• Hedblomster

IVF vintern 2018/2019

Hej!

Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Loviisa89
    Mect skrev 2019-02-05 15:12:59 följande:

Inte jag heller! Men vi håller tummarna att det inte händer :)

Precis, håller också tummarna:)
  • godisrottan

Jag hoppar också in här. 
    Vi började med inseminationen i maj förra året, efter fyra stycken som tyvärr inte fungerade så håller vi nu på med första ivf. 
    Jag plockade ut ägg i december, på grund av hög risk för överstimulering blev det totalfrys. Men av 26 ägg fick vi tre snöflingor till frysen. 
    På torsdag sätter vi in första FET. Så nu håller jag alla tummar jag har. 

Men en fråga till er som gjort FET, har ni då också tagit lutinus? 
    Jag har lutinus hemma eftersom jag räknade med att få sätta in ett två dagars direkt efter äggplock men det blev ju inget så de ligger kvar hemma. Vid FET så är det ju inget krav men när jag pratade med barnmorskan och bokade tid till denna insättning så nämnde hon att det finns en studie som pågår nu där de undersöker om det även kan hjälpa vid FET. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag ska så klart fråga på torsdag, men tänkte att det var bra att veta även vilka rekommendationer andra fått. 

• Xrissy
    melissa8601 skrev 2019-02-05 11:50:16 följande:

Dom ringde nu, 4st av 9 överlevde till dag 5 och kunde frysas.

Så typ 45% överlevde och överlevde frysning. Undrar hur det är som är i mig... Det är ju bara 2 dagars.

Är det vanligt att det blir ett bortfall på mer än hälften om alla såg bra ut på dag 2.

Vi hade ett ännu större bortfall. Fick ut 14, varav 13 blev befruktade. Jag fick tillbaka ett 5-dagars och de fryste ner 4 stycken. Så 45 % är i mina ögon ett bra utfall! Och stirra dig inte blind på den siffran. Tänk istället att du har embryon i frysen som du kan använda om det behövs :)
  • Mect
    godisrottan skrev 2019-02-05 15:59:39 följande:

Jag hoppar också in här. 

Vi började med inseminationen i maj förra året, efter fyra stycken som tyvärr inte fungerade så håller vi nu på med första ivf. 

Jag plockade ut ägg i december, på grund av hög risk för överstimulering blev det totalfrys. Men av 26 ägg fick vi tre snöflingor till frysen. 

På torsdag sätter vi in första FET. Så nu håller jag alla tummar jag har. 

Men en fråga till er som gjort FET, har ni då också tagit lutinus? 

Jag har lutinus hemma eftersom jag räknade med att få sätta in ett två dagars direkt efter äggplock men det blev ju inget så de ligger kvar hemma. Vid FET så är det ju inget krav men när jag pratade med barnmorskan och bokade tid till denna insättning så nämnde hon att det finns en studie som pågår nu där de undersöker om det även kan hjälpa vid FET. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag ska så klart fråga på torsdag, men tänkte att det var bra att veta även vilka rekommendationer andra fått. 

Jag tar lutinus nu när jag har gjort FET. Ska ta det till och med testdagen.
  • H@llon

Konstigt att det är så olika. Vissa ska vänta en cykel och ta Lutinus vid FET, andra kan köra på direkt och inte ta några läkemedel alls.

Mect skrev 2019-02-05 17:18:49 följande:

• godisrottan
    Mect skrev 2019-02-05 17:18:49 följande:
    Är det på inrådan av kliniken? Var går du? 
  • godisrottan
    H@llon skrev 2019-02-05 18:40:48 följande:

Konstigt att det är så olika. Vissa ska vänta en cykel och ta Lutinus vid FET, andra kan köra på direkt och inte ta några läkemedel alls.

Ja visst är det märkligt! Jag var tvungen att vänta en cykel och nu verkar de tveksamma om jag ska ta lutinus eller ej.. 
    Man blir ju rätt osäker när till och med personalen på kliniken är osäker.
  • Mect

S

godisrottan skrev 2019-02-05 18:42:07 följande:

Är det på inrådan av kliniken? Var går du? 

Ja, de sa att jag skulle det så nu gör jag det. Jag går på Örebros universitetssjukhus.
  • H@llon

Ja verkligen. Min klinik är dock inte tveksamma utan säger att har man ägglossning så är kroppen redo och då finns det progesteron naturligt så man inte behöver ta Lutinus.

godisrottan skrev 2019-02-05 18:43:44 följande:

Ja visst är det märkligt! Jag var tvungen att vänta en cykel och nu verkar de tveksamma om jag ska ta lutinus eller ej.. 

Man blir ju rätt osäker när till och med personalen på kliniken är osäker.

• Hedblomster

Någon som vet anledningen att vänta en cykel mellan misslyckad stimulerad ivf och FET förresten? Man vill ju gärna fortsätta så snabbt som möjligt men ger det bättre förutsättningar är det klart man tar att vänta...

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019