Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

    Vad har ni på Julbordet?

    Apricospaj skrev 2018-11-12 09:12:22 följande:

    Vi har en tradition sen några år att vi lägger till en rätt varje år så det skulle vara roligt att se om ni har något vi kan prova i år.


    Vi skall ha fyllda champinjoner i år.
    Hade det på ett julbord med jobbet (restaurang) för några år sedan.
    Var galet gott och är en rätt som vi äter ibland numera.

    Gott gott
  • BossHoss
    Apricospaj skrev 2018-11-13 08:02:03 följande:

    Tack för alla tips:)

    Chumagia: kunde inte klicka på din länk så googlade. Är receptet du använder med brödkrutonger? Låter mkt gott:) skulle älskas av hela familjen.

    BossHoss: hur gör ni de fyllda champinjonerna? Skulle passa bra på vårt julbord:)

    Vi har oxå många klassiska rätter som vi har varje år men även en ny sak adderar vi varje år så julbordet växer varje år vilket är jätte roligt:)


    Tar bort (foten, stammen, va fan heter det nu igen) skär lite runt så det blir en bra öppning.

    Tar tex valfri philadelphia ost (eller bara vanlig riven ost) blandar i lite ädelost(mögelost) beroende på vad för smak du vill ha. Pressa i en vitlöksklyfta, rör ihop och låt det gärna stå lite och dra ihop sig i kylen. Fyll champinjonen med detta lämna en liten grop i det så du kan strö ost ovanpå. In i ugnen (ca 20min) låt dem svalna lite.

    Jag brukar skiva rödbetor tunt, blanda det med små bitar fetaost, örtkryddor och lite olivolja (brukar ta foten av champinjonerna med här också) och köra i ugnen samtidigt som de fyllda champinjonerna, gott got

    testa dig fram vilken fyllning du känner passar dig

  • BossHoss
    Apricospaj skrev 2018-11-13 08:02:03 följande:

    BossHoss: hur gör ni de fyllda champinjonerna? Skulle passa bra på vårt julbord:)


    Skall kanske göra detta idag, så kan ta en eller två bilder i så fall
  • BossHoss
    fluu skrev 2018-11-15 11:33:20 följande:
    Det har jag faktiskt aldrig hört. Är det något regionalt eller något typiskt för din familj?
    Nej det är mitt krav och syrrans, Finns alltid potatis nästan, men vi båda ääälskar mos så vi vill ha mos om det ändå skall kokas potatis
  • BossHoss
    Apricospaj skrev 2018-11-13 08:57:50 följande:

    Bosshoss- men va gott!! Detta måste jag verkligen prova !!

    Jaa lägg gärna in bild när du lagar detta nästa gång:)!



  • BossHoss
    fluu skrev 2018-11-15 15:21:54 följande:
    Okej :)
    potatismos är så jävla gott (barnet i en dör aldrig)
    Med lite riven muskotnöt, peppar och smör
    Nom nom nom
  • BossHoss
    Apricospaj skrev 2018-11-16 10:15:43 följande:

    Vi har också alltid potatismos :)

    Det vi har varje år är:

    Kokt potatis med olika sillsorter,

    gravad och rökt lax med hovmästarsås, ägghalvor med majonäs, räkor och svart o röd rom,

    Revbenspjäll, potatismos, kokta morötter med creme fraishe, prinskorv, hemmagjorda köttbullar, olika patéer med vinbärsgelé, rödbetssallad, Julskinka,

    Vilt som tex renhjärta, älgstek osv

    Olika senaper samt cornichons och ost.

    Det vi införde nyligen är hemmagjord rysk sallad, janssons frestelse, parmesan brysselkål i ugn.

    Till efterrätt har vi alltid ris ala Malta med mkt riven mandelmassa i och självklart filéade apelsinklyftor:) Även en leche asada har vi alltid och pepparkakor som barnen gjort.

    Och en fruktkaka och whiskey kaka.


    Låter liknande vårt julbord i det stora hela.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-16 11:44:25 följande:
    Ingen aning, för här hemma serveras det aldrig Mamma Scans, utan här är det bara hemgjorda, även till vardags.
    Jo jag älskar hemma lagade också, speciellt om man skall va nyttig. Men det är något speciellt med mamma scan och rödbetssallad
  • BossHoss
    Anonym (trad) skrev 2018-11-16 12:13:14 följande:
    Köttbullar är det jag typ minst av allt vill ha på julbordet. Det är vardagsmat för mig och vi äter det en massa andra dagar.

    Men barnen brukar ju gilla köttbullarna när de är små så därför har vi haft det. Då blir det färdiga = minsta möjliga ansträngning.

    Den goda "riktiga" julmaten lägger vi lite mer tid på. Och ju äldre barnen blir desto mindre vill de ha köttbullar och övergår till att äta mer av laxen, salladerna och goda gratänger. Nu är nästan alla barnen i släkten förbi köttbullestadiet så snart kan vi sluta ha det på julbordet :)
    Jag äter väldigt sällan köttbullar, men älskar det, därav blir det alltid med på julbordet, lite samma som med prinskorv.

    Gratänger är något som vi inte har längre för vi åt så lite av det, men vist är det gott, blir troligen lite janssons i år.

    Allt från egna rök/skagen röror, till skinka, rökt kött, leverkorv, sillar i alla former (elsas gravad, Löksill, senapsill är grunden) sedan har vi lite extra från lokala fiskbilen som är överjävlig på just egna sillar vid jul.

    mmmmmmmaaaaaat
  • BossHoss
    EnAnonumius skrev 2018-11-30 07:14:00 följande:
    Vill tillägga en sak bara..
    Dessutom så blir det godare smak med på kött/köttfärs om man har mycket kvar av det naturliga fettet också.
    MMmm håller med.
    Men då får man ta tex blandfärs, för ren fin nötfärs är väldigt fettsnål.
    Vad för blandning av köttet tycker du passar?

    Nöt 80 gris 20?
  • BossHoss
    Apricospaj skrev 2018-12-06 11:19:25 följande:

    Bosshoss hej!

    Jag undrar över vilken temperatur du har på ugnen när du gör champinjonerna?

    Och vad för örtkryddor brukar du ha på rödbetorna:)?


    Hej

    Jag har runt 200grader.

    Jag har en krydda hemma som heter gubbröra som jag numera använder, men annars är det lite olika, men nästan alltid någon form av örtsalt och lite annat som man gillar..
  • BossHoss
    klyban skrev 2018-12-06 15:08:21 följande:

    Det jag tänker på är bara nötfärs, men då med 20-25% fett istället för 10%.
    Sen kan man köra lite fläsk om man gillar det, så inte den saken då.


    Jag hade för mig att all nötfärs med hög kvalitet var ganska fettsnålt.
    Fått den uppfattningen på lokala slaktaren som bara har eget purfärskt nöt.
    Men jag kan ha misstolkat det..

    Vad skall en högkvalitet nötfärs ligga på?
  • BossHoss
    klyban skrev 2018-12-07 13:38:12 följande:

    Man säger fetthalten ska ligga på 20-25%.
    Sen får man väl tillägga även om det har rätt procent, så är ju det inte helt säkert kvalitet är på topp ändå.
    Men för nötfärsköttbullar, så kommer det hjälpa en del i att hålla dom mindre torra, även vid liten övertillagning.


    Ja köttbullar måste ju va fett i.
    Vildsvinsköttfärs kan ju va väldigt mager ibland tex, bra lägga till lite gris då
Svar på tråden Vad har ni på Julbordet?