• AndreaBD

Kan vi prata om s.k "incels"

enmanmedskägg skrev 2018-11-15 16:56:17 följande:

De som har gått så långt att de beter sig som mannen i filmen måste bemötas med hårdast möjliga metoder inom rimlighetens gräns. Det kan inte daltas längre när det har nått dit. På samma sätt som samhället med all kraft måste agera mot alla radikaliserade människor. Han på filmen är i princip som en militant islamist. Han är helt fast i sin världsbild och det är bara en tidsfråga innan han jobbat upp modet att begå en hemsk handling. 

Vad gäller de som inte hamnat där ännu: Svårare. Först och främst identifiera dem. Detta är dock inte det lättaste, men ett trick är att få dem att själva söka hjälp och stöd. Stigmat kring psykisk ohälsa börjar ju till exempel luckras upp mer och mer, så skulle psykvården och vårdcentralerna få mer resurser skulle det kunna göras insatser där. 

Jordan Peterson har en del bra poänger ( vissa som jag inte alls håller med om ), och några av dem är att unga män ( precis som kvinnor ) behöver ett syfte i livet. 

Bli bra på något, befinna sig i miljöer "which you excel in", och få en känsla av "accomplishment", så blir det en dominoeffekt som kan leda till ökat självförtroende, status med mera. 

Jag upplever ( efter egen empiri, bland annat genom min bror som är av typen "snäll och timid incel", som inte radikaliserats. Ännu. ) att många verkar tro att bara de får sex så ordnar sig resten av livet. Att sex skulle vara grundstenen för att resten i Maslows behovstrappa ska fungera.

Med största sannolikhet är det precis tvärtom, och detta är en hemsnickrad teori givetvis ( vilket 99% av allt här på FL är ). Med en stark grund, ett starkt syfte och en givande tillvaro så kommer attraktionskraften. 

"The pursuit of sex makes men strive to excel" är en gammal sägning som nu tillskrivs Jordan Peterson, men som florerat i många år innan honom. Jag är motvilligt beredd att hålla med. 

Innerst inne vill vi ha sex/närhet, och har man förstått spelreglerna så kommer man att göra allt man kan för att göra sig attraktiv, om det så är utseendemässigt, statusmässigt eller karriärmässigt. 

Ju mer jag läser och när jag tittar på min egen bror så förstår jag att många verkar ha gett upp. Och sexet uteblir likväl. Frustrationen och hopplösheten ökar. Ansträngningarna minskar. Sexet uteblir ännu mer, och spiralen fortsätter. 

Kort sagt, du är din egen lyckas smed, men du är även din egen attraktionskrafts smed. Hur hjälper vi dessa män? Tja, kanske kan börja med att sparka dem i röven, ställa krav på dem och "make them strive to excel"?

Precis så är det. Jag har ibland svårt att förstå att många människor tänker så helt "omvänt". Man kan inte tänka i första hand att man vill ha sex och försöka gå genvägar för att få det. Så kan en tonåring tänka. Ännu mer så tänker en tonåring med ADHD eller autismspektrum så. 

Men som vuxen människa bör man ju tänka att man vill utvecklas som människa och sedan vill man träffa andra människor som har liknande intressen och prioriteringar. Och om särskilt tycke uppstår så vill man kanske ha mer än vänskap och därmed också sex. Nu är det kanske kvinno-tänk? Männen tänker sex direkt? Inte alltid heller.

Men om detta är den säkraste vägen till att komma dit - utvecklas som människa - så försöker dessa "incels" att "fuska" och gå genvägar. Och sedan är det alla andras fel att det inte funkar?

Det går att komma runt det där med status och utseende. Det finns de som håller sig utanför detta och lyckas med det också. Men då måste de ha andra passioner, något som de verkligen brinner för och attraherar andra med.
  • AndreaBD
    zgz skrev 2018-11-15 18:25:51 följande:
    Fast när du skriver detta:
    "Och jag hävdar att det skulle fungera lika bra att få närhet av mer vänskapliga relationer och sköta den sexuella delen själv, och att bekräftelse inte är så himla viktigt. Det beror ju också lite på vad man prioriterar i livet."
    så låter det faktiskt ganska arrogant och som att du tycker att bara för att du känner så funkar alla andra likadant.

