• Anonymsju

Mor/farförädrar som går över gränsen, eller?

En enkel fråga - Du skickar videos och bilder på erat barn när den tex lärt sig att sitta, krypa och gå till mor/farföräldrar, och någon utav dom direkt lägger upp videon eller bilden på sociala medier, utan att fråga och innan ni själva lagt upp den videon eller bilden. Hade ni brytt er eller bara ryckt på axlarna?

• Svar på tråden Mor/farförädrar som går över gränsen, eller?
  • Kajsa123

Nja beror väl på. Tex jag vet att min mamma kommer lägga upp saker OM jag inte säger att hon inte får lägga upp det.

• Anonymsju
    Kajsa123 skrev 2018-12-04 22:23:57 följande:

Nja beror väl på. Tex jag vet att min mamma kommer lägga upp saker OM jag inte säger att hon inte får lägga upp det.

Okej, om det hade varit farmor som gjorde det då?
  • Kajsa123

Alltså spontant tycker jag inte att man ska lägga upp bilder på någon annans barn utan tillåtelse, även om det är ens barnbarn. Däremot beror det ju också mycket på vilken relation man har med mor/farföräldrarna.

• Poppy75

Jag tycker iofs inte att man ska lägga upp bilder på andras barn utan att fått tillåtelse men samtidigt skulle jag aldrig ta för givet att andra tänker som mig i den här frågan. 

• elyse

Svårt att svara på. I min värld pratar man om sådant här med sin familj så att alla vet vilket förhållningssätt som gäller.

• Bestemor

Säg till dem om du inte vill att de lägger ut bilder på barnet på t ex facebook, svårare är det inte.

Min dotter vill inte att jag lägger ut bilder på hennes barn på facebook och instagram, alltså gör jag det inte.

Bättre du pratar med dem om saken, än att fundera på vad du har rätt att tycka om saken. Vill du inte det och de inte respekterar det, så skicka inga bilder och videos till dem.

• Drottningen1970

Ryckt på axlarna. Sociala medier är en del av vår vardag nuförtiden. Jag bryt mig inte. Folk fåt dela bäst de vill. Har svårt att begripa att en del känner så oerhört starkt inför detta.

• äldreochklokare

Om du inte vill att något läggs upp, skicka inget till dem! Det är den enkla regeln. 

Det är inte brottsligt att lägga upp sådant, och om du inte sagt innan hur ni förhåller er som föräldrar, så kan ni inte räkna med att andra tänker som ni. 

Du kan så klart be farmor att ta bort filmen nu genast. Då lär hon sig till nästa gång (om ni skickar något mer) 

• OlgaElvira
    Anonymsju skrev 2018-12-04 22:16:40 följande:

En enkel fråga - Du skickar videos och bilder på erat barn när den tex lärt sig att sitta, krypa och gå till mor/farföräldrar, och någon utav dom direkt lägger upp videon eller bilden på sociala medier, utan att fråga och innan ni själva lagt upp den videon eller bilden. Hade ni brytt er eller bara ryckt på axlarna?

Jag anser att man frågar föräldrarna om det är ok att lägga ut bilder. Men det verkar som om du planerade att lägga ut det själv. Är problemet att de lade ut det innan du hann göra det eller att de överhuvudtaget publicerat bilder på barnet? Har du tidigare själv lagt ut bilder på ditt barn så att de nu antar att du är ok med att bilder publiceras på sociala medier?
  • MsFry

Jag hade sagt till första gången det hände att jag inte vill att bilder och filmer på mitt barn ska läggas upp på sociala medier.

Hade det ändå hänt igen hade jag inte skickat föer foton till dem.

Vintog ställning tidigt till att vårt barn inte ska finnas på sociala medier så för de flesta i vår omgivning är det inga konstigheter.

• Physalis

Tjaa jag känner ju både mina föräldrar och mina svärföräldrar, så jag hade pratat med de om jag inte gillade det.

Om du däremot inte har lätt för att prata med de tycker jag det beror på om du inte alls ville ha bilder av barnet på sociala medier eller om det handlar om att du ville lägga upp det själv.

Om inte alls, kanske du kan skriva ett meddelande om att bilden/videon bara var avsedd för deras ögon och att du inte är bekväm med att det ligger ute. Om du inte får förståelse tycker jag att du slutar skicka bilder tills vidare.

Om du ville lägga upp det själv, kan du kanske ryvks på axlarna den här gången och lägga upp det innan du skickar nästa gång.

Korrekturläser som en kratta
  • Jemp

Jag tycker inte man lägger ut på andras barn utan att fråga.

Har dock inget generellt emot bilder på mina barn i sociala medier så jag hade inte tjafsat om det förutsatt att den är rumsren/värdig nog (skickar nog inget annat heller iof) och kommit ihåg det till nästa gång.

• Vinterankan

Jag skulle tycka att det beror på varför du blir irriterad. Är det så att du inte vill att dina barn ska finnas på sociala medier så får du säga till och de ska respektera det. Om det bara är att du vill lägga ut sakerna själv men de hinner före så tycker jag nog att du är lite löjlig.

Svar på tråden Mor/farförädrar som går över gränsen, eller?