• Anonym (Ally)

    Så orolig för son som använder droger... ????

    Jag har en son på 16 år som då och då röker hasch, dricker ca varannan helg och INGET vi gör verkar hjälpa! Vi har kontakt med bup, socialtjänst (samtalsprogram som han avskyr samt urinprov). Jobbar intensivt på att visa kärlek, vara konsekvent etc etc. Det känns som att inget når fram utan att han liksom måste gå sin egen väg... Han har ADHD, medicinerar vilket gör att han grejar skolan lite bättre. Dock även på gränsen där, frånvaro och motivation som sviktar (år 1 på gymnasiet).

    Jag orkar inte med detta, går sönder av oro! Drömmer mardrömmar, ligger ofta sömnlös.. Behöver få lite hopp!! Någon som har ett gott exempel att dela med sig av?

  • Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????
  • Anonym (damp-bruden)

    Alla människor måste gå sin egen väg.

  • AndreaBD

    Det behöver inte vara hel-katastrof. De flesta ungdomar dricker ibland och testar hasch. Jag har själv två vuxna barn med ADHD som också har gjort så. De har ändå blivit ordentliga vuxna. Viktigt är att du har en fortsatt någorlunda bra relation till honom. Prata med honom, gör något tillsammans och var inte för negativ. Visa lite förtroende för honom också, i situationer då man kan ha det. Han är ändå snart vuxen och måste börja ta ansvar själv. Även om det ibland verkar som om de inte behöver föräldrarna, så gör de det, i ganska hög grad, i den åldern. Så, håll en bra kontakt, var intresserad i vad han gör!

  • Anonym (:/)

    Vem/vilka umgås han med? För jag antar att han inte röker på och dricker ensam, eller?

    Det låter som du påverkas mycket av det här, något som är fullt förståeligt. Har du någon att prata med? Det låter som du behöver det.

  • Anonym (Anonym111)

    Jag håller med Andrea, Alla ungdomar gör sånt i den ålder, jag gjorde även det. Har ett ordentligt liv utan att röka eller dricka.

  • Anonym (:/)
    Anonym (Anonym111) skrev 2018-11-16 21:17:32 följande:

    Jag håller med Andrea, Alla ungdomar gör sånt i den ålder, jag gjorde även det. Har ett ordentligt liv utan att röka eller dricka.


    Jo, vissa kan dricka på fester i tonåren, röka på lite då och då med vännerna, och sedan gå vidare och bli en fullt fungerande medelsvensson som jobbar heltid och bara dricker ett glass rött till middagen på helgerna. 

    Sen har jag sett de som det inte går så bra för. Det är klokt att ta i tu med problemet tidigt.
  • Anonym (Fd hasch brukare)

    Låt han röka. Men tänk på att så fort du drar in någon myndighet så lär hans lämp för körkort skjutas upp vilket kan medföra att han istället skiter i allt och fortsätter röka. 


    Många med adhd tycker även att det fungerar bättre för dom på cannabis. För ja, cannabis och hasch är samma sak! Ställ som krav, att ska du röka då måste du fixa skolan också! Annars går vi vidare med alla instanser. Men förstör inte för grabben innan du har låtit han visa vad han går för. Visst lite svackor kan det ju komma absolut, ifall han röker väldigt mycket så kan närminnet bli sämre för stunden. Men när han har uppehåll så kommer det tillbaka så ingen fara där. Se till att han har choklad m.m. sockerrikt för det gör han piggare.


