• Anonym (Anonym)

Begå brott som minderårig

Om vi säger att någon begår ett brott när han/hon är 17 år. Kan han/hon dömmas för brottet när han/hon är myndig och få fängelse?

• Svar på tråden Begå brott som minderårig
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:23:02 följande:

Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård

Är man ung kan en fängelsedom avtjänas i form av sluten ungdomsvård.
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:23:02 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård
    Det är sällan bra att gå på vad man "hört". Mycket bättre att verkligen ta reda på vad som gäller dvs fakta. Du hävdar t ex att det finns en maxtid för minderåriga häkte som om det var ett faktum, men någon sådan lag finns inte. Däremot är det så att  minderåriga inte ska sitta i häkte alls om det går att sköta övervakningen på något annat sätt, men det är inte förbjudet och det används häktning i särskilda fall vid utredning av allvarliga brott. Någon gräns finns inte satt men man ska såklart ta hänsyn till tiden då barn påverkas mer negativt av att sitta häkte än vuxna.

Minderåriga kan också dömas till "vanligt" fängelse men det är sällsynt och oftast används sluten ungdomsvård som påföljd när man är under 18.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-24 09:40:13 följande:

Häktet är för tiden innan man blir dömd.

Ja det vet jag men häktesbeslutet måste ju omprövas efter en viss tid
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:21:40 följande:
    Häkte menar du väl då? Men då kan man bara sitta där en max tid som är mycket kortare än maxgränsen för dom myndiga.
    Det finns för övrigt ingen maxgräns för vuxna i häkte heller. Man kan bara bli häktad i 2 veckor men det kan man bli gång på gång på gång....
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:44:53 följande:

Ja det vet jag men häktesbeslutet måste ju omprövas efter en viss tid

Ja, och rent teoretiskt kan man sitta häktad hur länge som helst. Kan hela tiden bli nya häktningsbeslut.

Men det ska mycket till för att unga ska häktas och huvudförhandlingen prioriteras.
  • schmetterling
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:19:59 följande:
    Fast en 17åring kan väl inte dömmas till vuxenfängelse? Då kan man väl heller inte dömmas till fängelse för ett brott man gjorde när man va 17?
    Som tidigare nämnts. det går men det är väldigt ovanligt. I Brottsbalken 30 kap 5 § står

"För brott som någon begått innan han eller hon fyllt arton år får rätten döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Att rätten därvid i första hand skall bestämma påföljden till sluten ungdomsvård i stället för fängelse framgår av 32 kap. 5 §."
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jaså) skrev 2018-11-24 09:46:53 följande:

Det finns för övrigt ingen maxgräns för vuxna i häkte heller. Man kan bara bli häktad i 2 veckor men det kan man bli gång på gång på gång....

Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:06:11 följande:

Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.

Var har du hört det? Du tror fel. Även som ung kan man sitta länge och det behövs inte omprövas varje dygn.

Däremot ska det mycket till för att unga ska hållas häktade under lång tid.
  • Anonym (OooooOoo)

Jag trodde man kunde bli straffad efter sin 15:e födelsedag.

Varför frågar du TS?

• Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:06:11 följande:
    Du tror och du har hört.....Nej, det stämmer inte, finns ingen sån gräns. Man kan vara häktad i ÅR, både vuxna och minderåriga. Även om det såklart är ytterst sällsynt när det gäller minderåriga.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-24 10:11:43 följande:

Var har du hört det? Du tror fel. Även som ung kan man sitta länge och det behövs inte omprövas varje dygn.

Däremot ska det mycket till för att unga ska hållas häktade under lång tid.

Det brukar vara en regel om någon ungdom mot all förmodan skulle bli häktad att ungdomens häktning ska omprövas mycket tidigare än om 14 dagar som gäller för vuxna.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jaså) skrev 2018-11-24 10:20:29 följande:

Du tror och du har hört.....Nej, det stämmer inte, finns ingen sån gräns. Man kan vara häktad i ÅR, både vuxna och minderåriga. Även om det såklart är ytterst sällsynt när det gäller minderåriga.

jag skrev inte att man inte kan det jag skrev att en OMPRÖVNING ska ske EFTER 14 dagar men att det då kan beslutas att man ska fortsätta va häktad.
  • Anonym (Titti)

Vilken typ av brott har 17-åringen gjort?
    Det har stor betydelse för påföljden.

• Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:21:12 följande:

Det brukar vara en regel om någon ungdom mot all förmodan skulle bli häktad att ungdomens häktning ska omprövas mycket tidigare än om 14 dagar som gäller för vuxna.

Inte ovanligt att häktningsbeslut för unga gäller kortare tid än 14 dagar.

Vad är det du undrar över och behöver vet? Nu börjar det närma sig ett rättsPM för någon nybörjarkurs.
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:22:57 följande:
    jag skrev inte att man inte kan det jag skrev att en OMPRÖVNING ska ske EFTER 14 dagar men att det då kan beslutas att man ska fortsätta va häktad.
    Det du TRODDE var att gränsen för barn var ett dygn eller några timmar. Vilket är fel, det finns ingen sådan "regel".

Du pratar om regler och hur saker är, men det som gäller är det som är reglerat i lag och det finns inte här.

Du behöver inte berätta för mig om omprövning av häktning efter 14 dagar, det var det jag som skrev från början. Dock är det så att man kan vara häktad i ÅR om det behövs, både barn och vuxna.
Svar på tråden Begå brott som minderårig