• Mahal9100

Väntan medan en blöder brunt

Hej allihop!
    Jag plussade i torsdags på BIM (första graviditet nånsin), spottade väldigt glest, två små prickar. Har haft grav-symptom sen en vecka innan. Det tydligaste symptomet jag känt av är kissnödig heeela tiden och senaste veckan lätt spänd i brösten. 
    I söndags BIM+3 så fick jag bruna flytningar, liknade mer spotting. Det är nu tredje dagen och det blir mörkare, smuligare och mer på pappret. Har tydligare mensvärk allteftersom tiden går också. Symptomen i brösten är också lite mer tillochfrån. 

Har första kollen med BM först den 3e december. Gissar att jag är i omkring v.4-5 just nu och sjukvårdsupplysningen säger att jag bara ska vänta ut det så länge jag inte får ont. Är det MF så kan de inte göra något just nu ändå. 
    Har nog läst över 20 olika trådar om detta redan, så förstår att det är omöjligt att säga vad som är vad just nu. Förbereder mig mentalt på både lyckad graviditet och eventuellt MF/MA.

Väntan och ovissheten är ju bara hemsk. Finns det någon mer som vill dela med sig i väntan på sina bokade undersökningar? Eller har liknande erfarenheter sen innan? 

• Svar på tråden Väntan medan en blöder brunt
  • närkommertrean

Jag har haft exakt likadant i två graviditeter, börjat blöda brunt några dagar efter jag pussat på bim. Tyvärr slutade det med mf i v 7 båda gångerna. Jag hade aldrig särskilt ont, varken när jag blödde brunt eller när den "riktiga" blödningen kom igång. Jag hoppas såklart det slutar bra för dig och att det bara är en ofarlig blödning pga t ex sköra slemhinnor vilket är vanligt när man är gravid.

• Mahal9100
    närkommertrean skrev 2018-11-13 22:00:56 följande:

Jag har haft exakt likadant i två graviditeter, börjat blöda brunt några dagar efter jag pussat på bim. Tyvärr slutade det med mf i v 7 båda gångerna. Jag hade aldrig särskilt ont, varken när jag blödde brunt eller när den "riktiga" blödningen kom igång. Jag hoppas såklart det slutar bra för dig och att det bara är en ofarlig blödning pga t ex sköra slemhinnor vilket är vanligt när man är gravid.

Tråkigt att höra att det slutade i MF. Har du barn sen tidigare och/eller har du prövat bli gravid igen efter?

Min magkänsla säger till mig att jag inte är gravid längre. Men ska avvakta till söndag och göra ett digitalt test igen, för att se om veckorna är oförändrade eller vad som händer med hormonerna iaf. Vet att hormonerna inte alltid dyker efter MF. Blir jag inte klokare så bokar jag nog privat vul för att bara få veta ist för vänta till 3e dec.
  • Coccolina

Sitter också och väntar... Jag blöder dock inte brunt utan rött och lättflytande... Har gjort så sen äl, hade det inte varit för det så hade jag inte ens vetat att jag är gravid... Får mer och mer symptom varje dag... men slutar inte blöda...
    Var på gynakuten i måndags för misstänker att något är fel, och de följer mig nu för att se om det är utomkveds.... misstanken finns nämligen... tog blodprov i måndags och skall ta nya imorgon.... och då får jag veta mer... denna väntan är olidlig....

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • närkommertrean
    Mahal9100 skrev 2018-11-14 08:58:02 följande:

Tråkigt att höra att det slutade i MF. Har du barn sen tidigare och/eller har du prövat bli gravid igen efter?

Min magkänsla säger till mig att jag inte är gravid längre. Men ska avvakta till söndag och göra ett digitalt test igen, för att se om veckorna är oförändrade eller vad som händer med hormonerna iaf. Vet att hormonerna inte alltid dyker efter MF. Blir jag inte klokare så bokar jag nog privat vul för att bara få veta ist för vänta till 3e dec.

