Less på speltjatet!
Att missköta spelandet ska ge konsekvenser. Man kan inte tjata och bete sig illa och sen ändå få spela. Tycker jag.
Jag har en 12-åring och han har 7h skärmtid i veckan. OBS skärmtid! Den innefattar ps4, mobil och även hans pappas iPad som han kollar Youtube på ibland.
Han gör så att han ställer tidtagaruret på sin mobil och sen sätter han igång klockan när han spelar. Jag litar fullt på honom och brukar notera på klockan i köket när han säger att han spelar och det stämmer till 95%.
Han vet också att det ibland kan bli så att vi ger honom tillåtelse att spela mer om jag blir själv med båda barnen och behöver fokusera på hans syskon som bara är 1 år. Därför ligger det i hans eget intresse att sköta sin skärmtid, det är ge och ta hela tiden!
Men han är äldre så han kanske har greppat det här med andra aktiviteter lite mer. Han kan räkna ut och förstå att spelar jag 3h en eftermiddag så blir det inte så mycket kvar till övriga dagar. Dock har han andra aktiviteter 2 kvällar per vecka så de kvällarna brukar rent naturligt bli helt skärmfria. Men ibland får man hjälpa till på traven och se till att han styr upp annat med sina kompisar, gärna under veckan. Så att han inte sitter där sen lördag förmiddag och maler om att han inte har något att göra.
Man kanske också som förälder faktiskt får engagera sig och delta. Är man med och väcker nya ideer i huvudet på barnen så har de fler saker att välja på ur sin verktygslåda sen. Spela bandy ute på gårdsplanen, ta en basketboll eller fotboll och gå iväg till närmsta skolgård eller idrottshall, ta en lång promenad, spela kort, rita, pärla, rensa bland sina leksaker, läsa bok, gå till biblioteket.