    Du är indoktrinerad precis som de flesta medelålders är. Du bör ligga sömnlös om han hade druckit alkohol och hängt ute varje helg med sin adhd och med så mycket konflikter det är ute idag. Men att han röker och blir lite seg och chillar hemma och med större chans att han utvecklar sina talanger så som t ex  kanske teckna, musik skapande eller fördjupa sig i något ämne eller lära sig spela gitarr är inget dåligt. Men ju mer du kommer kämpa emot, desto längre avstånd kommer ni att få mellan varandra. Har själv rökt hasch i många år.. Det ända som var dåligt var att samhället satte käppar i hjulet och att sina viktigaste stöttepelare skulle förklara att det är en DROG men att alkohol var okej för att det är lagligt. men gissa vad, både alkohol och cigaretter toppar listan högre än cannabis över farliga droger! Jo så är det ! Anl. till allt tjafs är att staten har monopol på alkoholen och kan inte ta patent på en planta. Därför håller man på att nu argumentera meningslöst i väntan på att läkemedelsbolagen ska ta fram sina cannabis preparat för att där igenom kunna fortsätta sin manipulation utav folket och fortsätta tjäna pengar på de flesta mediciner som finns idag. Du behöver inte vara orolig mer än för att han ska bli tagen av polis. Uppmuntra istället hans ide'er och viljan av att skapa och lära sig saker och ting. Och påminn honom att sköta studierna. Eller annars skitsamma med studierna faktiskt, det finns ingen skolplikt för honom i dags läget ändå, fixa ett truckkort till han och säg åt han att skaffa ett jobb och hjälp han att spara pengarna så kan han alltid studera vidare när han känner för det när han är lite äldre ! Då kanske han vet vad han vill bli också! Pusha för att han sen går och skriver högskoleprovet och studerar hårt inför det istället om han inte redan nu går en yrkesinriktad gymnasie - utbildning ?
    Tänk på att du inte kan komma och säga vad som är rätt eller fel då landet är splittrad i den frågan vad gällande droger och i övriga världen har man börjat inse men tyvärr inte här i Sverige än riktigt så mycket som man bör ha gjort ! 

  • AmericanMommy

    Fast den tyngsta drogen han tar är ju adhd medicinen, den är oftast amfetamin. Det är ju mycket värre än både alkohol och hasch. Det skulle ju vara bra om han inte tog något av de 3 drogerna. Men det är svårt att få ungdomar att sluta dricka och röka på. Men jag håller med många i denna tråden att alkohol är är värre än hasch.

  • Anonym (Ally)

    Tack! Känns lite lättare när jag läser era svar. Skulle vilja snabbspola tiden så han plötsligt är 25.. Jag tycker att vår relation är bra, jag försöker hitta på saker att göra med honom och han kan nog prata med mig om mycket. Ibland lite för mycket, vore nästan skönt om han mörkade mer...

  • Anonym (Ally)

    Och jag kommer aldrig kunna godkänna att han röker. För mig är det helt fel, jag är säkert mossig och medelålders men det finns inget alternativ där...

  • klyban
    Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:43:29 följande:
    Och jag kommer aldrig kunna godkänna att han röker. För mig är det helt fel, jag är säkert mossig och medelålders men det finns inget alternativ där...

    Varför tror du han röker?
    För självmedicinering eller nöje?

    Är det för nöje är ju det enklare att hantera, men jag gissar det är någon form av självmedicinering för han inte mår bra.
    Vad tror du som pratat med han?

    Sen när det kommer till alkohol och ADHD, så ska man vara väldigt försiktig med ADHD.
    Just för det har en jävla förmåga att våld i den kombon, eller annat otrevligt när alkoholen tagit bort all uns av självkontroll.

    En jag känner med ADHD, han blev aldrig våldsam.
    Men han gick runt till tjejerna och sa dom hade otrogna pojkvänner eller annat skitsnack, blev alltid ett jävla liv när han var med.
    Så slutade vara i hans krets när det var alkohol på tapeten, för allt det krävdes var 3-4 vanliga stark öl, sen var det igång.


     


    Med detta menar jag inte din son har just dessa problem, utan att man får vara vaksam.
    En sak du kan trösta dig med, det är att cannabisen inte orsakar direkta skador att tala om.
    Andra droger kan döda.
    Men det viktiga är se till sjukvården hjälper till med den psykiska ohälsan, och ibland innebär detta tunga mediciner som andra även använder för rekreation.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????