• Johnnyorange

    69 åring vill ändra sin ålder till 49

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder

  • Svar på tråden 69 åring vill ändra sin ålder till 49
  • BossHoss
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:37:02 följande:

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder


    Ja enligt samhällets nya normer att man är det man känner för, så ser jag inte varför detta inte skulle accepteras
  • enanna

    Problemet är att ålder rent krasst är antalet år sedan du föddes. Kön är betydligt mera komplicerat. Det är många faktorer som inverkar och dessa stämmer inte alltid överens med varandra. Könsorgan, kromosomer och hormoner, för att nämna de mest simpla exemplen. Oförmåga att använda testosteron kan till exempel göra att ett "pojk"foster md xy-kromosomer utvecklar kvinnliga könsorgan. Det är inget påhitt utan kan enkelt studeras, men är knappast ändamålsenligt att göra t.ex. kromosomanalys på varenda en som upplever att det somatiska könet inte är det egna.

  • ThomasW

    Ja, kön är ju bara en social konstruktion.

    Trivs du med händerna I diskbaljan så är du kvinna.

    Vem tror på kromosoner och annat som män hittat på ?

  • Johnnyorange
    enanna skrev 2018-11-30 10:45:50 följande:

    Problemet är att ålder rent krasst är antalet år sedan du föddes. Kön är betydligt mera komplicerat. Det är många faktorer som inverkar och dessa stämmer inte alltid överens med varandra. Könsorgan, kromosomer och hormoner, för att nämna de mest simpla exemplen. Oförmåga att använda testosteron kan till exempel göra att ett "pojk"foster md xy-kromosomer utvecklar kvinnliga könsorgan. Det är inget påhitt utan kan enkelt studeras, men är knappast ändamålsenligt att göra t.ex. kromosomanalys på varenda en som upplever att det somatiska könet inte är det egna.


    Jag kan gå med på att till exempel kalla en man som klär sig som kvinna som transsexuell eller vad som nu är den " korrekta" benämningen dessa dagar. Men jag tänker inte kalla HONOM för kvinna endast för att han klär sig som en kvinna och känner sig som det. Där går min gräns.
  • ThomasW
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:56:33 följande:

    Jag kan gå med på att till exempel kalla en man som klär sig som kvinna som transsexuell eller vad som nu är den " korrekta" benämningen dessa dagar. Men jag tänker inte kalla HONOM för kvinna endast för att han klär sig som en kvinna och känner sig som det. Där går min gräns.


    Jag känner min som kvinna ibland, men lesbisk givetvis. Och då vill jag ha laglig rätt att duscha I damduschen på simhallen.
  • Johnnyorange
    ThomasW skrev 2018-11-30 11:08:41 följande:

    Jag känner min som kvinna ibland, men lesbisk givetvis. Och då vill jag ha laglig rätt att duscha I damduschen på simhallen.


    Ja det är klart du ska ha rätt till det. Allt annat vore ju en kränkning.
  • Sivs
    ThomasW skrev 2018-11-30 11:08:41 följande:

    Jag känner min som kvinna ibland, men lesbisk givetvis. Och då vill jag ha laglig rätt att duscha I damduschen på simhallen.


    Oavsett hur du känner dig så är du en man och ska inte duscha i damernas. Någon ordning måste det ju vara. Jag skulle bli kränkt om jag såg en man i damernas omklädningsrum oavsett om han känner sig som en kvinna.
  • ThomasW

    Du är väldigt fördomsfull och diskriminerande.
    Egentligen borde du anmällas för hets mot folkgrupp.

  • annabellelee

    Det artikeln vittnar om är ju framför allt den åldersdiskriminering som finns i vårt samhälle, där äldre inte får jobb, har svårare att ta lån, dyrare försäkringar osv. Eftersom vi alla blir äldre (hoppas vi alla fall) så borde vi snarast ändra på det!

Svar på tråden 69 åring vill ändra sin ålder till 49