Begå brott som minderårig
Om vi säger att någon begår ett brott när han/hon är 17 år. Kan han/hon dömmas för brottet när han/hon är myndig och få fängelse?
Om vi säger att någon begår ett brott när han/hon är 17 år. Kan han/hon dömmas för brottet när han/hon är myndig och få fängelse?
Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård
Häktet är för tiden innan man blir dömd.
Ja det vet jag men häktesbeslutet måste ju omprövas efter en viss tid
Det finns för övrigt ingen maxgräns för vuxna i häkte heller. Man kan bara bli häktad i 2 veckor men det kan man bli gång på gång på gång....
Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.
Jag trodde man kunde bli straffad efter sin 15:e födelsedag.
Varför frågar du TS?
Var har du hört det? Du tror fel. Även som ung kan man sitta länge och det behövs inte omprövas varje dygn.
Däremot ska det mycket till för att unga ska hållas häktade under lång tid.
Du tror och du har hört.....Nej, det stämmer inte, finns ingen sån gräns. Man kan vara häktad i ÅR, både vuxna och minderåriga. Även om det såklart är ytterst sällsynt när det gäller minderåriga.
Vilken typ av brott har 17-åringen gjort?
Det har stor betydelse för påföljden.
Det brukar vara en regel om någon ungdom mot all förmodan skulle bli häktad att ungdomens häktning ska omprövas mycket tidigare än om 14 dagar som gäller för vuxna.