• Jackiebux

    Hjälpt, min 2,5åring stammar!

    Mina tvillingar på 2,5 år har kämpat på bra med talet det senaste året, man förstår dom men nu har de börjat lägga ihop långa meningar och ärligt talat är det inte mycket som går förstå. Men sen förra veckan har min ena tvilling börjat stamma helt otroligt mycket! Hon hackar sönder nästan varje början på en mening. Jag blir skitledsen och stressad och vill inte att det ska vara mer än en fas. Som sagt, det kom från en dag till en annan. Någon som varit med om detta? Och har det försvunnit?

  • Svar på tråden Hjälpt, min 2,5åring stammar!
  • Trippelmamma76

    Ja, det är med största sannolikhet en fas! Det är vanligt att barn gör det en period när talet håller på att komma igång mer på riktigt. Det går över av sig självt om några månader i så fall. Oroa dig inte! Jag har flera fall av detta i min närhet, inkl eget barn!

  • Jackiebux

    Jag har ingen som jag kan komma på iallafall. Fattar ju att det blir tokigt när man vill för mycket, men det skär i mej och jag är så rädd att det ska bli kvar. Hennes pappa är inte alls bekymrad men hennes storasyskon (12 och 14 år) småretar henne och jag blir galen!!!

  • LaFontaine

    Så gör min tvååring också. Hon började med det i samband med att hon började pratat ordentligt. Hon hakar på första ordet i längre meningar, av typen "Jag, jag, jag, jag, jag gå kissa sen jag komma äta". Om hon sen upprepar samma mening sker samma upprepning med första ordet. Sen kan det komma långa meningar utan upphakningar. Jag upplever dem främst när hon tänker innan hon pratat. Svarar hon spontant är det mindre hakningar. 

    Jag tror att det har med språkutvecklingen att göra. Hon är helt enkelt ivrig att prata och vill få mycket sagt. 

  • malin247

    Min son hade samma sak i samma ålder, nu är han 3,5 och stammar ingenting. :)

    Dom sa på BVC att de kan göra så när det är mycket i huvet för att få fram ordet de vill säga men också för att de är exalterade/uppe i varv samtidigt!

  • Jackiebux
    malin247 skrev 2018-11-13 13:25:25 följande:

    Min son hade samma sak i samma ålder, nu är han 3,5 och stammar ingenting. :)

    Dom sa på BVC att de kan göra så när det är mycket i huvet för att få fram ordet de vill säga men också för att de är exalterade/uppe i varv samtidigt!


    Kom det lika plötsligt för honom med? För de som träffat henne förra veckan har verkligen märkt skillnaden, typ dagispersonal och storasyskonen.
  • Jackiebux
    LaFontaine skrev 2018-11-13 09:00:47 följande:

    Så gör min tvååring också. Hon började med det i samband med att hon började pratat ordentligt. Hon hakar på första ordet i längre meningar, av typen "Jag, jag, jag, jag, jag gå kissa sen jag komma äta". Om hon sen upprepar samma mening sker samma upprepning med första ordet. Sen kan det komma långa meningar utan upphakningar. Jag upplever dem främst när hon tänker innan hon pratat. Svarar hon spontant är det mindre hakningar. 

    Jag tror att det har med språkutvecklingen att göra. Hon är helt enkelt ivrig att prata och vill få mycket sagt. 


    Började hon från en dag till den andra? För min dotter pratade ändå ?bra? (en tvåårings språk såklart) fram till i helgen.
  • LaFontaine
    Jackiebux skrev 2018-11-13 22:10:55 följande:
    Började hon från en dag till den andra? För min dotter pratade ändå ?bra? (en tvåårings språk såklart) fram till i helgen.
    Ja, i princip så. Språkutvecklingen gjorde också ett hopp från en dag till en annan, så jag tror att det hör ihop.
  • malin247
    Jackiebux skrev 2018-11-13 22:09:19 följande:
    Kom det lika plötsligt för honom med? För de som träffat henne förra veckan har verkligen märkt skillnaden, typ dagispersonal och storasyskonen.
    Ja, det kom plötsligt. Jag var superorolig men oroade mig helt i onödan. Vet att på hans 3-årskontroll pratade dom mycket med honom för att lyssna på ordförråd m.m och om de märkte något annorlunda så skulle dom skicka oss till en logoped, men det behövdes inte.
  • Jackiebux
    malin247 skrev 2018-11-14 08:39:20 följande:

    Ja, det kom plötsligt. Jag var superorolig men oroade mig helt i onödan. Vet att på hans 3-årskontroll pratade dom mycket med honom för att lyssna på ordförråd m.m och om de märkte något annorlunda så skulle dom skicka oss till en logoped, men det behövdes inte.


    Åh jag försöker verkligen tänka positivt, men helst av allt skulle jag bara vilja snabbspola tiden för att se om det ordnar upp sej.
  • Alexi

    Det värsta du kan göra är att göra en grej av det. Ta det lugnt, avbryt inte barnet eller stressa på.

    Det kommer gå över.

  • LFF
    Jackiebux skrev 2018-11-13 08:31:24 följande:

    Jag har ingen som jag kan komma på iallafall. Fattar ju att det blir tokigt när man vill för mycket, men det skär i mej och jag är så rädd att det ska bli kvar. Hennes pappa är inte alls bekymrad men hennes storasyskon (12 och 14 år) småretar henne och jag blir galen!!!


    Säg åt storasyskonen att ge faan i att retas! Det om något kommer att göra att det blir en låsning kring talet!

    Jag har också tvillingar, mina är 5 år. Min ena stammar ibland. Det går i perioder och är speciellt tydligt när han vill ha ut mycket på en gång. Då hakar det upp sig. Vi låtsas inte om det utan väntar ut honom helt enkelt eftersom vi vet att det går i perioder. 
  • Scatsis

    Om ditt barn hade börjat hosta, eller fått ont, skulle du väntat, eller sökt upp någon som kan? Gör detsamma med ett barn som stammar. Om det är stamning, så är tidig diagnosticering A och O för att snabbt kunna ta tag i talet. Visst, hos en del växer det bort. Men låt en logoped bedöma det.
    - Börja med att boka en tid hos en logoped. På denna sida finns logopeder som jobbar med stamning. www.stamning.se/kontakt/logopedlista.html
    - Under tiden kan ni läsa materialet som finns hos Stamningsförbundet. www.stamning.se/kontakt/bestall_material.html
    - Ta kontakt med närmaste förening och/eller med föräldrakontaktpersonen. Det kanske finns andra föräldrar som varit med på läger och som kan mycket om stamning. www.stamning.se/kontakt/styrelsen.html
    - Ta kontakt med närmaste lokala stamningsförening. www.stamning.se/kontakt/lokalforeningar.html
    Det enda du INTE ska göra är att vänta. 
    Hälsningar, Anita, stammande vuxen

  • Scatsis

    PS. I de flesta landsting kan du skicka egenremiss. Förlita dig inte på lärare och inte ens BVC, för de har ingen kunskap om stamning och många ger rådet att låtsas som ingenting. Låt experten, i detta fall logopeden, göra ett utlåtande. 

Svar på tråden Hjälpt, min 2,5åring stammar!