• Anonym (TS)

Dricker min sambo för mycket?

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket? Det var under kanske 2,2,5 h. Är det normalt/vettigt? Han dricker en hel flaska även andra dagar i veckan, dock inte varje dag. Vissa veckor dricker han väl en hel flaska per kväll fyra gånger i veckan, andra veckor dricker han en hel kanske bara en-två ggr. I övrigt dricker han aldrig bara ett-två glas, det är minst tre. Han säger att ha ska ?unna? sig lite vin när han kommer hem från jobbet och finns ingen alkohol tillgänglig har han nästan svårt att njuta av maten alls. Han avstår tex sill om det inte finns nubbe. Är inte detta märkligt beteende? Vill främst ha svar på om mängden är galen eller normalt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (TS) skrev 2018-11-17 13:24:03 följande:
    Han själv skulle aldrig ställa sig den frågan. Det är bara jag som undrar varför man måste dricka rödvin till eftermiddagsmackan och varför midsommar är förstört bara för att det inte finns nubbe. Skitkonstigt tycker jag men man kommer ju ingenstans med att påpeka det för mannen ifråga. Han säger bara som någon annan skrev att hab tycker det är gott och förhöjer maten men jag tycker en och en halv flaska vin känns överdrivet såklart. Och när han blev spydig under ett samtal igår undrar jag om det är vinet som talar eller om jag retat upp honom på riktigt på något sätt. I övrigt förutom det jag beskrivit funkar allt normalt för honom. Inga baksmällor, inga problem med jobbet eller kompisar eller när han går ut på krogen. En rattfylla har han däremot åkt på.
    Nog kanske du har retat upp honom på riktigt, men det är vinet som får honom att tappa koncepten och bli spydig.

Som någon tidigare sa, en rattfylla är toppen på ett isberg. Jag har kört bil i tjugo år och kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag har fått blåsa. Hade jag kört onykter varje dag, hade jag ändå klarat mig undan böter i många år. Hur otur ska man inte ha för att stöta på kontroll den enda gången man körde onykter??

Jag tycker att de mängder du beskriver låter osunda, och att hans argument låter som bullshit. Man dricker inte rödvin till falukorv för smakens skull liksom, i så fall handlar det nog om att man äter för syns skull för att legitimera sitt drickande.

Och innan man blir utslängd för att man är otrevlig p g a avsaknad av nubbe till sillen har det gått väldigt långt.
  • Kirenaj68
    Anonym (TS) skrev 2018-11-17 13:24:03 följande:

Han själv skulle aldrig ställa sig den frågan. Det är bara jag som undrar varför man måste dricka rödvin till eftermiddagsmackan och varför midsommar är förstört bara för att det inte finns nubbe. Skitkonstigt tycker jag men man kommer ju ingenstans med att påpeka det för mannen ifråga. Han säger bara som någon annan skrev att hab tycker det är gott och förhöjer maten men jag tycker en och en halv flaska vin känns överdrivet såklart. Och när han blev spydig under ett samtal igår undrar jag om det är vinet som talar eller om jag retat upp honom på riktigt på något sätt. I övrigt förutom det jag beskrivit funkar allt normalt för honom. Inga baksmällor, inga problem med jobbet eller kompisar eller när han går ut på krogen. En rattfylla har han däremot åkt på.

TS. Med hans beteende och argumentation för sitt drickande i beaktande vill jag drista mig till att säga att han redan har utvecklat ett alkoholberoende. Visserligen inte av den grövre graden ännu, men det är illa nog.
  • Anonym (B)

Som barn till en alkolist skulle jag aldrig acceptera sådant drickande hos min sambo.

Om det inte redan är problematiskt så är det inte långt ifrån.

• pyssel

Bevakandet av tillgången, motiverandet av alla tillfällen, humöret, försvarandet och alkoholrelaterade gräl, rattfylleriet, ja även mängden - Det är klart att han har problem. Säg inte att det finns barn i detta också. Då har NI ännu större problem.

