• gurlie

ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har fått veta en grej angående p-piller.

Antingen så har man ju 28-dagars eller 21-dagars p-pillerkarta. De vita tabletterna under mensveckan på 28-dagars är ju som alla vet bara sockerpiller. Dessa behöver man inte stoppa i sig utan kan slänga dem om man vill. Grejjen är ju att man har ett uppehåll på ungefär en vecka för att få sin mens.

Efter samtal med två oberoende läkare så har jag fått vetskapen att man inte behöver ta detta uppehåll.

Att mensen (läs blodet) som kommer under veckan endast är fejk. Att vi inte behöver denna fejk-mens. Att det inte är farligt på nåt sätt att vara utan den. Att vi skulle behöva uppehåll från hormoner en vecka i månaden är också fel. Hormonet finns där hela tiden ändå i och med resten av månadens p-pillerknaprande.

Detta betyder att vi helt enkelt skulle kunna fortsätta äta på en ny karta istället för att ta sockerpillrena eller ta uppehåll.

Jag blir så förbannad att INGEN har givit mig valet att faktiskt välja bort mensen under mina 10 år av p-piller-knaprande.

Det stör ingenting i vår kropp att vara utan fejkmensen.
    Det som kan ske är att man kan få nån liten mellanblödning om man struntar i uppehållen.

En av läkarna trodde att skälet till att man som kvinna ska ha uppehåll är för att:

"vi ska känna oss kvinnliga med mensen"--------

Jag tycker det är vidrigt att man inte vid införskaffandet av p-piller får denna vetskap. Så att man kan bestämma själv hur man vill göra.

Jag tänker direkt att den ENORMA bind- och tampong/troskydds-industrin ligger bakom mångas ovetskap. Va tror ni om den teorin. Fundera på hur mycket reklam ni ser på TV gällande trosskydd och frihet och fräschhet, etc etc.... Vad skulle ske om alla som åt p-piller försvann som konsumenter....

Hur många av er har fått veta detta?????

Jag blev i varje fall upprörd då jag fick veta detta. Kan liksom inte sluta fundera på det och berättar för alla jag känner. Och nu till er!!!!

• Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • hally

Hej!
    Jag har aldrig hört att man kan äta nästa karta direkt, däremot informerades jag när jag började med p-piller, Trionetta28 för 7 år sen att om jag ville hoppa över en mens så skulle jag fortsätta med de gula pillren mitt i kartan. Det har jag gjort flera ggr när mensen skulle kommit olägligt och det har fungerat jättebra.
    Jag skulle nog inte våga välja bort mensen helt och hållet, känns som att den ska ju komma, även om det är jobbigt ibland så vet man ju då att det är som det ska.

• Lola Jämtland

Bimsan

Inte vet jag vad jag menar för jag har aldrig haft spiral.
    Jag har bara fått den uppfattningen att de funkar så.....ler nån av sorterna iaf.....

• Swiss

jag är medveten om att man kan äta ihop kartor, men till slut (efter ca två kartor för de flesta) så börjar man blöda ändå. dock har jag slutat med allt vad hormoner heter efter att ha testat många varianter och råkat ut för mycket obehagliga biverkningar. DET tycker jag är det värsta - att det inte informeras tillräckligt om DEM!

• Princess Sparkle

Tycker att det ofta är många som inte får tillräcklig information när de äter p-piller. Själv har jag alltid haft jättebra gynekolog som informerar.

Eller så tar jag tag i det själv och frågar och LÄSER på p-piller förpackningen om eventuella biverkningar så det inte kommer som en överraskning sen.

• Themis

Kandidaten: Okej, då får man tydligen höra annat av läkarna nu än när jag åt piller, men det är ju inte så konstigt-tack för uppdateringen!

• Poena

Kan någon förklara lite vad det är för skillnad mellan de som är kombinationspiller och de andra? Jag har bara testat en enda sort i hela livet och käkat dem under 8 år snart.. Det funkar ju bra å så, förutom att jag hade förhöjt blodtryck nu vid sista kontrollen (vet ju iofs ej om det beror just på dem) men man undrar ju om skillnaderna..

• Jennie med ie

Poena, kombinationspiller = vanliga p-piler med fler än ett sorts hormon. I motsats till minipiller...

• Poena

Jo.. fast funktionssättet, hur skiljer det sig. Är det ena farligare än det andra etc

• Jennie med ie

Poena.
    Kombinationsp-piller har som huvudfunktion att stoppa ÄL, även om det inte alltid sker. Men de gör också så att slemhnnan inte byggs upp lika mycket som normalt och därmed inte är så mottaglig för ett befruktat ägg. En del gör också miljön spermieovänlig....
    Minipiller har som huvudfunktion att göra livmoderslemhinnan icke mottaglig för ett befruktat ägg, inte att stoppa ÄL även om det som "bi-effekt" ofta sker ändå.
    Minipillr innehåller bara en sorts hormon och en mindre hormonmängd än p-piller och påverkar därför kroppen mindre.

Svar på tråden ALLA som äter P-piller!!! LYSTRING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!