• Anonym (Osams med släkten)

    Vad tycker ni om detta julfirande ?

    På julafton åker vi och resten av min släkt till min syster med familj.

    Alla får tilldelat vad de ska ha med sig. Vi är en stor släkt. Vi ska ha gravad lax, janssons och läsk med oss i år.

    Värdfamiljen står för potatis och papptallrikar.

    Såhär långt tycker jag om traditionen. Nu kommer resten.

    Min systers familj köper mängder med julklappar åt varandra, typ tio var. De är 2 vuxna och 4 vuxna barn. Alltså 60 klappar totalt ungefär . Dessa ska resten av släkten sitta o titta på när de öppnas, en och en. Sist tog det nästan två timmar.

    Småbarnen är inte alls road av detta. Ingen annan får ta med julklappar till någon annan utan syrran tycker att var och en kan öppna dom hemma innan eller efter då de har trångt om plats. För så har det alltid varit. Tradition.

    Efter förra julen hade hon sagt till min mamma att vi var småsnåla som inte ens tog med en julblomma, att hon iallafall förväntat sig en liten sak som tack för att de upplåter sin lägenhet till julfirande.

    Jag har påpekat att gravad lax för 20 pers kostar betydligt med än 20 papptallrikar men blir alltid återigen påmind om traditionen.

    Vi har föreslagit julklappsspel, lotteri, alla tar med presenter.

    Att hela släkten kan vara hos oss.

    Att var och en tar med egen mat.

    Inget duger. Nu har vi bestämt att vi inte kommer i år. Det resulterade i att ingen i deras familj kom på våran pojkes födelsedagskalas i helgen som var. Med en kort förklaring på sms; kan ni bryta traditioner så kan vi.

    Vi sitter hellre ensamma på julen trots att släkten vill träffa våra små, men ingen vill bli osams med syrran heller så de fortsätter åka dit

    Vill inte vara osams med dom, men vill inte heller fortsätta såhär. Vad gör man?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta julfirande ?
  • Aniiee

    Bjud släkten hem till er. Meddela orsaken till varför ni stannar hemma och säg att alla som vill är välkomna på julfika (så blir det inte så dyrt för er) och om någon vill stanna över middagen så får de gärna ta med sig något, ni har X och Y (julskinka om ni äter det och jansson - de två "huvudnumren" för många - ha resten på lut för kanske 2x er familjs storlek, men inte för alla) En del av dem kan mycket väl dyka upp för jag tvivlar på att ni är helt ensamma om denna känsla du har. Open the flood gates.

    Och servera för guds skull maten på porslin, inte på papp. Man får ta lite disk när det är fest.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Madde 35

    Låter väldigt orättvist. Har de inte ens glögg eller kaffe? Choklad, julgodis, frukt?

    Vi som är värdpar har oftast skinkan, julmust,julöl, nån whiskey eller irish coffe, glögg m tillbehör, Sen köper man servetter och ljus. Lite julgodis och clementiner finns också på plats.

    Din syster borde öppna en del julklappar innan ni övriga gäster kommer. Låter trist att sitta o kolla på när de öppnar paket en o en. Så förstår dig till fullo,

  • Anonym (Jultraditionist)

    Är traditionen att alla ska titta på dom när dom öppnar julklappar och ingen annan får ge eller få någonting? Det är den konstigaste tradition jag har hört. Om ni inte får öppna där så får väl dom öppna innan ni kommer. Speciellt om det finns andra barn än deras i sällskapet.
    Jag är väldigt förtjust i att göra jul likadant varje år. Älskar jultraditioner. Men jag förstår verkligen att ni har tröttnat på det där upplägget. Och så otroligt småsint av din syster att låta detta gå ut över ert barn och hans kalas.

    Tycker att förslaget ovan var jättebra. Berätta för alla att de gärna får komma hem till er men var tydlig med att du inte tänker vara en surkart om de ändå väljer syrran. Om det blir så kan ni fira en jättemysig liten familjejul med bara er familj och sen bjuda in till något enklare julmys med släkten i mellandagarna. Skapa egna nya traditioner som ni mår bra av!

  • Anonym (Jultraditionist)

    Herregud, missade att deras barn är vuxna. Era små barn förväntas alltså sitta i två timmar och titta på vuxna som öppnar paket, men dom får inga? Det låter som någon typ av tortyr för barn. Förstår inte din syrra inte själv att det är galet?

  • Anonym (Osams med släkten)

    Vi har redan bjudit hit hela släkten men ingen vågar bryta traditionen.

    Ja hon tycker att det är roligt när alla ser vad dom får eftersom det ofta är nån tokig present. Inser själv att det är tråkiga traditioner

  • Solarn

    Hur kan någon i släkten gå med på att spendera julafton med att sitta och titta på när värdfamiljen öppnar julklappar? Hade aldrig i livet slösat bort julafton på det, stackars barn som ska sitta och titta.
    Det låter som en bra idé att fira hemma istället, hoppas resten av släkten kommer också, systern med familj som valde att straffa ett barn för att de blev sura på de vuxna kan sitta hemma själva och öppna sina julklappar.

  • Solarn

    Roliga minnen för barnen att ha sen när de blir vuxna... kommer ihåg jularna när vi var barn, vi satt i timmar och tittade på när kusinerna öppnade julklappar...

  • 50killen

    Gör som ni tycker är bäst för er familj. Viktigt att ni trivs och har det bra. Resten av släkten kan göra som dom vill. Fundera inte på det. Njjut av din familj.

  • Anonym (Bord)

    Deras snålhet med vad de själva serverar vs vad de förväntar sig av andra är förvisso fult, men något man ibland hör andras historier om. Men det där med julklapparna??!! Sjukt! Skulle aldrig acceptera det, även om jag inte hade barn själv och i synnerhet inte om jag hade det!

  • Bunny on speed

    Först lät det som att ni varierar vem som är värd, men det är alltså alltid samma familj?


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Vad tycker ni om detta julfirande ?