• gurlie

ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har fått veta en grej angående p-piller.

Antingen så har man ju 28-dagars eller 21-dagars p-pillerkarta. De vita tabletterna under mensveckan på 28-dagars är ju som alla vet bara sockerpiller. Dessa behöver man inte stoppa i sig utan kan slänga dem om man vill. Grejjen är ju att man har ett uppehåll på ungefär en vecka för att få sin mens.

Efter samtal med två oberoende läkare så har jag fått vetskapen att man inte behöver ta detta uppehåll.

Att mensen (läs blodet) som kommer under veckan endast är fejk. Att vi inte behöver denna fejk-mens. Att det inte är farligt på nåt sätt att vara utan den. Att vi skulle behöva uppehåll från hormoner en vecka i månaden är också fel. Hormonet finns där hela tiden ändå i och med resten av månadens p-pillerknaprande.

Detta betyder att vi helt enkelt skulle kunna fortsätta äta på en ny karta istället för att ta sockerpillrena eller ta uppehåll.

Jag blir så förbannad att INGEN har givit mig valet att faktiskt välja bort mensen under mina 10 år av p-piller-knaprande.

Det stör ingenting i vår kropp att vara utan fejkmensen.
    Det som kan ske är att man kan få nån liten mellanblödning om man struntar i uppehållen.

En av läkarna trodde att skälet till att man som kvinna ska ha uppehåll är för att:

"vi ska känna oss kvinnliga med mensen"--------

Jag tycker det är vidrigt att man inte vid införskaffandet av p-piller får denna vetskap. Så att man kan bestämma själv hur man vill göra.

Jag tänker direkt att den ENORMA bind- och tampong/troskydds-industrin ligger bakom mångas ovetskap. Va tror ni om den teorin. Fundera på hur mycket reklam ni ser på TV gällande trosskydd och frihet och fräschhet, etc etc.... Vad skulle ske om alla som åt p-piller försvann som konsumenter....

Hur många av er har fått veta detta?????

Jag blev i varje fall upprörd då jag fick veta detta. Kan liksom inte sluta fundera på det och berättar för alla jag känner. Och nu till er!!!!

• Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • gurlie

Varför skulle man inte kunna fortsätta på ny karta om man äter p-piller med olika hormonmängd, etc.?

Detta är vad två läkare har sagt till mig. Varav en är gynekolog. Bara för att förtydliga att det inte är mina ord i hela texten. Trots att jag tror på dem! = )

• gurlie

Om man skulle bli gravid fast man äter p-piller, kan man inte få "mens" då ändå. Dvs, blodet är inget säkert tecken om man äter hormoner.

• hally

Jag åt p-piller och blev gravid, hade "mens"-blödningar som vanligt i tre månader innan jag visste om graviditeten.

• gurlie

hally: precis. det var det jag trodde. altså är det inte detta ett skäl till att göra uppehåll. "

att försäkra sig om att man inte är gravid"

• Fruxo

man har ju hört att det e helt ok att äta in en mens om man skall ut o resa. så varför inte hela tiden.

har en hormon spiral o med den har jag ingen mens det e ju inget farligt. även med p-stav sägs det att mensen försvinner. ingen regel utan undantag det finns väl alltid nån som får mens med både hormonspiral o p-stav men i det stora hela.

jag förstår dig att det liggen nåt i det där med tampong o bindfabriker. har inte heller hört att man kan knapra p-piller i ett utan uppehåll.

• vanilla

När jag åt p-piller testade jag att göra så några ggr, för att mensen skulle komma olägligt. För mig funkade det dock lite annorlunda, mensen kom som vanligt för att sedan hoppa över _nästa_ gång istället. Hade några riktigt nervösa grav-testomgångar i samband med det kan jag säga, usch

Nu har jag hormonspiral, den funkade fint i ett drygt halvår efter de första fem veckornas konstanta mens men sedan har det varit helt upp och ner, vissa perioder har jag mens varannan vecka. Ibland hade jag ont före äl, ont efter äl, nu sticker och småvärker det hela tiden. Gaah! Kollade upp det men det ser bara finfint ut, enligt gyn.

• HelenaG

Det där räknade jag ut själv och frågade en barnmorska som jag känner om det inte borde fungera bra att göra så. Jag skippade mensen i över 10 år - skitskönt!

• ElsaEbbesMamma

Jag har (innan jag blev gravid) under 1-2år bara haft mens varannan månad.. Fick höra för några år sedan att idrottare tydligen gör så..
    Och om man har p-spruta eller hormonspiral kan man ju få uppehåll i mensen.
    Så jag ser ingen skillnad på att ha uppehåll varannan månad eller ha det varje månad.. Eller till och med var tredjemånad..

Kan man göra så även med minipiller? Efter man fött barnet tänkte jag..?

• ElsaEbbesMamma

Och, jag hörde förut att när man äter p-piller så lurar man kroppen att man är gravid och därför inte "släpper" ägg.. Så, det som kommer ut, dvs blodet, inte är blod av ägglossning, utan bara som ett slags avslag..För att rena osv som några skrivit innan..

