• gurlie

ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har fått veta en grej angående p-piller.

Antingen så har man ju 28-dagars eller 21-dagars p-pillerkarta. De vita tabletterna under mensveckan på 28-dagars är ju som alla vet bara sockerpiller. Dessa behöver man inte stoppa i sig utan kan slänga dem om man vill. Grejjen är ju att man har ett uppehåll på ungefär en vecka för att få sin mens.

Efter samtal med två oberoende läkare så har jag fått vetskapen att man inte behöver ta detta uppehåll.

Att mensen (läs blodet) som kommer under veckan endast är fejk. Att vi inte behöver denna fejk-mens. Att det inte är farligt på nåt sätt att vara utan den. Att vi skulle behöva uppehåll från hormoner en vecka i månaden är också fel. Hormonet finns där hela tiden ändå i och med resten av månadens p-pillerknaprande.

Detta betyder att vi helt enkelt skulle kunna fortsätta äta på en ny karta istället för att ta sockerpillrena eller ta uppehåll.

Jag blir så förbannad att INGEN har givit mig valet att faktiskt välja bort mensen under mina 10 år av p-piller-knaprande.

Det stör ingenting i vår kropp att vara utan fejkmensen.
    Det som kan ske är att man kan få nån liten mellanblödning om man struntar i uppehållen.

En av läkarna trodde att skälet till att man som kvinna ska ha uppehåll är för att:

"vi ska känna oss kvinnliga med mensen"--------

Jag tycker det är vidrigt att man inte vid införskaffandet av p-piller får denna vetskap. Så att man kan bestämma själv hur man vill göra.

Jag tänker direkt att den ENORMA bind- och tampong/troskydds-industrin ligger bakom mångas ovetskap. Va tror ni om den teorin. Fundera på hur mycket reklam ni ser på TV gällande trosskydd och frihet och fräschhet, etc etc.... Vad skulle ske om alla som åt p-piller försvann som konsumenter....

Hur många av er har fått veta detta?????

Jag blev i varje fall upprörd då jag fick veta detta. Kan liksom inte sluta fundera på det och berättar för alla jag känner. Och nu till er!!!!

• Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • annca

Det kan kanske bero på sort, ja...
    Desolett21 funkande finfint på det sättet.

• Safffran

Jag blev informerad om att jag kan "skippa" mensen av min gyn.läkare förra sommaren....har nu bara mens var tredje månad.SKÖNT att slippa eländet.....

• Princess Sparkle

Det är ju lite skillnad på om man äter p-piller med samma hormonhalt hela månaden eller om man äter p-piller med vaierande hormonhalt. Att bara fortsätta på nästa karta fungerar bra om det är samma hormonhalt, men om man äter sådana som du Poena fungerar det inte lika bra att bara börja på nästa karta.

Jag åt själv flera kartor på raken när jag åt p-piller och det fungerade jättebra.

• Themis

Hallå i lådan här ja...anledningen till att man bör göra uppehåll med pillren i alla fall vartannat år är såvitt jag vet att man ska kolla att mensen fungerar normalt och att man inte har stört sin menscykel med pillren.

Jag personligen är inte övertygad om att p-piller är riktigt nyttiga för hormonbalansen i längden, och det finns inga långtidsstudier på de nyaste sorterna heller.

Jag har även testat p-spruta och då förlorar de flesta mensen helt, men det är inget jag vill rekommendera för jag förlorade i princip alla känslor också på kuppen och varken skrattade eller grät på ett år. Med sprutan är det okej att inte ha mens på ett år för den hindrar även uppbyggnaden av slemhinnan så det blev rätt normal mens när den kom igång igen. Men den stänger av hela cykeln och det finns de som har haft problem med att alls få igång normal hormoncykel igen sedan, vilket man ska tänka på om man vill ha barn.

Många är vi som fått problem med svamp, humörsvängningar och vikt av p-piller, i några fall misstänks hormonrubbningar som påverkar fertiliteten och av de kvinnor jag känner som är läkare eller kemi/biologiutbildade över 30 har många nu sagt "aldrig p-piller igen". Hormonspiral som bara ska verka lokalt ses som ett något bätttre alternativ, men även den kan ge en systemisk effekt som man känner av enligt de jag vet som har provat.

Som med allt annat så funkar säkert p-medel med hormoner bra och säkert för de flesta men har man känsliga hormoner ska man kanske vara lite rädd om sig, på samma sätt som den som har anlag för allergier inte ska vältra sig i kemikalier eller skaffa en råtta som husdjur. Och så är det nog bra att göra uppehåll ibland, så att kroppen minns hur den ska fungera.

• Angelica80

När jag åt p-piller brukade jag ibland fortsätta på ny karta direkt o få utebliven mens pga att jag tyckte de bara va jobbigt med mens. MEN. Efter att gjort så i några månader fick jag ist störtblödningar o en mens som varade i 2 månader samt järnbrist mm. o det berodde säkerligen på att jag gjort så sa dom. att hoppa över nån mens var ok enligt bm men INTE flera månader.. Så vet inte vad jag ska tro fkt...

• Kandidaten

Hej! Vill först bara förtydliga att det är det skillnad på p-piller och p-piller. Jag antar att du äter kombinationspiller, d v s p-piller med både östrogen och progesteron. Vissa av dessa p-piller går inte bara att fortsätta äta i samma följd som tidigare cykel eftersom hormoninnehållet är olika i de olika tabletterna.

Jag tror att anledningen till att man inte rekommenderar det är för att man inte riktigt vet vad som händer på lång sikt om man tar kombinerade p-piller hela tiden. Hittills har man inte sett några risker, men det innebär ju inte att det är riskfritt. Och jag tror att många kvinnor tycker att det är en slags försäkring om att allt är okej när mensen kommer. Dessutom är ju en blödning en försäkring om att du inte blivit gravid (det finns ju en risk/chans att man blir gravid trots p-piller).
    Jag åt tidigare en slags minipiller som inte gav menstruation under ca 1 år, men jag tyckte att det var lite obehagligt. Äter man kombinerade p-piller i följd kan det leda till mellanblödningar om man har otur.

• Jennie med ie

Att man KAN göra en sak är ju inte tvunget detsamma som att det är BRA.... Och det är ju skillnad på att äta 2 kartor på rad då och då mot att göra det alltid under en lång period.

Sen finns det som redan påpekats olika typer av kombinationsbiller där en del har en jämn hormnhalt hela cykeln och en del har ojämn. Och det påverkar kroppen olika...

• Lola Jämtland

Nu är ju inte jag nån expert då men om man har spiral får man väl inga blödningar efter en tid? Eller hur funkar de?

• Kandidaten

TheBlue Rose: "kvinnor som knaprar p-piller,bör ta vitaminer till dom.." Varför då? Har jag aldrig hört talas om.

Bimsan: Det finns absolut ingen anledning att sluta äta p-piller vartannat år - snarare tvärtom. Varje gång man börjar äta p-piller på nytt är risken för nya biverkningar större. Och det påverkar absolut inte fertiliteten om man äter p-piller länge. Studier pekar snarare på det motsatta - att man blir mer fertil av det.

• Themis

Lola Jämtland: Jag antar att du menar hormonspiral då, för med kopparspiral blöder de flesta mer än utan den. Hormonspiralen ska minska påbyggnaden av slemhinnan och då blir det ju också mindre blödningar.

Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!