• gurlie

ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har fått veta en grej angående p-piller.

Antingen så har man ju 28-dagars eller 21-dagars p-pillerkarta. De vita tabletterna under mensveckan på 28-dagars är ju som alla vet bara sockerpiller. Dessa behöver man inte stoppa i sig utan kan slänga dem om man vill. Grejjen är ju att man har ett uppehåll på ungefär en vecka för att få sin mens.

Efter samtal med två oberoende läkare så har jag fått vetskapen att man inte behöver ta detta uppehåll.

Att mensen (läs blodet) som kommer under veckan endast är fejk. Att vi inte behöver denna fejk-mens. Att det inte är farligt på nåt sätt att vara utan den. Att vi skulle behöva uppehåll från hormoner en vecka i månaden är också fel. Hormonet finns där hela tiden ändå i och med resten av månadens p-pillerknaprande.

Detta betyder att vi helt enkelt skulle kunna fortsätta äta på en ny karta istället för att ta sockerpillrena eller ta uppehåll.

Jag blir så förbannad att INGEN har givit mig valet att faktiskt välja bort mensen under mina 10 år av p-piller-knaprande.

Det stör ingenting i vår kropp att vara utan fejkmensen.
    Det som kan ske är att man kan få nån liten mellanblödning om man struntar i uppehållen.

En av läkarna trodde att skälet till att man som kvinna ska ha uppehåll är för att:

"vi ska känna oss kvinnliga med mensen"--------

Jag tycker det är vidrigt att man inte vid införskaffandet av p-piller får denna vetskap. Så att man kan bestämma själv hur man vill göra.

Jag tänker direkt att den ENORMA bind- och tampong/troskydds-industrin ligger bakom mångas ovetskap. Va tror ni om den teorin. Fundera på hur mycket reklam ni ser på TV gällande trosskydd och frihet och fräschhet, etc etc.... Vad skulle ske om alla som åt p-piller försvann som konsumenter....

Hur många av er har fått veta detta?????

Jag blev i varje fall upprörd då jag fick veta detta. Kan liksom inte sluta fundera på det och berättar för alla jag känner. Och nu till er!!!!

• Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Trinity78

Det låter konstigt. Jag trodde att mensen var till för att "rena" livmodern och slidan (usch, vad kliniskt det låter) från ev. bakterier.

Reality is a bore
  • Carro1978

Det ända jag har hört/fått veta är att man ska ha uppehåll med pillrena av någon annledning som jag inte vet.....

• reserverad

Ja, sjalv har jag tankt borja ta tva kartor pa rad och pa sa vis bara ha mens varannan manad. Bade for att det ar skont att slippa men ocksa for att jag far san fruktansvard migran vid varje uppehall.

• annca

Det jag har fått veta är att det absolut inte gör nånting om man fortsätter med nästa karta, praktiskt när man ska på semeter eller av någon annan anledning vill slippa mensen. Det var gyn som sa när jag frågade om det fanns nåt sätt att slippa "röda faran" när vi skulle på tågluff.
    Men hon påpekade att det är bra att släppa fram en blödning emellanåt för att "rensa ur systemet". Skölja ur, typ...

• primusbarn

Jag gjorde så en gång när jag skulle på semester och ville slipppa mensen.
    Aldrig mer! Fick så frukansvärt ont när jag väl fick mens igen, mådde verkligen skit.

• Lejonmamman

har hört exakt samma som Annca ovan.
    GJorde så själv på den tiden då jag åt p-piller.

• Lola Jämtland

Jaaa...jag har vetat att man bara kan fortsätta käka om man skulle vilja det.....

• TheBlueRose

Vad många läkare inte heller upplyser om är att kvinnor som knaprar p-piller,,bör ta vitaminer till dom..

Det finns på apoteket en burk (har korvstopppning nu,,vad heter dom?,,någon som vet?)
    med vitaminer som innehåller dom mesta vitaminerna...

Mitt val kvinna,,,,,kan dom heta så ...

• Kary

Hur menar du att blodet som kommer är fejk? P-piller härmar ju vad som händer i kroppen annars...alltså att det byggs upp en slämhinna i livmoderns som sedan stöts ut när det inte kommer ett befruktat ägg varje månad. Vart ska denna slemhinna/blod ta vägen om man inte tar uppehåll? Blir det inte bara att den byggs på, eller att blodet som finns dör blir gammalt + hälsorisk med bakterier och allt?
    Men att man skulle vilja ha mens för att känns sig kvinnlig...vilken dumhet! Som att det är i mensen det sitter om man känner sig kvinnlig eller inte.

• Poena

Fast det är konstigt.. För med mina piller (Trionetta) så började jag direkt på nästa karta när jag ville hoppa över en mens när jag var yngre (för jag visste inte hur jag skulle göra på riktigt utan hade blivit tipsad av en kompis). Då fick jag mellanblödningar och allt blev väldigt konstigt. Så då hörde jag med gyn som sa att jag istället skulle fortsätta med de gula pillrena mitt i kartan när jag vill hoppa över en mens, det andra sättet var ej bra..

Fast det kanske är olika beroende på sort?

Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!