• Kandidaten

Gurlie:
    Det är mycket ovanligt att man har mens samtidigt som man är gravid, även om det förekommer. För de allra flesta är menstruationen ett säkert tecken på att man inte är gravid.
    Du undrade varför man inte kan fortsätta på en ny p-pillerkarta som innehåller varierande doser hormon: Jag vet inte vad du äter för p-piller, men mängden hormon i tabletterna i t e x Trionetta varierar i tre olika kombinationer för att efterlikna den naturliga menstruationscykeln (sk trifasiska p-piller). Eftersom mängden hormon är olika i de olikfärgade tabletterna är det viktigt att tabletterna tas i rätt ordning enligt bruksanvisningen. Vill man skjuta upp mensen ska man fortsätta ta de gula tabletterna som innehåller mest levonorgestrel. Vissa andra p-piller går att bara fortsätta att äta- jag tycker bara att det är viktigt att tjejer som läser din tråd inte tror att det går att göra så med alla p-piller.

• annca

Minipiller verkar funka än mer individuellt. Jag slapp mens nästan ett år när jag nu började med mina, sedan kom en blödning som höll på i en månad drygt, och nu senast som vanlig mens. Gillar inte minipillren, jag känner att jag ju inte har någon som helst koll på mensen...

• Kanelflicka

Jag är kanske konstig men jag skulle inte leva utan mens ... mens som är som vanligt och i tid signalerar till mig att allting är som vanligt, allting fungerar som det ska. Jag ginner en viss trygghet i detta...

• gurlie

Kandidaten, du skrev:

Eftersom mängden hormon är olika i de olikfärgade tabletterna är det viktigt att tabletterna tas i rätt ordning enligt bruksanvisningen. Vill man skjuta upp mensen ska man fortsätta ta de gula tabletterna som innehåller mest levonorgestrel. *****

Men vad??? Menar du att man måste ha uppehåll med vissa piller?? Måste "äta" de vita sockertabletterna?? Varför?? Hajar att det är olika hormoner men det blir ju i rätt ordning bara att man hoppar över uppehållet. Jag pratar inte om att skjuta upp mensen, utan att utesluta den....

• Kandidaten

Gurlie: Jaha, jag missförstod dig. Sockerpillerna behöver man inte äta (Trionetta 28 - i Trionetta 21 finns det inga ). De är ju bara till för att man lättare ska hålla igång vanan.

Vid en graviditet producerar gulekroppen progesteron och det är därför man inte får mens. Man skulle därför kunna säga att p-piller lurar kroppen att den är gravid, som någon tidigare skrev.
    I FASS står det (och våra föreläsare har sagt) att man får mellanblödningar om man fortsätter på den nya kartan med de lägre nivåerna gestagen (syntetisk form av progesteron) eftersom progesteronnivån inte är tillräckligt hög.
    Eftersom östrogen (som finns i p-pillrena) gör att livmoderslemhinnan byggs upp kommer den att stötas ut förr eller senare p g a så kallad nekros, d v s kärlförsörjningen räcker inte till för att hålla cellerna i slemhinnan vid liv och den stöts ut - du får mellanblödningar.

Så det som är mest negativt är att du får mellanblödningar, vad jag kan läsa mig till. I övrigt finns det ju forskning som tyder på att östrogen påverkar t ex minne och balans, så jag skulle inte labba alltför mycket med de nivåer och doser som testats ut i många år för att vara säkra. Men det är helt min privata åsikt. De p-piller som din läkare har sagt att du kan äta oavbrutet är säkert väl utprövade för att kunna ätas månad efter månad utan avbrott, men alla är inte det. Ville bara ha det sagt

• listo

Nu har jag inte läst tråden, bara ts, men det råder delade meningar om det där med mens. En del läkare anser att det är helt ofarligt att vara utan mens, medan andra läkare är av annan åsikt. Jag tror inte att någon vet med 100% säkerhet hur kroppen på sikt reagerar på att inte ha mens på flera år...

• gurlie

listo:

näe, men vad tror du om min konspirationsteori??? = )

• Semirhage

Din konspirationsteori låter mycket mera övertygande än många andras!
    Dessutom kan jag tycka att tillverkarna kan ge f*n i att lägga massa pengar på massor av otroligt dålig reklam som vi faktiskt MÅSTE köpa! Utan dom utgifterna skulle dom inte behöva kosta som dom gör

• Semirhage

"för något som vi faktiskt MÅSTE köpa" ska det naturligtvis stå! Reklamen är ju så dålig så den köper väl ingen

• Kanelflicka

Jag tror inte på din konspirationsteori... Den är lika trovärdig som den angående antalet korvar i ett paket och antalet korvbröd i en påse...att de aldrig stämmer så man alltid tvingas köpa mer än det ena...

• listo

gurlie: Jag gillar en schysst konspirationsteori lika mycket som de flesta, men just denna tror jag nog inte på.
    Fast den är bra!

Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!