• temp email

C och L - Svekdebatt

C och L kommer lägga sig platt för S och kommunisterna.

C och L gick till val på att hålla ihop Alliansen och avsätta Löfvén. Detta visar sig nu vara en ren lögn. De kommer lägga sig platt och släppa igenom en massa vansinnig vänsterpolitik.

En stor andel av C/L-väljare kommer känna sig så lurade att de hittar andra partier att rösta på i framtiden. L riskerar åka ur riksdagen. C lär klara sig, men inte mycket mer.

Det är bra att de tagit ställning mot borgerligheten coh för kommunismen. Äntligen vet väljarna vad som gäller.

Sen är ju folk i gemen rätt så korkade och kommer inte fatta vad som hände. C och L kommer fortsätta låtsas att Alliansen finns. Gammelmedia kommer låtsas att Alliansen finns och att C/L tillhör den.

• Svar på tråden C och L - Svekdebatt
  • KillBill
    skurhinken skrev 2018-11-25 21:33:10 följande:

Faktiskt inte, mig går det knappast någon nöd på.

Dock bryr jag mig om mina familj och vänner och ser därav med förskräckelse på den dåliga politik som förs och håller på att förvandla hela Sverige till en enda stor nogo-zon. Varför vill du att Sverige ska bli en plats ingen vill vara på?

Nu är du där igen. Det är ju tydligt att du är rädd.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • skurhinken
    KillBill skrev 2018-11-25 22:51:18 följande:
    Nu är du där igen. Det är ju tydligt att du är rädd.
    Lite rätt har du kanske. Jag är lite rädd å barnens och föräldrarnas vägnar när de rör sig bland rånare och andra kriminella.

För egen del sitter jag säkert och har ingen anledning till oro.

Men ska det behöva vara så att vänstern skapar ett samhälle där bara de bemedlade har råd att känna sig säkra?

• skurhinken
    Padirac skrev 2018-11-25 22:31:07 följande:
    Ok - jag har än så länge uppfattningen från medias skvaller att L skulle fått en lista på ministerposter.
    Ska de sitta i regeringen kommer de tvingas släppa igenom ännu mer vänsterpolitik. Men det kanske inte gör dem något. De är väl vänstermuppar hela bunten och står snart och argumenterar för färre jobb och högre skatter.
  • skurhinken
    MR Xyz skrev 2018-11-25 22:37:33 följande:

Hur ska C och L få igenom maximalt av sin politik? I opposition får man igenom mycket lite av sin politik.

1. Alliansregering.

Det finns då en stor risk, vilket också har gjort att C och L röstat nej till M/KD-regering. C/L står långt från SD i bland annat immigrationsfrågan. SD kan mycket väl använda sig av hotet att rösta ner en alliansbudget, dvs rösta på en S/MP-budget om de inte får sin vilja igenom i viktiga frågor. V skulle då garanterat ta chansen att rösta på en sådan budget och Alliansen skulle i så fall få styra med oppositionens budget. Detta drabbade ju S/MP under förra mandatperioden. C/L vill inte ge SD chansen till denna utpressning.

2. S/L/MP/C

En sådan regering har fler mandat än M/KD/SD. V skulle i detta fall lägga ner sina röster i en budgetomröstning. Finns ju inte en chans att V skulle stötta en M/KD/SD-budget. Alltså går en S/L/C/MP-budget igenom. V är alltså helt utan makt i en sådan situation och en sådan regering behöver inte alls ta hänsyn till V. Enda som krävs är att V lägger ner sina röster även i en statsministeromröstning. Vad är Vs alternativ? Rösta nej till en sådan regering och få en, i deras tycke, ännu värre regering där M och KD och ev även SD ingår? Då lägger de nog ner sina röster istället.

Denna regering har alltså stor chans. S vill sitta i regering och C/L kan ställa rätt stora krav på S och dra S ytterligare lite högerut - eller mer troligt i alla fall mer mot mitten.

Så det är inte ett svek mot väljarna. Det är ett sätt att försöka maximera genomslaget av den politik man vill genomföra. Alliansen är troligtvis inte den bästa vägen för C och L att lyckas med detta.

Sedan kan vi tycka vad vi vill om det. Jag förstår ändå hur de resonerar.

Fast möjligheten finns ju att M/KD/SD röstar på V's budget.

Men varför tror du V skulle släppa fram en regering utan att få något tillbaka? De är ju minst lika rabiata som SD i att kräva saker från sin extrema kant.
  • CarinaL26
    skurhinken skrev 2018-11-25 22:03:41 följande:

Man kan inte dra några sådana slutsatser utifrån de som röstar på SD. De har sina skäl. En del mörka. En del uppgivna. En del rädda o.s.v.

Det är ju inte så att Alliansen står för nån fantastisk politik de heller, men de är iallafall inte lika dåliga som S.

Har du någon källa på att C och L planerade bli dörrmatta åt S, jag är idel öra.

De var tydliga med att slåss med näbbar och klor för att SD inte skulle få inflytande med. Behöver mer sägas?
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 23:06:20 följande:

Men varför tror du V skulle släppa fram en regering utan att få något tillbaka? De är ju minst lika rabiata som SD i att kräva saker från sin extrema kant.
    Menar du att M + KD skulle bli lika rabiata som SD helt plötsligt?
  • Karl Anka
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 23:13:19 följande:
    De var tydliga med att slåss med näbbar och klor för att SD inte skulle få inflytande med. Behöver mer sägas?
    Ja, om man har gett 2 löften så bör man hålla båda.
  • KillBill
    Karl Anka skrev 2018-11-25 23:47:28 följande:
    Ja, om man har gett 2 löften så bör man hålla båda.

