• Anonym (Sjuk????)

    Bajsat och inte tvätta händerna sedan äta..

    Kan man bli sjuk om man bajsar utan att tvätta händerna och efteråt äter?

  • Svar på tråden Bajsat och inte tvätta händerna sedan äta..
  • Anonym (Nja)

    Mina föräldrar var inte så petiga med hygien så det sitter inte i ryggmärgen att jag ska tvätta händerna så fort jag ska äta/handlat/åkt buss/kissat. För många är det ju inget man reflekterar över utan det bara görs på rutin. Så är det inte för mig. Tänker helt enkelt inte på det och missar därför ofta.

    Jag blir i princip aldrig dålig i magen. Aldrig varit magsjuk aldrig haft magsjuka har möjligtvis haft diarre vid något enstaka tillfälle i livet men då har det handlat om att jag ätit något skumt innan. Om det skulle vara så extremt farligt att få i sig lite bakterier så tycker jag att jag borde ha blivit mer sjuk på 30 år. Menar inte på något sätt att folk ska sluta tvätta händerna. Jag är fullt medveten om att vi stoppar spridning av sjukdom genom att vi fåty bättre hygien i samhället överlag. Men uppenbarligen är det inte så farligt.

  • Drottningen1970
    Anonym (Nja) skrev 2018-11-30 14:42:19 följande:

    Mina föräldrar var inte så petiga med hygien så det sitter inte i ryggmärgen att jag ska tvätta händerna så fort jag ska äta/handlat/åkt buss/kissat. För många är det ju inget man reflekterar över utan det bara görs på rutin. Så är det inte för mig. Tänker helt enkelt inte på det och missar därför ofta.

    Jag blir i princip aldrig dålig i magen. Aldrig varit magsjuk aldrig haft magsjuka har möjligtvis haft diarre vid något enstaka tillfälle i livet men då har det handlat om att jag ätit något skumt innan. Om det skulle vara så extremt farligt att få i sig lite bakterier så tycker jag att jag borde ha blivit mer sjuk på 30 år. Menar inte på något sätt att folk ska sluta tvätta händerna. Jag är fullt medveten om att vi stoppar spridning av sjukdom genom att vi fåty bättre hygien i samhället överlag. Men uppenbarligen är det inte så farligt.


    För dig kanske men för andra kan det vara förödande och dödligt
  • Mandel
    Anonym (Sjuk????) skrev 2018-11-29 19:13:31 följande:
    Jag tänkte lite så. Jag brukar inte tvätta händerna efter att jag varit på toa men just nu äe jag extra noga eftersom jag är gravid
    För att du ska bli magsjuk av bajsbakterier behöver du få i dig ganska stora mängder och jag misstänker att om du skulle få bajs på händerna så skulle du nog med största sannolikhet tvätta av dig oavsett om du ska äta eller inte.
    Att bara torka rumpan med papper och sedan lämna toan utan att tvätta händerna är ingen fara.
    Är någon i familjen magsjuk skulle jag dock rekommendera att tvätta händerna oavsett om det kommit bajs eller inte på fingrarna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Bananböjaren

    Chansen att du själv blir sjuk är minimal. Det är bakterier som kommit ur din egen kropp så du är troligtvis ganska bra skyddad emot dem. Man tvättar händerna för att inte sprida bakterier runt sig, andra människor har kanske inte lika bra imunförsvar emot din bakteriflora som du har själv? Varför respekterar du inte andra människor?

    Du är dock inte den enda, statistik säger att två av tre (Japp, det är så många) inte tvättar händerna efter ett toalettbesök. Denna typ av egoism är tyvärr rådande i dagens samhälle.

  • Anonym (Nej)
    Bananböjaren skrev 2018-11-30 16:35:17 följande:
    Chansen att du själv blir sjuk är minimal. Det är bakterier som kommit ur din egen kropp så du är troligtvis ganska bra skyddad emot dem. Man tvättar händerna för att inte sprida bakterier runt sig, andra människor har kanske inte lika bra imunförsvar emot din bakteriflora som du har själv? Varför respekterar du inte andra människor?

    Du är dock inte den enda, statistik säger att två av tre (Japp, det är så många) inte tvättar händerna efter ett toalettbesök. Denna typ av egoism är tyvärr rådande i dagens samhälle.
    ...och hur många blir i realiteten sjuka av att majoriteten inte tvättar händerna efter toa-besök?
    Visst, några smittas säkert av calici eller en och annan förkylning (som inte har med toaletten att göra), men på det stora hela spelar den där snabbskrubben med tvål och vatten ingen större roll.
  • Anonym (Sjuk????)
    Bananböjaren skrev 2018-11-30 16:35:17 följande:

    Chansen att du själv blir sjuk är minimal. Det är bakterier som kommit ur din egen kropp så du är troligtvis ganska bra skyddad emot dem. Man tvättar händerna för att inte sprida bakterier runt sig, andra människor har kanske inte lika bra imunförsvar emot din bakteriflora som du har själv? Varför respekterar du inte andra människor?

    Du är dock inte den enda, statistik säger att två av tre (Japp, det är så många) inte tvättar händerna efter ett toalettbesök. Denna typ av egoism är tyvärr rådande i dagens samhälle.


    Då får dom väl tvätta händerna då om dom inte vill utsättas för oss som inte tvättar händerna efter toabesök
  • Anonym (Sjuk????)
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-30 19:12:31 följande:

    ...och hur många blir i realiteten sjuka av att majoriteten inte tvättar händerna efter toa-besök?

    Visst, några smittas säkert av calici eller en och annan förkylning (som inte har med toaletten att göra), men på det stora hela spelar den där snabbskrubben med tvål och vatten ingen större roll.


  • Anonym (Nja)
    Drottningen1970 skrev 2018-11-30 15:19:05 följande:

    För dig kanske men för andra kan det vara förödande och dödligt


    Va? Varför blir jag aldrig sjuk men för andra är det dödligt?
  • Anonym (Glad och nöjd)

    Jag är 55 år och har nog aldrig tvättat händerna efter toabesök om inte papperet gått sönder och jag fått bajs på händerna.

    Är ytterst sällan magsjuk, och det gäller hela min familj under alla år.

    Hysterin kring "bajspartiklar" finner jag i det närmaste komisk.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Glad och nöjd) skrev 2018-11-30 19:52:57 följande:
    Jag är 55 år och har nog aldrig tvättat händerna efter toabesök om inte papperet gått sönder och jag fått bajs på händerna.

    Är ytterst sällan magsjuk, och det gäller hela min familj under alla år.

    Hysterin kring "bajspartiklar" finner jag i det närmaste komisk.
    Ja, visst är det lite kul :) Man skall gnugga händerna noga med tvål i 2 minuter för att få bort de flesta av bakterierna. Hur många gör det? Ändå låtsas de att de är rena.
    Det finns liksom fler än 100 biljoner mikroorganismer i kroppen. Några spridda skurar på händerna gör knappast till eller från i dagliga livet. Såvida man då inte har tex calici förstås. Jag räknar också med att man tvättar sig om man faktiskt får bajs på händerna, men inte ens det skulle väl vara skadligt att låta bli.
Svar på tråden Bajsat och inte tvätta händerna sedan äta..