När jag fick första mf hade jag ett barn innan och i den graviditeten blödde jag inte minsta lilla. Efter första mf strulade som sagt äl en del men på andra äl blev jag iaf gravid igen. Jag fick en liten blödning i v 8, färskt blod som en femkrona i trosan, och gjorde ett vul där allt såg bra ut och det blev ett barn. Efter jag fick mitt andra barn fick jag mycket mellanblödningar. Blev oplanerat gravid och fick bruna flytningar redan innan bim och som sedan fortsatte och jag fick mf i v 7. Då kom äl igång direkt men jag blev inte gravid igen förrän på åttonde försöket. Nu är jag i v 6 och har inte blött någonting och inte heller haft några mellanblödningar innan bim. Jag går hos gyn pga mellanblödningarna och har sedan jag plussade tagit Lutinus, ett hormon som hindrar slemhinnan från att släppa, för att minska risken för mf eftersom hon trodde att mellanblödningarna kunde vara orsaken till det senaste mf och att det tog flera försök innan jag blev gravid igen. Så nu är det bara att vänta och se. Jag har ett vul inbokat i början av december då jag är i v 10 så hoppas på att få se ett tickande hjärta då!
  • Mahal9100
    närkommertrean skrev 2018-11-14 10:51:26 följande:
    När jag fick första mf hade jag ett barn innan och i den graviditeten blödde jag inte minsta lilla. Efter första mf strulade som sagt äl en del men på andra äl blev jag iaf gravid igen. Jag fick en liten blödning i v 8, färskt blod som en femkrona i trosan, och gjorde ett vul där allt såg bra ut och det blev ett barn. Efter jag fick mitt andra barn fick jag mycket mellanblödningar. Blev oplanerat gravid och fick bruna flytningar redan innan bim och som sedan fortsatte och jag fick mf i v 7. Då kom äl igång direkt men jag blev inte gravid igen förrän på åttonde försöket. Nu är jag i v 6 och har inte blött någonting och inte heller haft några mellanblödningar innan bim. Jag går hos gyn pga mellanblödningarna och har sedan jag plussade tagit Lutinus, ett hormon som hindrar slemhinnan från att släppa, för att minska risken för mf eftersom hon trodde att mellanblödningarna kunde vara orsaken till det senaste mf och att det tog flera försök innan jag blev gravid igen. Så nu är det bara att vänta och se. Jag har ett vul inbokat i början av december då jag är i v 10 så hoppas på att få se ett tickande hjärta då!
    Tack för du delar med dig :) Jag håller tummarna att ditt besök i början av december ska gå bra! Det verkar som att du har god kontakt och någon slags trygghet med bm? Eller fick du kämpa för att få ordentlig hjälp efter mf? 

Update för egen del: var på gynakuten efter ont i magen på ena sidan, samt nån konstig allergisk reaktion i min panna (?). De gjorde VUL för att kolla så det inte är utomkvedes. Allt såg bra ut, är för tidigt ännu att kunna se något foster men livmodern och den där säcken/hinnan runt fostret har växt som den ska. 
    Fick ta blodprov för att hålla koll på hormonerna, ska tillbaka om 2 dygn för att undersöka utvecklingen. Håller er uppdaterade. 
  • lillainna

Jag har haft ett missfall, där jag hade svaga rosa flytningar innan. Men jag har även en son på 5 mån och i början av den graviditeten hade jag även lite små blödningar under de första 8-9veckorna.. Var så inställd på ett till missfall många gånger men ut kom en frisk pojke iaf! :)

Så ge inte upp hoppet ännu. Och grattis :)

• Coccolina
    Mahal9100 skrev 2018-11-14 22:12:50 följande:

Tack för du delar med dig :) Jag håller tummarna att ditt besök i början av december ska gå bra! Det verkar som att du har god kontakt och någon slags trygghet med bm? Eller fick du kämpa för att få ordentlig hjälp efter mf? 

Update för egen del: var på gynakuten efter ont i magen på ena sidan, samt nån konstig allergisk reaktion i min panna (?). De gjorde VUL för att kolla så det inte är utomkvedes. Allt såg bra ut, är för tidigt ännu att kunna se något foster men livmodern och den där säcken/hinnan runt fostret har växt som den ska. 

Fick ta blodprov för att hålla koll på hormonerna, ska tillbaka om 2 dygn för att undersöka utvecklingen. Håller er uppdaterade. 

Då är vi nästan i samma situation... fast jag är förtidigt för att ens se hinnan... men jag är ganska säker på att det är kört för min del, blödningen har tilltagit under dagen... fortfarande röd och lättflytande utan klumpar. Men ja.... jag räknar med det värsta nu... blodprov imorgon....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • närkommertrean
    Mahal9100 skrev 2018-11-14 22:12:50 följande:

Det är en gyn som jag sökte mig till redan efter mitt första mf när äl inte kom igång igen. Jag gillade henne direkt för hon lyssnade verkligen och var lösningsfokuserad. En vecka efter det besöket fick jag äl och blev gravid. Eftersom jag gillade henne bokade jag tid hos henne igen nu pga mellanblödningarna och så hände samma sak. Några dagar efter besöket hade jag äl och blev gravid! Jag önskar att hon var bm för då hade jag bokat tid hos henne direkt. :)

Vad skönt att du fick komma in på undersökning. Och bra att de kollar hormonnivåerna!
  • Mahal9100
    Coccolina skrev 2018-11-14 23:38:38 följande:
    Då är vi nästan i samma situation... fast jag är förtidigt för att ens se hinnan... men jag är ganska säker på att det är kört för min del, blödningen har tilltagit under dagen... fortfarande röd och lättflytande utan klumpar. Men ja.... jag räknar med det värsta nu... blodprov imorgon....
    Så bra att du också har undersökningar och uppsikt. Mer kan man ju inte göra.. Håller tummarna för dig <3 
  • Mahal9100

Blev uppringd av BM idag att hormonerna har stigit som de ska och jag ska tillbaka för VUL på onsdag. Har fortfarande bruna flytningar och diffusa grav-symptom som är till och från. Blev exalterad efter telsamtalet och gjorde ett eget digitalt test här hemma som visade Gravid 2-3 veckor så det har stigit enligt förra testet för 9 dagar sen då det stod 1-2 veckor. 

Hur har det gått för er andra? Coccolina, Närkommertrean?

Svar på tråden Väntan medan en blöder brunt