• Anonym (Ts)

Hur ofta byter ni glas?

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?
  • Anonym (Stina)

Jag kan låta ett vattenglas stå efter middagen om jag vet att jag kommer dricka mer vatten samma kväll. Tjatar ibland på barnen att de inte ska ta ett nytt glas varje timma utan att man faktiskt kan använda ett glas två gånger. Där går min gräns, skulle inte dricka ur samma glas efter att det stått en natt.

En vecka med samma glas? Bara skölja ur om det varit mjölk eller kaffe i? Tja, det låter iaf som du sparar en enorm massa disk men jag skulle tycka det var lite ofräscht faktiskt.

• Anonym (asdf)

Här diskas glas efter att de använts vid ett tillfälle. Undantaget är om det bara handlar om vatten. Då kan glas återanvändas samma dag men sedan diskas de.

• EnAnonumius

Diskar mitt dricksglas efter varje användning. Utom glaset jag har vigt av för just vatten, den kan väl användas några gånger innan den diskas. Samma med kaffemuggen den sköljer jag i hett vatten, efter jag druckit kaffe, men den används just till bara kaffe, diskar den en gång i veckan i samband med att jag byter mugg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mammaa88

Herre gud!!! Efter 1 vecka??? Fyfan va äckligt måste jag säga.

Tänk att ta i en och samma glas i 1 jävla vecka med äckliga händer med bakterier, glaset blir inte ren av att bara sköljas ur

Barn är inte så duktiga på handhygien direkt!

En fråga till TS, Hur svårt är det att diska glaset ordentligt?

Anonym (Ts) skrev 2018-11-28 09:14:00 följande:

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

• Anonym (ja)

Jag dricker ofta ur samma vattenglas och kaffemugg under en dag, sen blir det disk, dricker jag nåt annat blir det till disken direkt. 

• Anonym (J)

Alltså jag har ingen diskmaskin så använder samma glas, blir ju inte smutsigt av att dricka i det? Sköljer av men diskar inte direkt efter varje gång.

• Anonym (Stina)
    Anonym (J) skrev 2018-11-28 20:27:57 följande:

Alltså jag har ingen diskmaskin så använder samma glas, blir ju inte smutsigt av att dricka i det? Sköljer av men diskar inte direkt efter varje gång.

Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?
  • Anonym (Ungefär)

Jag dricker vatten ut en flaska som jag diskar för hand varje gång jag fyller på den. Glas byter jag flera gånger per dag även om det är samma dryck. Gillar ett rent glas.

• Anonym (w)
    Anonym (Stina) skrev 2018-11-28 20:33:23 följande:
    Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?

Fast, det finns ju andra saker som man använder i flera dagar som också kommer i kontakt med munnen. Tandborsten till exempel, den rengör i alla fall inte jag supergrundligt utan jag sköljer bara av tandkrämen lite snabbt efter att jag har borstat tänderna. Och den har jag ju i månader. Eller när man torkar sig runt munnen med samma handduk många gånger, det är ju förmodligen en del bakterier där också som hamnar på läpparna då. 

Såklart blir det ju bakterier på ett glas, men jag har svårt att tro att man utsätter sig för så extremt mycket mer bakterier genom just den grejen. Kan ha fel, men det var bara en tanke jag fick när jag läste inlägg här som antyder att det är jätteofräscht att använda samma glas flera dagar. För så extremt ofräscht tror i alla fall inte jag att det blir. :) 

• Anonym (Madde)

Har inget "system" för sånt. Kan ta ett rent glas ena gången för att nästa gång dricka ur ett annat gammalt. Tycker inte det är så noga och då diskar jag ändå för hand.

Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?