• Anonym (Ts)

    Vilken tjej skulle du välja av dessa?

    Skriv gärna anledningen till ditt val.

    Du är singel och vill ha en relation. Det finns två personer som är intresserade av dig och vill bli din partner. Du är intresserad av/lika mkt känslor för bägge och tycker de är lika attraktiva. Men vem väljer du?

    A. En ny bekantskap. I fertil ålder, inga barn.

    B. En tjej du haft en kortare relation med för fyra år sedan. Relationen var bra på alla sätt förutom att ni knappt hade tid att träffas pga hennes mormor var allvarligt sjuk och hon tog hand om henne. Det var ett gemensamt och tråkigt beslut att skiljas åt men hon var stressad av att ha en ny relation samtidigt och du kände att du blev åsidosatt och bara väntade. Två mån efter det tog slut hör hon av sig och är gravid. Då ni båda vill ha barn i framtiden bestämmer ni tillsammans att behålla. Ni hjälps åt med barnet. Sedan dör mormodern. Då har du redan en ny relation (C) men samarbetet om barnet funkar bra. När frågan ställs har den relationen (alltså med C) tagit slut. Barnet är nu 3 år.

    Barnets mamma (B) är alltså intresserad av att försöka igen nu. Även denna nya bekantskap (A) som du nyligen träffat. Du känner att du tycker mkt om bägge och med båda skulle det troligtvis utvecklats till kärlek om du valde att satsa.

    Hur väljer du? Mamman B (exet) eller den nya tjejen A? Varför?

    Fråga om ngt är oklart.

  • Svar på tråden Vilken tjej skulle du välja av dessa?
  • Anonym (Ts)
    BossHoss skrev 2018-12-10 16:31:33 följande:

    Man väljer den man tror sig ha störst sannolikhet att funka bra med och leva resten av livet med. Den man älskar 


    Jag tror det är lika stor chans med båda och tror att chansen är stor med båda.
    Nyfiken och glad skrev 2018-12-10 16:34:36 följande:

    Om det verkligen var 50/50 så skulle jag välja att försöka med B.

    Troligen med en viss ödmjukhet och vara förberedd på att det kanske funkar, kanske inte... Om det skulle funka vore det fantastiskt med tanke på ert barn, en möjlighet till en gemensam framtid med familj. Det skulle vara värt väldigt mycket.

    Jag skulle däremot vara noga med att utvecklingen går åt rätt håll ganska snabbt.. Om det blir segt, slentrian och utan den rätta gnistan så skulle jag inte fortsätta onödigt länge. 

    Funkar det inte så kan man alltid börja om med någon ny.

    A är troligen inte helt unik som du beskriver henne så du hittar säkert rätt annars.

    Berätta hur det blev! :)


    Känslan för dem och hur "bra" de är på papperet är verkligen 50/50. Enda skillnaden är att B är ju ett ex... och det är negativt men också mitt barns mamma om det är ju positivt. Bägge är superfina tjejer! Jag vet inte vilket som väger över så undrar hur andra hade tänkt och resonerat.

    Jag vill definitivt satsa på en av dem för har inte haft då här bra känsla med någon tidigare. Känslan för C var inte i närheten. Men måste välja en och är rädd att välja fel. Väljer jag B försvinner A ur mitt liv. Väljer jag A så kommer B bli sårad och vi kan nog fortsätta samarbeta utan problem kring barnet men hon skulle inte ge mig en ny chans när jag väl valt bort henne. Har lite känslan att hon väntat på mig när jag var med C och därför inte hittat någon ny. Väljer jag A så kommer hon nog gå vidare och göra det.

    Jag känner alltså en gnista med både A och B och tror att jag kan utveckla vilken som till kärlek. Och de verkar känna samma för mig.
  • Anonym (Ts)

    Både A och B är spirituella underbara och passionerade tjejer. Tror inte att livet kan bli slentrian med någon av dem :) Det jag är orolig för med B är dels att hon är ett ex, sen att det blir konstigt för barnet om vi på sikt flyttar ihop (i och för sig är han så liten fortfarande att han kanske inte tycker det) och för att hon prioriterade bort mig för mormorn tidigare. Det var en speciell situation (de var väldigt nära) och jag förstår hennes val men ändå så sved det mycket. Hade hon inte kunnat vara mer med mig då? Blev lite bränd kanske och nästan svartsjuk fast jag förstår att det är dumt. Nu har hon inte alls visat några sådana bortprioriteringstendenser sen dess men ändå... Med A finns inga såna känslor. Men å andra sidan vet jag inte hur A kommer funka med min son. Där är ju inget problem med B.

