv också... eller hur var det?:)

Läxor görs ofta hemma, och vem tror du får sitta barnvakt när dessa läxor görs? Egoist att utnyttja sina föräldrar på de sättet samt andra runt om.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-03 22:52:46 följande:

Läxor görs ofta hemma, och vem tror du får sitta barnvakt när dessa läxor görs? Egoist att utnyttja sina föräldrar på de sättet samt andra runt om.

OM föräldrarna ställer upp så... Det har de ingen skyldighet att göra.
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-03 22:50:41 följande:

Inlägg # 46 Där du skrev om en familj med tonåringar som fick barn utan några dramatiska händelser. Dvs, inga större problem och eftersom det var den referensen du skrev om är det också den bilden du gav mig. Hållet du inte själv koll på vad du skriver?

Skulle vi normalisering att tonåringar får barn kommer fler att gör de. Inte direkt den utvecklingen vi vill se. Fler unga föräldrar som bor hemma hos mamma och pappa pga ekonomi.

Aha. Jag förstår. Man måste vara svart eller vit i din värld. Bra att du erkänner det infalla fall för jag skulle kunna citera nästan varenda ett av mina inlägg där jag ju säger att det kan gå både bra och mindre bra. Men det är ju ingen idé om du saknar något i din förståndskapacitet.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-04 13:05:19 följande:

OM föräldrarna ställer upp så... Det har de ingen skyldighet att göra.

Och ställer inte föräldrarna upp för att hjälpa sitt barn att avsluta gymnasiet kommer folk runt omkring ge ett argt öga, utbildningen blir kanske inte klar vilket skapar sämre förutsättningar för jobbsamt det kan skapa en dålig relation till barn och barnbarn i framtiden.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-04 13:20:01 följande:

Aha. Jag förstår. Man måste vara svart eller vit i din värld. Bra att du erkänner det infalla fall för jag skulle kunna citera nästan varenda ett av mina inlägg där jag ju säger att det kan gå både bra och mindre bra. Men det är ju ingen idé om du saknar något i din förståndskapacitet.

Nej, världen är inte svart eller vit, men ekonomi ser saker svart på vitt. Dvs, medvetet vara en parasit på samhället är inte ok och du säger inte emot det. Du tycker det är ok att folk lägger sig platta på marken och förväntas att bli försörja av andra.

Du har nämnt att det inte är några problem en gång, det räcker med tanke på hur starkt du tycker att tonåringar ska få ha dina barn. Du bad mig ta upp var du skrev inga problem, jag plockar upp det och nu försöker du bara viffta bort det, vem tusan saknar förståndskapacitet nu?

Roligt att du tar upp just att det är förståndskapacitet jag saknar, du skanar konsekevenstänkande, märks på dina svar.

Till skillnad från dig tar jag ställningen att skaffa barn när man inte har något att erbjuda barnet mer än vad alla andra ger är inte rätt tillfälle. Andra ska inte påverkas av såna val men de fattar ju inte du. Är du själv en parasit på samhället med tanken på hur hårt du försvarar de.
  • Anonym (Fri g)
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2018-12-04 15:16:56 följande:

Och ställer inte föräldrarna upp för att hjälpa sitt barn att avsluta gymnasiet kommer folk runt omkring ge ett argt öga, utbildningen blir kanske inte klar vilket skapar sämre förutsättningar för jobbsamt det kan skapa en dålig relation till barn och barnbarn i framtiden.

Du kanske borde bry dig mindre om vad andra tycker och kanske inse att vissa saker som är jobbiga ändå är värda att kämpa med. Och alla föräldrar vill väl ge barnen en bra start om man har möjlighet? Även de som har barn som är födda med handikapp och aldrig kommer klara sig själva. Att skapa bra relationer är något man jobbar med hela livet och du behöver inte må dåligt om just du är en sådan som skulle reagera med panik och negativa förväntningar i den situationen. Det går att jobba med svåra känslor och rädslor också om de tar för mycket energi.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-12-04 18:32:25 följande:

Du kanske borde bry dig mindre om vad andra tycker och kanske inse att vissa saker som är jobbiga ändå är värda att kämpa med. Och alla föräldrar vill väl ge barnen en bra start om man har möjlighet? Även de som har barn som är födda med handikapp och aldrig kommer klara sig själva. Att skapa bra relationer är något man jobbar med hela livet och du behöver inte må dåligt om just du är en sådan som skulle reagera med panik och negativa förväntningar i den situationen. Det går att jobba med svåra känslor och rädslor också om de tar för mycket energi.

Du menar att att anhöriga och skattebetalarna till dessa tonåringars helt ogenomtänkta beslut att skaffa barn är värt att kämpa för? Hahaha, den va bra. Jag lägger hellre den energin och pengarna på mina egna planerade barn än andras dumma beslut. Du verkar inte bry dig att andra blir påverkade, dessa ska ju självklart ställa upp. Snacka om att du verkar leva i Bamsevärlden, tyvärr existerar inte den i verkligheten.
Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?