• Anonym (Ts)

Hur ofta byter ni glas?

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?
  • Anonym (Hm 2)

En dag sen tar jag ett nytt glas.

• tvillingmammaVastmanland

För mig känns frågan konstig, hur kan man använda samma glas en hel vecka?
    Ja, förr i tiden på typ artonhundratalet gjorde man kanske det men sen dess har vi ju höjt hygienstandarden väsentligt.

Märker ni glasen på något sätt, har ni olika färger , eller bryr ni er inte om att ni delar glas?
    För mig är det självklart att man ställer alla glas i diskmaskinen efter varje måltid. Skillnad vore ju om jag vore ensamstående då skulle jag ju kunna använda ett glas hela dagen, förstås, om  jag dricker vatten.

Varför skulle man inte diska glasen, ni som inte gör det är det på grund av miljön eller för att slippa arbetet?
    I en barnfamiljs sprids ju då alla virus ännu lättare , om alla skall dela glas.

• Aniiee

Tills det är "immigt" upp i kanten. Det tar 1-2 dagar, Förutom om jag dricker choklad, då åker det i disken direkt efter.

Men jag dricker mest ur vattenflaskor,....

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (w)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-11-28 13:56:32 följande:

För mig känns frågan konstig, hur kan man använda samma glas en hel vecka?
    Ja, förr i tiden på typ artonhundratalet gjorde man kanske det men sen dess har vi ju höjt hygienstandarden väsentligt.

Märker ni glasen på något sätt, har ni olika färger , eller bryr ni er inte om att ni delar glas?
    För mig är det självklart att man ställer alla glas i diskmaskinen efter varje måltid. Skillnad vore ju om jag vore ensamstående då skulle jag ju kunna använda ett glas hela dagen, förstås, om  jag dricker vatten.

Varför skulle man inte diska glasen, ni som inte gör det är det på grund av miljön eller för att slippa arbetet?
    I en barnfamiljs sprids ju då alla virus ännu lättare , om alla skall dela glas.

Jag hade nog inte heller sparat glas om jag hade familj och barn. Då hade jag nog bara blivit förvirrad och ställt ner ett glas från skåpet på bänken för att i nästa stund bli osäker på om det var mitt eller någon annans, hahah. I och för sig är jag inte superbakterierädd, men skulle mer noja om sånt för de andras skull. Men jag lever i ett ensamhushåll så då funkar det bra att spara ett glas i ett par dagar. 
  • Anonym (dat)

När dom börjar lukta brukar jag diska inom en dag.

• Anonym (Eh)

Förstår inte vad som är så svårt med att diska just glasen, man kör ju diskmaskinen för tallrikar, bestick etc ändå? Eller kör ni diskmaskinen med översta delen tom förutom en gång i veckan? Eller diskar ni inte tallrikarna heller?

• Furti
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-28 09:14:00 följande:

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Hur brukar ni göra?

Diska kaffemuggen? Hmm, det var väl några år sedan förra gången.
  • Anonym (H)

Ett glas där jag endast druckit vatten kan jag använda några gånger till under samma dag, sen åker det i diskmaskinen. Muggar och glas med saft, kaffe, mjölk, etc åker i diskmaskinen på en gång. Kaffe kan jag dricka i samma mugg en gång till i enstaka fall.

• Cecese

Jag använder samma glas/kaffemugg tills nästa gång diskmaskinen körs. Jag sköljer ur glaset/muggen med vatten när jag använt det men inte behöver det diskas så fort jag druckit nåt. De veckor barnen är hemma körs diskmaskinen oftast varje dag. Den veckan barnen är borta kanske 1 gång den veckan (ibland 2) så då kan jag ha samma glas/kaffemugg hela veckan. 

• Pentra

Nuförtiden så är vi bara 4 st i hushållet. Men, att fylla diskbänk eller diskmaskin med mestadels engångsanvända glas är inte vår grej. Då får vi nippran. Vi har alltid samma muggar, vecka ut och vecka in, och låter dem stå på diskbänken/köksbänken. Glasen också, eg, men de byts något oftare; förutom mitt sängbordsglas, det byts ut när det går sönder... Var och en ansvarar för sin mugg och sitt glas. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?