• Anonym (TS)

Dricker min sambo för mycket?

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket? Det var under kanske 2,2,5 h. Är det normalt/vettigt? Han dricker en hel flaska även andra dagar i veckan, dock inte varje dag. Vissa veckor dricker han väl en hel flaska per kväll fyra gånger i veckan, andra veckor dricker han en hel kanske bara en-två ggr. I övrigt dricker han aldrig bara ett-två glas, det är minst tre. Han säger att ha ska ?unna? sig lite vin när han kommer hem från jobbet och finns ingen alkohol tillgänglig har han nästan svårt att njuta av maten alls. Han avstår tex sill om det inte finns nubbe. Är inte detta märkligt beteende? Vill främst ha svar på om mängden är galen eller normalt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?
  • sextiotalist
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:18:54 följande:

Nej, det tycker jag inte. Verkar mest som att han dricker vin mer för smakens skull. När jag var som mest alkoholiserad kunde jag dricka 10 starköl och en sjuttis (brännvin) om dagen, ibland mer än så. Så jag skulle inte säga att han är i riskzonen, om det inte är så att han gillar att bli salongsberusad. En vinare blir man dock inte särskilt påverkad av.

Om man inte bli påverkad av en flaska vin är man rätt illa ute.

Nej, det tycker jag inte. Verkar mest som att han dricker vin mer för smakens skull. När jag var som mest alkoholiserad kunde jag dricka 10 starköl och en sjuttis (brännvin) om dagen, ibland mer än så. Så jag skulle inte säga att han är i riskzonen, om det inte är så att han gillar att bli salongsberusad. En vinare blir man dock inte särskilt påverkad av.

En man på 96 kilo och dricker 3/4 flaska vin får en promillehalt på 1,35, vilket en som inte utvecklat resistens mot alkohol skulle vara riktigt full.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/alkohol/alkoholpromille-berakning/
  • Godisbuske

Måste man dricka någon form av alkohol mer än 1-2 ggr i veckan, så har man problem. 

• Pripps Vichy
    sextiotalist skrev 2018-11-17 09:26:51 följande:

En man på 96 kilo och dricker 3/4 flaska vin får en promillehalt på 1,35, vilket en som inte utvecklat resistens mot alkohol skulle vara riktigt full.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/alkohol/alkoholpromille-berakning/
    Ok. Jag har rätt hög tolerans. En flaska vin för mig ungefär som några folköl. Efter 2 flaskor börjar jag bli salongs. (fast det beror på procenthalten på vinet), och på den 4:e är jag full. Kanske dumt att jämföra TS man med mig själv, som varit i alkoholmissbruk större delen av mitt liv, men bara för att ge TS lite perspektiv.

• sextiotalist
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:57:48 följande:

Ok. Jag har rätt hög tolerans. En flaska vin för mig ungefär som några folköl. Efter 2 flaskor börjar jag bli salongs. (fast det beror på procenthalten på vinet), och på den 4:e är jag full. Kanske dumt att jämföra TS man med mig själv, som varit i alkoholmissbruk större delen av mitt liv, men bara för att ge TS lite perspektiv.

Att som fd alkoholist, referera till sin höga tolerans mot alkohol för att ge perspektiv, tänk till lite. Jo, en sak, det visar bara att ts man har en mycket, mycket osund relation till alkohol och att hans kropp troligen redan håller på att skada.
  • Anonym (Nix)

Nej jag tycker inte det låter för mycket. Dela vinet med honom istället så får ni trevligt tillsammans och han dricker mindre.

• Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2018-11-17 09:07:48 följande:

Jag hade aldrig accepterat ett användande av alkohol om det betydde otrevlighet, sociala klavertramp, oförmåga att delta i familjelivet och ansvaret om detsamma och liknande. Jag bryr mig mindre om mängder och frekvens än att hur följderna ser ut. 

Händelsen hos svägerskan? Vad hade han druckit då? Nubbe var det tydligen inte. 

Han hade inte druckit något, eftersom svägerskan inte tillåter alkohol i huset (oklart varför, min egna inställning till alkohol är odramatisk men hon kan ju ha negativa erfarenheter) och därför blev han sur. Han blev arg för att han får fira en högtid utan nubbe. Sa att maten inte smakar lika bra utan den dryck som är tänkt till, dvs nubbe till sill, rödvin till kött osv. Däremot kan han dricka amarone till fisk i brist på annat. Rödvin till falukorv är toppen enligt honom. Eller till mackor ibland. Finns inget vill han korka upp min gula änka som jag fick i 30-årspresent.
  • Anonym (Jag)

Tycker att det är på gränsen.

• Anonym (TS)

Ja det är precis vad han själv hävdar. Däremot undrar jag om det inte är en alkoholiserad persons sätt att se på det och att det tyder på just alkoholisering. Jag gillar också smaken men håller mig till ett-två glas då och då samt någon enstaka festkväll per kvartal.
  • klyban
    sextiotalist skrev 2018-11-17 09:26:51 följande:

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnads.../

Det är faktiskt väldigt svårt och säga, detta låter som en överdrift.
    För det finns många som drar i sig en bag in box per dag i sin alkoholism, hade en sån polare.
    Det skulle innebära en promillehalt på ~12 om man är så snabb som en del av dessa är och dricka.

Man ska alltid ta dessa uträkningar med stor skepsis, även dessa när alkoholen är ur kroppen.
    De är kraftigt överdrivna för med säkerhet berätta för en att INGEN har alkohol kvar i blodet.

Jag känner direkt om jag får alkohol i kroppen redan vid nån enstaka dl alkohol som normal starköl,
    Sen full och detta, det tar ju en stund att bli.

hur många meter var det?
  • Bananböjaren

Mängden är inte för mycket. Rekommendationen för män i central och sydeuropa är 18-24 portioner sprit per vecka. Det motsvarar 3-4 vinflaskor. Det är altså frågan om en rekommendation som görs eftersom en måttlig alkoholförbrukning minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar. Man ska såklart dela upp det under veckan och inte dricka allt på en gång.
    Här i Sverige räknas nån som dricker 4 vinflaskor i veckan till alkoholist, i mera toleranta och liberala länder ser man lite annorlunda på det.

Att din gubbe blir aggressiv och otrevlig om han inte får dricka är ju däremot värre, då kanske han har problem och inte borde dricka alls. Mängden i sig är inte problemet, det är snarare din gubbes attityd.

Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?