C och L lovade att inte sätta sig i en regering som gjorde sig beroende av SD och om Alliansen blev mindre än de Rödgröna så ansåg C och L i stället att Alliansen borde samarbeta över blocken. Det är precis de som C och L just nu diskuterar.

• MR Xyz
    skurhinken skrev 2018-11-25 23:06:20 följande:

Skojar du? Vet du ens hur en budgeromröstning går till?

Först så ställs de minsta partiernas/blockens förslag mot varandra. Den som vinner där ställs mot nästa o.s.v. tills en budget ställs mot regeringens budget. Om Vs budget 'överlever' till den får möta Ms - eller M/KD eller M/KD/SD, men jag skriver M för att täcka dessa tre alternativ - hur ska då dessa partier kunna rösta på en V-budget före sin egen? Så nej, det kommer inte hända. Att SD röstade på en annan budget -Alliansen - i förra mandatperioden beror på att deras egen budget hade fallit i ett tidigare steg.

I en sista omröstning kommer Ms budget ställas mot regeringens.

Förutom att det genom detta alltså är omöjligt att det kan inträffa så är en V-budget långt värre än en S-budget för dessa partier. Att V skulle rösta på en högerbudget händer inte med motsvarande resonemang, dvs att en högerbudget är tusen resor värre än en mittbudget. De lägger då ner sina röster i valet mellan mittenregeringens budget och högerbudgeten.

Skillnaden är alltså att SD har visat att de fäller en regeringsbudget om de inte får som de vill och skulle kunna rösta på en S-budget om alliansen inte möter SD tillräckligt mycket. Detta vill verkligen inte C/L, främst när det kommer till immigrationsfrågan.

V vet att de inte sitter med något ess på hand. De kommer inte få ingå i regering, eller ens få inflytande. De får minimalt med inflytande oavsett hur det än går. Om S sitter i regering har de ändå lite garanti för en politik som inte är långt till höger. Det är bättre än övriga alternativ så då lägger de ner rösterna i statsministeromröstningen och accepterar en sådan regering. För V är det så extremt mycket viktigare att inte få SD i en maktposition att de väljer detta alternativ. Ett nyval är otänkbart för dem, ekonomin finns inte i partiet och risken att få ett starkare högerblock är enorm. De köper läger som det är.

En mittenregering har alltså två oppositioner, en på vardera sida, och eftersom de två står så långt ifrån varandra kommer de inte kunna enas om ett gemensamt budgetförslag. Därmed kan en mittenregering klara av att styra med sin egen budget.

Ganska smart i mitt tycke, även om det inte är den regering jag skulle vilja se. Spela ut två sidor, som inte kan enas, mot varandra. Kvar som 'motstånd' till regeringens budget blir i slutändan högerbudgeten, vilket V aldrig kan acceptera.

Enda frågan är om C och L kan komma överens med S. Gör de det får vi en mittenregering.
  • KillBill
    MR Xyz skrev 2018-11-26 08:41:51 följande:
    Skojar du? Vet du ens hur en budgeromröstning går till?

Först så ställs de minsta partiernas/blockens förslag mot varandra. Den som vinner där ställs mot nästa o.s.v. tills en budget ställs mot regeringens budget. Om Vs budget 'överlever' till den får möta Ms - eller M/KD eller M/KD/SD, men jag skriver M för att täcka dessa tre alternativ - hur ska då dessa partier kunna rösta på en V-budget före sin egen? Så nej, det kommer inte hända. Att SD röstade på en annan budget -Alliansen - i förra mandatperioden beror på att deras egen budget hade fallit i ett tidigare steg.

I en sista omröstning kommer Ms budget ställas mot regeringens.

Förutom att det genom detta alltså är omöjligt att det kan inträffa så är en V-budget långt värre än en S-budget för dessa partier. Att V skulle rösta på en högerbudget händer inte med motsvarande resonemang, dvs att en högerbudget är tusen resor värre än en mittbudget. De lägger då ner sina röster i valet mellan mittenregeringens budget och högerbudgeten.

Skillnaden är alltså att SD har visat att de fäller en regeringsbudget om de inte får som de vill och skulle kunna rösta på en S-budget om alliansen inte möter SD tillräckligt mycket. Detta vill verkligen inte C/L, främst när det kommer till immigrationsfrågan.

V vet att de inte sitter med något ess på hand. De kommer inte få ingå i regering, eller ens få inflytande. De får minimalt med inflytande oavsett hur det än går. Om S sitter i regering har de ändå lite garanti för en politik som inte är långt till höger. Det är bättre än övriga alternativ så då lägger de ner rösterna i statsministeromröstningen och accepterar en sådan regering. För V är det så extremt mycket viktigare att inte få SD i en maktposition att de väljer detta alternativ. Ett nyval är otänkbart för dem, ekonomin finns inte i partiet och risken att få ett starkare högerblock är enorm. De köper läger som det är.

En mittenregering har alltså två oppositioner, en på vardera sida, och eftersom de två står så långt ifrån varandra kommer de inte kunna enas om ett gemensamt budgetförslag. Därmed kan en mittenregering klara av att styra med sin egen budget.

Ganska smart i mitt tycke, även om det inte är den regering jag skulle vilja se. Spela ut två sidor, som inte kan enas, mot varandra. Kvar som 'motstånd' till regeringens budget blir i slutändan högerbudgeten, vilket V aldrig kan acceptera.

Enda frågan är om C och L kan komma överens med S. Gör de det får vi en mittenregering.

Bra klarläggande!

Svar på tråden C och L - Svekdebatt