• Anonym (Trött mamma)

Arga blickar

Jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för det? Oftast är det äldre män här.

Vad gör ni? Låtsas ni som ingenting eller säger ni ifrån?

Hade med tre barn till tandläkaren idag och jag var helt gråtfärdig till slut. Det skreks och bråkades och ja... Var allmänt hysteriskt.

Under hela tiden satt en man i 70-80 årsåldern och råglodde, såg ut som han skulle explodera. Efter typ en kvart av argt stirrande tog han sin jacka och drog. Han sket helt sonika i sin tid.

Helt paff av en sån överreaktion, men men!

Har ni några liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arga blickar
  • Kusinen

Nej, det tror jag inte. Eller så har jag bara missat det.... Inget som jag minns i alla fall.

Var ju märkligt om det verkligen stämmer att han valde att missa sin tid. Blir ju oftast dyrt. Borde ju åtminstone vädjat till er med ord först.

Men om det är vanligt med arga blickar men helt i tystnad så kanske det är nåt du läser in? Jag menar om det ofta sker borde ju en viss andel uttrycka sin irritation med ord också. Nästa gång kanske du kan ge en verbal ursäkt till personen med arga blickar? Det ksnske mildrar irritationen eller visar sig att du missförstått.

• Anonym (Pyttsan.)
    neverpreggo skrev 2018-11-14 14:03:24 följande:

Kan varit att han var väldigt ljudkänslig/trött. Äldre personer använder inte hörlurar för att stänga ute ljud på samma nivå som yngre gör, synd ibland. Även om skrik kan höras igenom så skyddar det lite.

Men de kan väl stänga av hörapparaten då? Om de har någon. Allt skall vara så lugnt och prydligt. Ungar är ofta livliga och spontana, det är väl inte så farligt.
  • Anonym (Trött mamma)

Jag kämpade allt jag kunde! Jag var helt svettig och gråtfärdig när det äntligen var deras tid.

De kan visst bete sig för det mesta, men de var trötta och ingenting fungerade.

• EdaEda

Vet du Ts. I Sverige får man inte höras eller synas. I Sverige får man vara kränkt eller bli irriterad för allting.

Jag har lärt mig att man mår så mycket bättre av att bara fullkomligt skita i vad främlingar ute på stan/affär/tandläkare etc anser. De har inte gått i dina skor. Här på familjeliv ska alla dock leka så jäkla "duktiga". Gör du, gör så. "Jag gjorde, jag hade".

Våra barn är olika, liksom vi. Vi klarar och hanterar allting olika. Trångsynta små besserwissrar har helt enkelt inte förmågan att tänka eller se utanför sin egen lilla världsbild.

Klart att barnen triggar varandra och det kommer bli folk av de också :)

Värre är, vuxna som inte kan bete sig men har krav på att barn ska. (Någon här i tråden som blir irriterad för att du inte gör som henne, herregud vilket rikspucko. Eller den gamla gubben hos tandläkaren)

Sluta må dåligt för andra!!!! Det gynnar dig inte alls.

• EdaEda
    Olivian424 skrev 2018-11-15 02:13:22 följande:

Helt rätt. Underbart att höra att det finns några kvar som tar sitt föräldraansvar. Blir så jävla less på slöa föräldrar som bara låter barnen gå loss och förpesta tillvaron för alla andra utan minsta hänsyn till omgivningen.

DU har valt att skaffa barn - DITT ansvar att hantera dem.

Spyr på sådana som dig. Du ser vad? 5 minuter av dessa personers liv men hinner döma hela deras tillvaro och kalla de för slöa föräldrar? Så duktig du är.

Ingen som tycker det. Du skämmer bara ut dig.

Hellre jobbiga barn än vuxna som resonerar såhär.
  • EdaEda

Helt rätt. Underbart att höra att det finns några kvar som tar sitt föräldraansvar. Blir så jävla less på slöa föräldrar som bara låter barnen gå loss och förpesta tillvaron för alla andra utan minsta hänsyn till omgivningen.

Spyr på sådana som dig. Du ser vad? 5 minuter av dessa personers liv men hinner döma hela deras tillvaro och kalla de för slöa föräldrar? Så duktig du är.

• EdaEda

• Olivian424
    EdaEda skrev 2018-11-15 08:03:26 följande:

Spyr på SÅDANA som dig.

INGEN som tycker det. .

Bestäm dig nu...

Med detta citat har du dessutom blottat dig själv som en av föräldraslöisarna. Skärp dig!
  • neverpreggo
    Anonym (Pyttsan.) skrev 2018-11-15 04:33:34 följande:
    Men de kan väl stänga av hörapparaten då? Om de har någon. Allt skall vara så lugnt och prydligt. Ungar är ofta livliga och spontana, det är väl inte så farligt.
    Alla har inte hörapparat, blev visst ett sidospår med hörlurar i mitt resonemang men ljudkänslighet finns i alla åldrar. Utbrända, Npf, sjuka etc. Är man helt slut i huvudet&kropp av att bara åka till sin tid... Ja då finns det inte så mycket att göra men att bli arg av frustration är lätt.
  • Anonym (Kajamaja)
    tankfull skrev 2018-11-14 21:56:03 följande:

Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du? Att ha en väska med lite leksaker i är inte ett dugg svårt, små barn kan gilla att leka med nycklar, reflexer och vattenflaskor också så man kan ta vad man har. Och det måste väl finnas sockerfria snacks också, som typ majskrokar eller nåt? Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 

Visst har jag sett föräldrar som tycks låta sina barn bete sig hur som helst. Jag försöker att inte vara så snabb att döma dock, det är ju trots allt en ögonblicksbild jag ser. Föräldrar måste ju även få koncentrera sig på sitt ärende (t ex inköp av mat) för att någon gång få lämna butiken. Man vet inte mycket om okända människors situation och jag tycker att vi generellt behöver mer förståelse och sympati i vårt samhälle istället för fördomar och fientlighet.

Däremot finns det visst de som inte alls markerar där det krävs t ex när ett barn förstör något eller skadar andra barn. Men när det gäller att vistas i offentliga rum kan man visst avleda med de medel du exemplifierar men inte hela tiden och ibland är det inget som hjälper. Barn har också mindre bra dagar.

Och ja, det finns sockerfria snacks men det mesta innehåller ändå kolhydrater. Annars är det typ gurka eller ägg som gäller och det tror jag inte hade fungerat särskilt avledande.
Svar på tråden Arga blickar