• miamois

Tandläkarskräck.

Hej jag har en sådan fruktansvärd tandläkarskräck/fobi så det är över 15 år sedan minst som jag var hos tandläkaren. Efter extrem värk så vet jag att en tand måste dras ut, jag har aldrig dragit ut en tand. Värken vann och jag tog kontakt med danderyds folktandvård på danderyds sjukhus jag fick komma dit och dom fick bara ta bilder och kolla med spegel inget annat. Nu väntar jag på tid och mår så dåligt. Jag har bett om lugnande innan och en massa bedövning men är rädd att det lugnande man får hos tandläkaren inte funkar på mig, har någon fått lugnande och vet att det funkar. Märker man inte något när dom sen börjar slita och dra i tanden det måste väl låta och kännas obehagligt eller....
  • Svar på tråden Tandläkarskräck.
  • Anonym (oroa dig inte!)

Vilken tand är det du ska dra ut? Och är du säker på att de bara inte måste laga? Laga en tand tar förresten längre tid än att dra ut, så vad som är värst i ögonblicket vet jag inte riktigt. Men det är ju alltid bäst om man kan få behålla sin tand.

men om du måste dra den... oroa dig inte så mycket, eller försök att inte oroa dig så mycket! Det går mycket snabbare och lättare än man tror att dra ut en tand!

Sticket från första bedövningssprutan kan kännas liiite. Men många tandläkare är jätteduktiga så att det knappt känns någonting. Be om att få lite bedövningssalva på innan om du verkligen inte vill känna något stick.

Efter att du fått bedövning kommer de vänta tills den tagit ordentligt. Det kommer kännas tjockt i munnen där den sitter.

Det gör inte ont när de drar ut tanden. Men OM du skulle råka känna något så stoppa dem på en gång så ger de mer bedövning. Jag lagade en tand en gång, det började kännas lite och då fick jag bara en spruta till (som inte kändes).

Det kan dock kännas lite att de drar. Inte ont alltså! Men de drar ju ändå ut en tand så det som känns är ju själva rörelsen om du förstår vad jag menar. Ingen smärta alls men att något händer. Det knakar lite. Men en duktig tandläkare drar ett par ggr och vips, tanden är borta!

Ta med någon som stöd och kanske musik i öronen, luta dig bakåt, blunda! Det är över så fort, lovar!

• miamois

Det är inte någon visdomstand utan en kindtand som gjorde så att jag fick inflammation och han så att den måste bort annars kommer du att få inflammation igen. Jag kommer att få lugnande innan och mycket bedövningsalva för jag klarar inte av nålar. Men är så rädd att det lugnande inte kommer att ta på mig men jag hoppas det annars kommer jag inte att göra det. Bara tanken på att jag känner att dom håller på och hör att det knakar ger mig rysningar, men det är då jag hoppas att det lugnande medlet dorcium har verkat.

• GGN

Gå till Narkoskliniken vid Thorildsplan. Joakim är bra.

• cosinus

Min son får lugnande hos tandläkaren. Han blir helt väck, det är som att ha en 4 mån bebis i en 12-årings storlek. Ganska opraktiskt :)

Men han minns absolut ingenting efteråt. 

Men ta med dig någon du litar på som kan hjälpa dig för det sitter i rätt länge efteråt och går ur gradvis så du kan vara vinglig och ramla ett bra tag efter du tycker att du klarar dig själv.

• Meriall

Är det dormicum du ska få som lugnande? Min son fick det inför att dra en tand eftersom han har autism och tandläkarskräck. Det var som att han blev sövd i princip. Vet inte hur det uppfattades för honom men blev en jättestor effekt.

• miamois

Ja precis dorcium i flytande form, jag har aldrig tagit lugnande förut men nu måste jag, hoppas det funkar för mig för är så rädd. Har sagt att jag vill ha mycket bedövningsalva innan för Klara inte av nålar och vill inte känna när dom lägger bedövningen.

• GGN
    GGN skrev 2018-11-15 14:54:14 följande:

Gå till Narkoskliniken vid Thorildsplan. Joakim är bra.

Saba är också fin. Joakim kanske är bortrest nu. Han volontärjobbar.
Svar på tråden Tandläkarskräck.