  • Anonym (Ts)

    Jo bägge känns 100%. Jag håller ju tillbaka känslor för att jag vet att jag inte kan ha båda. Men är säker på att vem jag än väljer så kommer jag kunna släppa den andra och satsa. Det är när jag satsar och öppnar upp mina känslor som jag kan älska någon och då kommer jag kunna släppa den andra. De känns inte 100 nu eftersom jag själv håller tillbaka. Men vet ju att det är pga mig. Hade det bara funnits den ena av dem hade jag ju satsat vid det här laget. Det är att de är två som gör mig osäker. Och nej jag vill inte ha bägge :) De är fina på liknande sätt faktiskt. Jag vill ha en som jag kan satsa helhjärtat på. Och tror bägge kan vara den tjejen.

    Däremot så var inte C rätt. Men jag tror man möter ett antal personer i livet som är rätt för en och A och B är båda sådana för mig. Jag råkade bara komma i situationen att bägge finns samtidigt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Aldrig nöjd) skrev 2018-12-10 18:33:41 följande:

    Vilket val du än gör här, kommer det ena spela bort det andra. Jag är ganska säker, bäst är att inte ha ett val, så utgå ifrån att ena valt bort dig. I ditt fall så är väl bäst att det är person A, då du känner den personen minst.

    Då helt plötsligt har du ett ganska enkelt beslut!


    När jag väl har valt blir det enkelt. Då kommer jag släppa fram känslorna och bli förälskad och glömma den andra :)
  • Anonym (Ts)

    De är nog medvetna om det till viss del tror jag, så att bägge tror/hoppas att vi kan börja något nu men samtidigt vet de att den andra finns och är intresserad och tänker nog att det finns en chans att det blir så istället. Jag har inte mkt tid på mig att göra valet. Jag har dock inte gett någon falska förhoppningar eller varit intim med någon eller än.

    Ni som skriver att jag inte ska riskera relationen med exet - det gör jag nog oavsett. Hon hoppas ju att jag ska välja att satsa på ngt med henne nu när jag är singel och väljer jag då bort henne aktivt så kommer det förstås få konsekvenser för vår relation. Jag kan tänka mig att hon blir ledsen och svartsjuk och besviken och känner sig nog ratad/bortvald men tror hon är stor nog som människa att hon inte skulle låta det påverka vad hon tycker om A. Men det skulle säkert göra det svårare för oss att träffas och så och hon skulle bli ledsen en period vilket kan ju påverka vår son en del kanske om han märker av det. Men allt går över och alla vänjer sig väl med tiden. Men det behövs nog 'starta om' min samarbetsrelation med henne i så fall.

    Hon har alltså varit tydlig med att hon vill försöka igen, inte så att jag kan låtsas tro att jag inte förstod det och köra på A. A har också varit tydlig och även visat att vänskap inte är ett alternativ för henne utan det är dejting eller inget som gäller.

    Har beslutsångest.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mlk) skrev 2018-12-11 08:58:04 följande:

    Blunda. Föreställ dig att du får en dödsdom, du kommer att dö imorgon. Vem av dem tillbringar du helst ditt sista dygn med?

    Eller: om du vaknar upp imorn och plötsligt förlorat förmågan att vada rädd - vem hade du valt då?

    Kanske kan nån av de hypotetiska tankarna funka?

    En artikel i ämnet, kan du hitta nåt tips där? Lycka till!

    www.psychologytoday.com/us/blog/loving-bravely/201709/caught-between-two-loves%3famp


    Där väljer jag ju B men det är för att prata om vår son och få veta saker om henne som jag kan föra vidare till honom.

    Hade jag inte varit rädd hade jag nog försökt med B för allt är ju lika mellan dem men då får jag också en hel familj. Men är rädd att välja B för man hör så mkt dåligt om att gå tillbaka till ett ex. Nog för att hon knappt är det. Vi hade en mkt kort relation som aldrig blev vardag, träffades vid de tillfällen hon kunde, väldigt passionerat. Kändes nästan som en affär pga hennes mormor. Så att dejta/bli ihop med henne skulle vara väldigt nytt. Vi har aldrig varit liksom officiella tillsammans, umgåtts som ett par med vänner. Vi har inte träffat varandras släkt ens. Har aldrig varit vänner heller utan när vi träffats pga sonen har det varit "som ex" och det har funnits en spänning hela tiden.

    Men ja, är rädd att välja B också. Har frågat två kompisar och ena sa välj A för du var så ledsen när du var med B tidigare. Det var jag för jag kände mig åsidosatt pga mormorn då. Andra sa välj B pga barnet och för att du var så kär i henne. A kanske inte passar ihop med sonen och då får du ingen av dem. Den kompisen har dock en ettåring så det kanske färgar hans omdöme. Han har träffat B vid ett tillfälle medan första kompisen inte har det.
Svar på tråden Vilken tjej skulle du välja av dessa?