• Anonym (Dålig på matte)

    Hur många procents löneförhöjning fick jag?

    Jag är kass på matte.

    Kan någon hjälpa mig att räkna ut vad min procentuella löneförhöjning blev? 

    Jag hade 28800 före, nu får jag 30100 kr. Hur mycket är det i procent?

    Tack på förhand, skäms att jag är så dålig på detta...

  • Svar på tråden Hur många procents löneförhöjning fick jag?
  • Emy88
    Anonym (5.4%) skrev 2018-11-20 21:14:06 följande:

    Åh det är så svårt att förklara för en lekman.

    Men svaret blir som sagt 5,4 %

    Varken mer eller mindre. Men tycker Ts ska vara nöjd och glad med ökningen hur mycket ni än försöker förminska höjningen med falska uträkningar.

    Jag är glad för din skull Ts, över 5% är riktigt riktigt bra.

    Stort grattis


    Du är helt ute och cyklar! Procentuella höjningen är 4,5 procent. / Hälsingar en person som har 180 högskolepoäng i matematik :)
  • Deacon
    Anonym (Dålig på matte) skrev 2018-11-20 18:42:37 följande:

    Åh, tack!


    Helt ok ökning på 4.5% om det är en vanlig lönerevision.

    Du skulle ha behövt ytterligare 255 kr i påökt, utöver de 1300 du fick, för att din ökning skulle ha motsvarat 5.4% ....
  • Anonym (5.4%)
    Deacon skrev 2018-11-20 21:31:02 följande:

    Helt ok ökning på 4.5% om det är en vanlig lönerevision.

    Du skulle ha behövt ytterligare 255 kr i påökt, utöver de 1300 du fick, för att din ökning skulle ha motsvarat 5.4% ....


    Men varför vara så dryg emot Ts?

    Låt henne få ha den procent hon blivit tilldelad. Förstår inte varför folk hela tiden vill göra andra besvikna?

    Blir ni nöjda av att säga 4.5% hela tiden. Känns som ni verkligen hakat upp er på just de siffrorna, jag tycker de låter trevligare med 5.4% vilket det även är.

    Tänk er för att inte såra någon här inne, jag ber er.
  • Tiina87
    Anonym (5.4%) skrev 2018-11-20 22:43:39 följande:

    Men varför vara så dryg emot Ts?

    Låt henne få ha den procent hon blivit tilldelad. Förstår inte varför folk hela tiden vill göra andra besvikna?

    Blir ni nöjda av att säga 4.5% hela tiden. Känns som ni verkligen hakat upp er på just de siffrorna, jag tycker de låter trevligare med 5.4% vilket det även är.

    Tänk er för att inte såra någon här inne, jag ber er.


    Det är ju bättre för ts att hon fått rätt svar, vilket är 4.5% än att någon hela tiden ger henne fel svar.

    Vart får du 5.4% ifrån?
  • Anonym (Dålig på matte)
    Deacon skrev 2018-11-20 21:31:02 följande:
    Helt ok ökning på 4.5% om det är en vanlig lönerevision.

    Du skulle ha behövt ytterligare 255 kr i påökt, utöver de 1300 du fick, för att din ökning skulle ha motsvarat 5.4% ....
    I min yrkeskategori är det en riktigt bra ökning - mina kollegor har inte kommit över 3,8% (de är bättre på att räkna procent än jag ) vilket innebär att jag är jättenöjd. I kommunala sektorn är det inte speciellt glassiga höjningar
  • Anonym (Dålig på matte)
    Tiina87 skrev 2018-11-20 22:44:49 följande:
    Det är ju bättre för ts att hon fått rätt svar, vilket är 4.5% än att någon hela tiden ger henne fel svar.

    Vart får du 5.4% ifrån?
    Jag tror på de 4,5%

    Även om jag är kass på att räkna så vore det helt orimligt att jag skulle fått 5,4% när mina kollegor fått 3,8% enligt dem själva. Jag är bra på mitt jobb, men jag är inte så bra att det skulle motiverat en sådan skillnad
  • Anonym (Kaddemummabulle)
    Anonym (5.4%) skrev 2018-11-20 22:43:39 följande:

    Men varför vara så dryg emot Ts?

    Låt henne få ha den procent hon blivit tilldelad. Förstår inte varför folk hela tiden vill göra andra besvikna?

    Blir ni nöjda av att säga 4.5% hela tiden. Känns som ni verkligen hakat upp er på just de siffrorna, jag tycker de låter trevligare med 5.4% vilket det även är.

    Tänk er för att inte såra någon här inne, jag ber er.


    Men du är ju inte TS. Alla är snälla och hjälpsamma mot TS. Inte mot den som försöker lura henne med felaktig information.
  • Anonym (what in the world?!)
    Anonym (5.4%) skrev 2018-11-20 21:14:06 följande:

    Åh det är så svårt att förklara för en lekman.

    Men svaret blir som sagt 5,4 %

    Varken mer eller mindre. Men tycker Ts ska vara nöjd och glad med ökningen hur mycket ni än försöker förminska höjningen med falska uträkningar.

    Jag är glad för din skull Ts, över 5% är riktigt riktigt bra.

    Stort grattis


    För att räkna ut procenten tar du ju NV dividerat i GV och får då FF. Sen från FF ska du omvandla till procent.

    Alltså:

    (NV) 30100/(GV) 28800=(FF) 1,04513888889 (avrundar till 1,045)

    Sen måste du ta bort GV, 28800kr, som innan höjningen var 100%. Alltså 1.045-1=0,045. (Eftersom 100%=1)

    0,045 är 45 tusendelar, men procent skrivs alltid i hundradelar. Därmed blir det 4,5%.

    Du är ute och cyklar, det är 4,5%.

    NV=Nya Värdet, GV=Gamla värdet, FF=Förändringsfaktor
  • Anonym (what in the world?!)
    Anonym (5.4%) skrev 2018-11-20 20:07:34 följande:

    Nej det är 5.4%

    Du tar din lön + nya lönen delat på 16 (alltså 2 arb dagar) sen plus 26 så det blir en hel vecka.

    Därefter får du enkelt ut höjningen i procent.


    Igen, nej, du är ute och cyklar. Så gör man absolut inte.

    Ditt sätt har säkert fungerat någon gång, men det är tyvärr inte den rätta formeln, därmed fungerar den inte i alla lägen. Och bevisligen inte i detta läget.
  • JonteB
    Är det (s)venska skolan som gör sig påmind?
    Tur jag inte är här så ofta...
    Svaret är fö 4.5%.
    TS fick 30100-28800 = 1300 i påökt.
    Frågan är då 
    Hur många % av 28800 är då 1300?
    Löses enklast genom att dividera 1300/28800 = 0,045139
    Eftersom "pro_cent" är "per hundra" så räknar vi antalet hundradelar i svaret 0.04514
    (nollan efter kommat är tiondelar, fyran hundradelar och femman tusendelar)
    Vilket enligt ovan är 4.5% (lätt avrundat) 
    Man behöver öht  inte blanda in "dagar" för att räkna ut detta (för det är väl månadslön vi talar om?)
Svar på tråden Hur många procents löneförhöjning fick jag?