Alla hästar hemma
  • Anonym (alkovarning)

1 glas vin 15 cl (11-13%) = 1 standardglas

En flaska vin (75 cl) innehåller 6 glas.

För män innebär en konsumtion över 14 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 4 standardglas per tillfälle.

Det låter som om din man har åtminstone ett riskbruk av alkohol, med råge

• Anonym (Hmmmmm....)
    Anonym (TS) skrev 2018-11-16 23:13:39 följande:

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket?

Tycker det låter mycket. Min man dricker max ett glas vin när han lagar mat och ett glas till maten, alternativt en öl medan han grillar och ett glas vin till maten. Jag dricker ett glas vin till maten och inget innan. Tål inte mer. Vill liksom inte vara yr och lätt i huvudet.
  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (TS) skrev 2018-11-16 23:39:12 följande:

Hm... när vi blir utslängda från hans brors hus för att han vägrar äta sill bara för att det inte finns nubbe samt beter sig otrevligt och passiv aggressivt mot brorsans fru för att det är hon som bestämt att det inte ska finnas nubbe, då är det ett problem. Annars är det inga problem alls........ förutom att han kan bli lite vrång när man pratar med honom och det blir onödiga bråk men svårt för mig att veta om han blir så för att han är så eller om det är vinet eftersom jag inte vet om mängden vin är (för) mycket eller normalt. Sen dricker han bara dyra viner så det går mycket pengar på det.

(Blev alltså utslängda för att han betedde sig illa mot henne pga avsaknad av sprit, inte för att han inte ville äta sill.)

En hel flaska fyra dagar i veckan är mycket. Men framförallt är det ju ett beroende om han måste ha alkohol och annars blir arg. Det är INTE ok att bete sig illa för att det inte finns sprit. Då har man definitivt alkoholproblem.

Jag får också dåliga vibbar av att hon bestämt att det inte ska vara nubbe och han blir arg just på det. Min erfarenhet av när någon aktivt bestämmer att man inte ska ha nubbe är att man gör det för att man vet att någon i sällskapet har alkoholproblem och det är bara den som har alkoholproblem som brukar bli arg eller reagera på det.
  • Anonym (Hmmmmm....)
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:57:48 följande:
    Ok. Jag har rätt hög tolerans. En flaska vin för mig ungefär som några folköl. Efter 2 flaskor börjar jag bli salongs. (fast det beror på procenthalten på vinet), och på den 4:e är jag full. Kanske dumt att jämföra TS man med mig själv, som varit i alkoholmissbruk större delen av mitt liv, men bara för att ge TS lite perspektiv.
    Shit. Jag blir definitivt salongsberusad efter 2 glas vin.
  • Anonym (anonym)
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:57:48 följande:
    Ok. Jag har rätt hög tolerans. En flaska vin för mig ungefär som några folköl. Efter 2 flaskor börjar jag bli salongs. (fast det beror på procenthalten på vinet), och på den 4:e är jag full. Kanske dumt att jämföra TS man med mig själv, som varit i alkoholmissbruk större delen av mitt liv, men bara för att ge TS lite perspektiv.
    Jag tror kanske att det är du själv som behöver perspektiv... det går givetvis inte att veta var gränsen går mellan ett normalt bruk och ett missbruk när man själv är så gravt alkoholiserad. Toleransen ökar naturligtvis ju mer en dricker. Samtidigt har vissa en högre tolerans än andra redan från början och är antagligen mer i riskzonen för missbruk.

När jag hade som högst alkoholtolerans hände det ändå att jag kräktes om jag hade druckit en flaska vin + tre öl på en helkväll, för att kroppen inte klarade av alkoholen (alkohol är trots allt ett gift). Då drack jag regelbundet, vilket betydde varje helg, och var ganska full på den mängden. TS man dricker denna mängd flera kvällar i veckan utan att bli märkbart påverkad - men han blir förbannad om han inte får dricka.
  • Anonym (K)

Nej, det är inte för mycket.

Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?