• Kajsa123

Varför är män så lättkränkta?

Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

• Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • Thereisthat
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-13 00:42:37 följande:

att vara känslostyrd i en debatt hör till sandlådan.

Varför? Är det inte bra med passion i det ämne man diskuterar? Jag blir ofta alldeles till mig i herrtrosan när jag diskuterar ämnen jag har passion för och det tycker jag om.

Känsloargument däremot har jag inte mycket till övers för (om de inte kommer från Kajsa123 och Nihka)
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-12-13 00:45:29 följande:
    Varför? Är det inte bra med passion i det ämne man diskuterar? Jag blir ofta alldeles till mig i herrtrosan när jag diskuterar ämnen jag har passion för och det tycker jag om.

Känsloargument däremot har jag inte mycket till övers för (om de inte kommer från Kajsa123 och Nihka)
    det är oftast vänstern som anklagas för att vara känslosamma i debatter eftersom de ofta sätter känslor före fakta, jag tror inte att det är menat som något positivt.
  • Thereisthat
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-13 00:54:28 följande:

det är oftast vänstern som anklagas för att vara känslosamma i debatter eftersom de ofta sätter känslor före fakta, jag tror inte att det är menat som något positivt.

Nej men bara för att man är känslosam betyder det inte per automatik att man sätter känslor före fakta. Kolla gärna på PK debatten om Thomas Quick med Jan Guillou, Mattias Göransson, Gubb-Jan Stigsson och Claes Borgström. Den är känslosam men fylld av fakta (från de som misstror Quick vill säga). Så menar jag att en uppfriskande debatt ska se ut!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-13 00:54:28 följande:
    Dina fördomar är ju bara...fördomar, baserade på känslor?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KlunsSmurfen
    nihka skrev 2018-12-13 01:45:07 följande:
    vilka anser att genusteorier väger tyngre än fakta?
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-12 23:42:33 följande:

Min poäng är att det inte är en tävling och det finns inte några vinnare eller förlorare utan man bara diskuterar.

Män som grupp är förstås inte kränkta eller iaf inte mer kränkta än gruppen kvinnor, men visst finns det kränkta män och de verkar samlas på nätet i olika diskussionsforum och gör normala samtal nästan omöjliga.

Jag personligen har råkat ut för ett antal kränkta män här på FL. De startar trådar som typ "Varför får inte jag knulla bara för att jag röstar på SD? och kallar varenda kvinna som inte håller med dem för vilselett våp för att hon inte röstar på SD, och vänsterfeminist eller någon kombo med taliban i. När vi andra lekte med klossar och försökte säga mamma satt dessa män med en sax och högg barnflickan och skrek vänster, vänster, vänster! Nåt gick iaf jävligt snett.

Jag har haft idioter som ränt efter mig i flera år och förutom det som finns att beskåda öppet i trådarna (tills det plockas bort) skickat mig kärleksdikter och sjuk musik där huvudpersonen (jag) dör på olika kreativa sätt på slutet.

Det har postats noveller där man fantiserar ihop ett helt vänsteraktivistliv och det går illa för huvudpersonen (jag). Man har skrivit att jag borde gruppvåldtas analt i en mörk gränd av kulturberikare och skjutas som landsförrädare. The list goes on.

Just nu går ett exemplar löst som anser att den fått in en kil genom att kalla mig pedofil-nihka om och om igen. Detta i syfte att försöka tillrättavisa den som använder sig av uttrycket järnrörs-Almqvist (från järnrörsskandalen). Och jag bryr mig egentligen inte, men jag talar gärna om precis hur sjukt dessa kränkta män kan bete sig.

Säkert finns någon bakomliggande medicinsk problematik när man väljer att gå så långt, men de kan också få med sig en svärm av mer normalkränkta män med mobbeteende. De kastas naturligtvis ut och drar sedan slutsatsen att det finns en (vänster)konspiration mot dem.

Jag har aldrig varit med om att kvinna betett sig på ett liknande vis. Inte ens lite grann i närheten.

Jag röstar borgerligt.

Det skulle vara intressant med någon slags undersökning, där frågan lyder Har du någonsin blivit kränkt (eller liknande), så får vi svar på hur ofta män vs. kvinnor blivit kränkta.

I de exempel du tar upp så tror jag inte att kränkhet alltid är anledningen, även om det säkert stämmer ibland. Jag tror snarar det helt enkelt finns svin, som gillar att bete sig på det viset.
  • Thereisthat

Ja så kan det vara. Men jag har då aldrig någonsin hört talas om en person som är uttalat höger som på riktigt blir upprörd över en godispåse, en glass, en toalettskylt, eller som vill förbjuda människor med förkastliga åsikter.

• KlunsSmurfen
    nepp

The theoretical backbone of women's studies is grounded in three main conjectures: that of the patriarchy, intersectional oppression, and social constructionism.

None of these contentions can be proven or falsified. Yet, as a student, good grades are contingent on agreeing with them. So what do they actually represent?

[...]

We were also taught that our personal experiences were forms of knowledge, "lived experience." This is why discussions that began with students rhapsodizing on feminist theory often devolved into emotional overindulgence

quillette.com/2016/08/26/what-i-learned-in-my-womens-studies-classes/

• Thereisthat

Och en annan sak, appro på vänstern kontra högern. Vi högermänniskor har enligt den intersektionella logiken rätt att vara extra hårda mot vänstermänniskor eftersom att då vänstern dominerat Sverige såväl politiskt, kulturellt och medialt de senaste 90 åren. Det betyder att när en högermänniska skriver en elak kommentar till en vänstermänniska så sparkar hen (tredje intersektionalitetspoängen) uppåt. Icke sant mina vänner? Solig

• pyssel
    oanonym skrev 2018-12-13 07:25:04 följande:

Det skulle vara intressant med någon slags undersökning, där frågan lyder Har du någonsin blivit kränkt (eller liknande), så får vi svar på hur ofta män vs. kvinnor blivit kränkta.

I de exempel du tar upp så tror jag inte att kränkhet alltid är anledningen, även om det säkert stämmer ibland. Jag tror snarar det helt enkelt finns svin, som gillar att bete sig på det viset.

Du får bara svar på vem som upplevt sig kränkt, utan urskillning mellan faktiska kränkningar och ren snarstuckenhet.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?