Självklart kan man leva utan sex med andra och få bekräftelse på andra sätt än just sexuell bekräftelse. Men att hävda att denna bekräftelse + onani skulle ta bort behovet av sexuell närhet tror jag inte ett dugg på.
    Jag får bekräftelse och ibland kramar av mina vänner och jag onanerar regelbundet men det gör ju knappast att min vilja eller mitt behov av sex med andra försvinner.
    Jag har dock ändå menat det ganska allmänt. Dessutom är jag lite osäker om det inte är ett behov som samhället har skapat och därmed inget verkligt behov. Men det är bara en teori. Jag är inte omöjlig att övertyga heller.
  • AndreaBD
    zgz skrev 2018-11-15 19:13:43 följande:
    Ok. Jag kan delvis hålla med dig. Jag tror inte att det är helt och hållet skapat av samhället, men att rådande samhällsklimat med stort fokus på sex förstärker det. Om man hela tiden hör om/ser andra ha sex så är det klart lättare att fokusera på att man själv inte ?får? nåt än om det hela sköts privat och ingen pratar om det som förr i tiden.

Men oavsett om det är samhället som skapat eller inte så tvivlar jag inte på att människor som vill ha sex men inte får det mår dåligt av det. Men det ger dom såklart inte rätt att bli bittra, hatiska och eventuellt våldsamma (och effekten blir ju att dom har ännu svårare att få sex pga detta). Dom skulle nog må betydligt bättre om dom hittade nåt annat att fokusera på än bara (bristen på) sex.
    Jaa.... det vore bättre. Man kan ju generellt inte förvänta sig att man får allt som ses som eftersträvansvärt eller som ses höra till ett bra liv. De flesta människor har inte allt sånt. Åtminstone under perioder i sitt liv har de ett liv som är långt ifrån hellycklig. Man behöver bara titta runt lite i sin omgivning, så ser man folk som kanske är svårt sjuka, eller vars partner dör tidigt, m.m..
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 12:35:20 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken på hur en man blir som du.

Du upprepar statsfeministernas ideer som de vore mantran, ibland ord för ord, där du använder exakt samma begrepp.

I fallet med Jordan Peterson verkar du gått så långt att direkt kopierat till och med deras underliga ambivalenta hållning, att vi vet inte vad vi tycker är fel men det nog något.

Tror du att du kommit fram till detta själv, att det är dina egna tankar, eller är det så att du helt enkelt absorberar vilken kultur som helst som är runt dig.
    Bara för att han inte delar dina konspiratonsteorier? Snarare ett tecken på sunt förnuft. Och det låter som om han har kommit fram till detta genom att leva livet. Inte genom att sitta hemma och älta udda teorier.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 13:23:37 följande:
    Att han kommit fram till det själv kan vi avskriva eftersom han upprepar exakt samma språkbruk som han lärt sig utifrån.

Du får väl lista vilka dessa teorier är då, och sen framföra kritik mot dem.

Min gissning är att du inte klarar av någon av dessa.
    Det intresserar mig inte vad det är för något, jag känner bara av paranoian. Då behöver jag inte veta mer.  Och när man uttrycker sig så allmänt så är det inte möjligt att avgöra att personen skulle ha tagit det av någon annan. Det kan då lika väl vara deras egna ord. Och jag har erfarenhet av att leta och hitta plagiat - gymnasielärare.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 18:04:58 följande:
    När en kvinna "känner av" verkligheten kan man lugnt ignorera resten.
    Du angav inte heller vilka ord/uttryck det handlade om. Jag tänker inte heller göra mig besväret att leta upp dessa.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 18:44:40 följande:
    Om jag provocerar så är det en bieffekt, jag är uppriktigt intresserad av hur män kan ledas in i feminismens tankefåra helt frivilligt och hur en del män till och med börjar upprepa vad de lärt sig helt otuggat.

Jag kan tänka mig olika skäl.

-Att de fungerar mer som kvinnor och därmed sörplar i sig den omgivande kulturen och sen tror att det är deras egna tankar. Alltså en väldigt låg motståndskraft. Skillnaden mot kvinnorna här är ju att kvinnor eventuellt kan ha en objektivt positiv effekt ac just feminismen, det har ju knappast du.

-Att du skäms eller har någon obalans som får dig att anamma det som är skamligt och internaliserar det.

-Att det är klickbait för dig, du går igång på att skriva något neggigt om män för att sen få uppmärksamhet från kvinnor där en del håller med dig, det ger alltså en belöning.

Eventuellt vet du inte själv, det är väl rätt troligt.
    Nej, man behöver inte ens "känna av". ALLT är ren paranoia. Inte elakt menat nu: Kanske skulle du behöva söka någon slags vård för det.
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2018-11-17 02:23:42 följande:
    Man har sett dig i sp många olika trådar..

Alltid samma kassa attityd från dig. Delar man inte din åsikt kring män och kvinnor, och inte får rätt till varje pris i det du skriver så rapar du upp du ur dig samma mantra: "du låter som stadsfeministerna" och "det är typiskt feminister".

