• Anonym (Ts)

Hur ofta byter ni glas?

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?
  • Anonym (Glaset)

Har ett enliters plastglas på sängbordet. Dricker bara vatten i det. Kan gå en månad innan det diskas.

• Moder1

Har ett vattenglas över dagen.

De glas vi använder till måltider hamnar i diskmaskinen när måltiden är slut.

Maskinen kör jag igång på kvällen.

• Mrs Moneybags

Skojar du när du säger att du bara byter dricksglas en gång i veckan? Förvånad

Jag byter glas till varje måltid...om jag är hemma en hel dag kanske jag har samma vattenglas hela dagen, men annars inte. 

Jag kör diskmaskinen varje eller varannan dag. Det är väl ingen överdriven lyx att få ett rent glas? 

• sextiotalist

Vi ställer undan använda dricksglas, i diskhon eller diskmaskinen. Undantag är vattenglas som kan hänga med under en dag

• Anonym (.)

Vatten dricker jag ur flaska och övriga glas lägger jag direkt i diskmaskinen om jag inte tänkt fylla på det strax efter. Det känns ju inte fräscht att ha ett mjölkglas ståendes i flera dagar. I så fall får man ju själv handdiska det mellan gångerna och då faller väl hela resonemanget med hur länge man har ett glas? 
    Jag tänker också att det måste bli en väldigt massa glas ståendes överallt? Det måste väl se väldigt stökigt ut? Och hur håller man reda på sitt glas?

• Anonym (V)

Dricker ca 8 glas vatten om dagen och det glaset använder jag ca 4-5 dagar. Dricker jag något annat tar jag ett annat glas och ställer det i diskmaskinen direkt. Min sambo dricker ?allt? i sitt glas och sköljer bara ur emellan. Jag brukar ställa det i diskmaskinen efter 1-2 dagar till hans stora förtret, annars hade det nog använts i MINST en vecka...

• Gizmo

Jag dricker bara vatten och använder samma glas under en dag.
    Tar ett rent glas nästa dag!

• Anonym (..)
    Anonym (Glaset) skrev 2018-11-28 09:52:20 följande:

Har ett enliters plastglas på sängbordet. Dricker bara vatten i det. Kan gå en månad innan det diskas.

Jag har en plastflaska vid sängen som jag dricker ur på nätterna, har aldrig tänkt på det innan men inser nu hur sällan den diskas/byts ut, uck... Skäms Så det blir att ta tag i när jag kommer hem ikväll...
  • Anonym (anonym)

Kan använda samma vattenglas både en och två dagar dock så dricks det endast vatten i detta och det används inte vid måltiderna. 

• Anonym (w)

Jag kan använda samma i ett par dagar om det ser tillräckligt rent ut. Tidigare tog jag typ alltid nytt varje gång jag skulle dricka något, men jag är expert på att lämna disk i diskhon alldeles för länge så nu försöker jag använda samma glas lite längre för att undvika för mycket disk. Men tror att det vanligaste är att jag använder ett eller två glas per dag nu. Beror lite på vad jag dricker, om det är en och samma dryck eller olika. :)

Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?