• Alexi

Less på speltjatet!

Mrs Moneybags skrev 2018-12-12 13:39:02 följande:
    Många barn är ju på fritids tills föräldrarna kommer hem från jobbet. Men i det här fallet verkar det ju inte vara så.

2,45 timmar dagligen låter extremt mycket i mina öron. Jag är lite konservativ, så jag förespråkar fritidsaktiviteter med mycket övning mellan varven, t ex musikinstrument och annat som helt enkelt tar så mycket tid att de inte hinner spela tv-spel så ofta eller länge. 

4 timmar på helgen är också extremt för åldersgruppen. Det är annat om man är tonåring och vaken på helgnätterna. Det skulle bli någon familjeaktivitet varje helg om jag var du, TS. 

TV-spel kan alla lära sig att spela när som helst i livet, men det finns många färdigheter som är bra att knacka in i ung ålder. Sporter, schack, musik, allt möjligt. Sådant som är så kul att kunna när man är vuxen. Man behöver ju inte ta bort all speltid, men begränsa den. 

Min pojke spelar också, men det har inte gått överstyr än...och det kommer det inte att göra heller. Demon
    Fast det är inte alls svårt att komma upp i fyra timmar skärm på helgerna. Vår åttaåring vaknar 06.30-07 och sen sitter han oftast med någon sorts skärm tills alla är vakna, ätit frukost och slöat. Då har det lätt gått några timmar.

Sitter andra barn inte med skärm på morgnarna?
  • Alexi
    Mrs Moneybags skrev 2018-12-13 10:29:51 följande:
    Nej, absolut inte...min 7-åring får sitta i 20 minuter på morgonen, lite längre på helgerna. That's it. Sedan finns det massor av andra saker att göra. Han har ett rum fullt med saker, det är bara att sätta igång, haha. 

Samma gäller dock för mig, jag sitter inte med mobilen i 4 timmar heller. Jag försöker aktivera mig med annat. På helgen kanske vi bakar tillsammans, hjälps åt att städa och tvätta, går en promenad, går på bio, hälsar på någon etc. 
    20 minuter?! Jösses måste jag säga, där låg vi i lä. Lång tvstund på helgen har vi haft så länge barnen tittat på tv. Sen har det varierat hur länge de sitter där osv, sonen har kunnat gå lite fram och tillbaka mellan tvn och andra grejor. 

Men både pappan och jag tycker det är oerhört skönt och viktigt att bara få slappa på morgnarna på helgen, det är helg för hela familjen.

• Alexi
    Tow2Mater skrev 2018-12-13 23:04:04 följande:

Va? Menar du att ni inte bakar hela veckans bakverk och bröd, och sen ger er ut på skogsutflykter och långpromenader i värsta mörka snöslasktiderna när kallvindarna yr?? Det verkar ju vara sånt man ska njuuuuta av på helgerna som familj ;)

Nej vi verkar väldigt passiva och slöa. Vår familj älskar att bara vara hemma och vara.

Tur att vi ska kompensera det med pepparkakshusbak ikväll och slalomåkning nästa helg.
  • Alexi
    cosinus skrev 2018-12-13 23:15:28 följande:

Tricket är att få tillbaka kreativiteten igen. Det kräver spelfri tid och uttråkade barn.

Jag brukar börja varje sommarlov med 1 vecka spelfritt. Det är fullständigt asjobbigt i tre dagar och sen halvjobbigt i några dagar till men efter den veckan så kan de spela någon timme på fm och sen sysselsätta sig med annat tills de får spela igen på kvällen.

Har även kört spelfria dagar på terminerna.

Barn som spelar den mesta av sin tid hemma blir extremt okreativa och handlingsförlamade och det är lätt att hann där speciellt om barnen har mycket aktiviteter för då blir den totala speltiden inte så hög men problemet med att de aldrig behöver vara kreativa och underhålla sig själv kvarstår.

Håller helt med om detta, både med skörmtid och aktiviteter. Vi har också kört skärmfritt några dagar då och då. Åttaåringen har blivit väldigt förtjust i tvspel den här hösten så timmarna där drar iväg.

Så vi tänkte under julledigheten prata om detta i lugn och ro och försöka hitta en lagom nivå under terminen.
Svar på tråden Less på speltjatet!