Man kan ju undra om du har skaffat in en floskelgenerator. Drömmer
    Precis så är det.
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2018-11-18 20:49:21 följande:

Jag undrar dock om någon av er överhuvudtaget läst Peterson. Till att börja med så säger han inte "kvinnor är kaos". Det här är inte Laserturken. Han säger att den Taoistiska symbolen Ying Yang representerar kaos och ordning, som också betyder det kvinnliga och det manliga, och att de existerar i symbios med varandra. Kaos, eller det okända i det här fallet är inte nåt som är negativt per definition, utan är något som varje människa (man som kvinna) har inom sig, precis som ordning.

Och de kanske missförstår "kaos". Det har ju, som du också nämner  även betydelsen av det okända eller slumpen.
  • AndreaBD
    enmanmedskägg skrev 2018-11-21 16:29:46 följande:
    Och hur skulle det funka i Sverige om vi plötsligt införde förbud mot skilsmässa?
    Vilken nytta skulle det kunna göra? Kan inte tänka mig nån.
  • AndreaBD
    enmanmedskägg skrev 2018-11-21 16:59:40 följande:
    Ok, jag uttryckte mig otydligt. Det kunde missuppfattas. Jag menar att jag inte kan se hur ett system med förbud mot skilsmässor skulle kunna fungera i det postmodernistiska Sverige, om det ens är önskvärt.
    Då är vi överens. Men vart kom den där idéen med att förbjuda skilsmässa ifrån? Det händer ju att incels yttrar att de skulle vilja ha sånt.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-21 16:30:12 följande:
    Incels skulle inte haft större framgång med kvinnoöverskott eftersom majoriteten av dessa har diverse sociala och personlighetsmässiga problem som gör dem ointressanta för någon att ha relation med. Inte skulle de osociala tillbakadragna udda bli mer fungerande socialt om det fanns fler kvinnor än män
    Jordan säger klart och tydligt att inte skylla på samhället när det kommer till att de inte förmår att få till relationer, han säger att det gäller att bli sitt bästa jag
    Ja, såna finns ju. Det finns definitivt män som inte skulle ha någon nytta av om det fanns kvinnoöverskott. Kanske utgår jag delvis från mig själv nu, men jag skulle inte kompromissa mer än lite grann. Och om vi då tänker oss män som har stora brister, så skulle det inte hjälpa att det inte finns andra kvar.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 17:43:19 följande:
    Från Jordan, som mycket annat knäppt, läs hans meddelande.
    Jag bryr mig inte om Jordan, jag pratar om själva idén.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 18:24:55 följande:
    Då skulle du inte frågat var iden kom från, eftersom den nu råkade komma just från Jordan.
    Det är sant att jag frågade det. Men vad brukar man mena om man frågar "vem skulle vilja ha det så?" Man menar att det inte är en bra idé, att ingen skulle må bra av det. INTE att man verkligen vill veta vem som sa det.

Kanske frågade jag också direkt vem som sa det. Men det hade bara varit intressant om det var någon här i diskussionen. Den där Jordan kan jag ju inte diskutera med nu.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 18:23:43 följande:
    Du tror du utgår från dig själv, ungefär som vi ofta tror att vi skulle handla på ett visst sätt i en viss situation.

Men mest troligt är att vi helt enkelt handlar mänskligt, alltså som andra människor gör i en likadan situation.

Ord som "kompromissa" och männens "brister" är bara läten en kvinna gör, det är så hypergami låter när den levs ut.

I verkligheten ställs hypergami in efter de förhållanden som gäller för att maximera kvinnans utdelning givet hennes förutsättningar.

Kvinnan har naturligtvis exakt samma fel och brister själv, men hon är programmerad att söka bästa möjliga partner.
    Jag har inte riktigt lust att bemöta dina argument eftersom de inte utgår från verkligheten. Det är bara en massa konstiga teorier.
  • AndreaBD
    annabellelee skrev 2018-11-21 19:19:08 följande:
    Ja, kan vi vara överens om att ignorera (Man):s inlägg. Uppenbarligen har den här tråden trampat på alla hans ömma tår, och han reagerar med minst sagt irrationella emotionella utbrott.
    Tyvärr så är det inte den enda tråden....
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-21 19:51:02 följande:
    Det är ju till en stor del föräldrarnas fel att det skapas dessa arga människor som killen i filmen eftersom barn numera av snällhet itutas att de duger som de är och att de kan få vad de vill i livet när detta inte är det minsta sant. Förr hade udda människor inte förhoppningar om att bilda familj utan nöjde sig med sitt ensamliv.
    Ja, den yngre generationen har en hel del orealistiska förväntningar. Så är det. Man märker också det när de ska ut i arbetslivet, eller överhuvudtaget ut i vuxenlivet. Inte alla i lika hög grad förstås, men i genomsnitt. Det finns inte samma vilja att anstränga sig och att satsa, att ha lite tålamod också när det behövs.
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"