tankfull skrev 2018-11-14 21:56:03 följande:
Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du? Att ha en väska med lite leksaker i är inte ett dugg svårt, små barn kan gilla att leka med nycklar, reflexer och vattenflaskor också så man kan ta vad man har. Och det måste väl finnas sockerfria snacks också, som typ majskrokar eller nåt? Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar.
Visst har jag sett föräldrar som tycks låta sina barn bete sig hur som helst. Jag försöker att inte vara så snabb att döma dock, det är ju trots allt en ögonblicksbild jag ser. Föräldrar måste ju även få koncentrera sig på sitt ärende (t ex inköp av mat) för att någon gång få lämna butiken. Man vet inte mycket om okända människors situation och jag tycker att vi generellt behöver mer förståelse och sympati i vårt samhälle istället för fördomar och fientlighet.
Däremot finns det visst de som inte alls markerar där det krävs t ex när ett barn förstör något eller skadar andra barn. Men när det gäller att vistas i offentliga rum kan man visst avleda med de medel du exemplifierar men inte hela tiden och ibland är det inget som hjälper. Barn har också mindre bra dagar.
Och ja, det finns sockerfria snacks men det mesta innehåller ändå kolhydrater. Annars är det typ gurka eller ägg som gäller och det tror jag inte hade fungerat särskilt avledande.