• ThomasW

    ÄNTLIGEN KOMMER DET FLER

    Vår vanligtvis handlingsförlamade regering har äntligen lyckats fatta ett beslut.
    Vi slipper att vara ensamma. Här kommer det 5.000 till som skall bo hos oss.
    Folk som flygs rätt hit hela vägen från Afrika.
    Tänk, hur skulle vi klarat oss med bara de 140.000 som fått uppehållstillstånd i år.

    https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/12/5-000-kvotflyktingar-till-sverige-ar-2019/

  • Svar på tråden ÄNTLIGEN KOMMER DET FLER
  • Mongoliet
    tobbe01 skrev 2018-12-22 04:17:31 följande:

    ....och får en chans att bli tonåring igen!


    De får ju inte ens välja land så lägg ner det särskrivande rassesnacket.
  • tobbe01
    Mongoliet skrev 2018-12-22 04:33:56 följande:
    De får ju inte ens välja land så lägg ner det särskrivande rassesnacket.
    Jag har väl rätt att tycka precis som du? Vårda ditt språk. Om de nu inte kan välja så får man väl GRATULERA rejält de som hamnade här och kan bli unga på nytt?  
  • Mongoliet
    tobbe01 skrev 2018-12-22 04:41:06 följande:

    Jag har väl rätt att tycka precis som du? Vårda ditt språk. Om de nu inte kan välja så får man väl GRATULERA rejält de som hamnade här och kan bli unga på nytt?  


    Du är ju dum i huvudet på riktigt. Kvotflyktingarna völjer inte land & kan väl vara i precis vilka åldrar som helst. Sprid dit påhittade rasseskit någonannastans.
  • tobbe01
    Mongoliet skrev 2018-12-22 04:58:05 följande:
    Du är ju dum i huvudet på riktigt. Kvotflyktingarna völjer inte land & kan väl vara i precis vilka åldrar som helst. Sprid dit påhittade rasseskit någonannastans.
    Jag svarade på ett inlägg som INTE specifikt handlade om just kvotflyktingar utan "migranter och lyxflyktingar"! Det var ju ett OT-inlägg men jag svarade ändå. OM vi bara tog emot kvotflyktingar och det endast kom hit folk som var i ngn typ av nöd så skulle extremt få ha några synpunkter. Inte jag. (jag kallar inte dig för nedsättande epitet så "korkad rasse" jag än må vara! Kanske ngt för dig att ta efter?)
  • jrockyracoon
    tobbe01 skrev 2018-12-22 05:17:11 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som INTE specifikt handlade om just kvotflyktingar utan "migranter och lyxflyktingar"! Det var ju ett OT-inlägg men jag svarade ändå. OM vi bara tog emot kvotflyktingar och det endast kom hit folk som var i ngn typ av nöd så skulle extremt få ha några synpunkter. Inte jag. (jag kallar inte dig för nedsättande epitet så "korkad rasse" jag än må vara! Kanske ngt för dig att ta efter?)
    Sätt dig in i deras situation.

    Om du var fattig och levde i ett otryggt land i krig och du var förföljd för dina politiska åsikters skull, eller sexuella läggning eller något annat asyllegitimerande skäl, hur skulle du göra? Skulle du ta chansen och ljuga om din ålder, eller inte?

    Jag tänker att svenskarna inte är särskilt ärliga själva när det kommer till kritan. Hur många jobbar inte svart, kör för snabbt, etc. Och där har de inte ens sitt liv som står på spel.

    Det är oempatiskt och knasigt att prata om lyxflyktingar och att hetsa till hat mot invandrare genom att prata om att de blir tonåringar när de kommer. 

    Därtill föreslår jag att du går in på immigrationsverkets hemsida och läser på. Vilket av de asylgrundade skälen menar du att man ska ta bort för att du ska bli nöjd? Alla som får asyl har haft ett helvete i sina hemländer. Det finns inga lyxflyktingar som får uppehållstillstånd. 
  • Lucius Vorenus

    Inte ens sd vill ju stoppa kvotflyktingarna så det kan väll inte ha kommit som en sån jäkla överraskning att Sverige tar emot 5000 nästa år.

  • Bunny on speed
    Busarew skrev 2018-12-21 21:31:31 följande:

    Jag är också i nöd jag fick inte tillräckligt mycket lön den här månaden. Jag måste fly utomlands där dom är mer generösa.


    Varsågod :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed

    Ni som talar om hur folk kommer hit för att leva i lyx och suga ut det svenska samhället, umgås ni med många invandrare eller grundar ni det mesta på retorik från högerhåll?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Adolf Josefsson
    ThomasW skrev 2018-12-21 21:21:59 följande:
    När jag var I Mongolien så var det massor med rasister där. Dom gnällde över att kineserna hade stulit halva landet och nu försökte dom köpa upp andra halvan också. Det var det första taxichaufören I UlaBator sa när vi körde från flygplatsen mot centrum.
    Mongolien? UlaBator? Du kanske ska lära dig vad ställena heter innan du försöker trolla? Längst du har varfit utanför Sverige är nog en dagstripp till legoland.
  • Adolf Josefsson
    Busarew skrev 2018-12-21 21:31:31 följande:
    Jag är också i nöd jag fick inte tillräckligt mycket lön den här månaden. Jag måste fly utomlands där dom är mer generösa.
    Synd att du är så dålig på det du gör så du inte kan få en vettig lön. Då är det bra vi tar in kompentent arbetskraft som klarar av att utföra ditt arbete.
  • Busarew
    Adolf Josefsson skrev 2018-12-22 08:48:19 följande:

    Synd att du är så dålig på det du gör så du inte kan få en vettig lön. Då är det bra vi tar in kompentent arbetskraft som klarar av att utföra ditt arbete.


    ja arbetskraften från USA har kommit lite längre än i det här landet. dessutom pratar dom bättre engelska då det är deras modersmål
  • Busarew
    Mongoliet skrev 2018-12-22 04:33:56 följande:

    De får ju inte ens välja land så lägg ner det särskrivande rassesnacket.


    Sverige ligger längst bort så det finns länder som ligger betydligt närmare om man nu ska fly. Fast dom andra länderna har ju iofs inte generösa bidrag som Sverige. så det är klart man väljer Sverige då när man kan leva gratis
  • LenaL79

    Jag tycker att vi bör ta emot dessa kvotflyktingar.
    Men i övrigt så tycket jag att vi borde ta en paus i nästan allt flyktingmottagande tills vi har fått ordning på flyktingpolitiken och på våra uppblossande samhällsproblem.
    Vi ingår i unionen EU, alla medlemsländer är likvärdiga och samma regler gäller för alla i unionen. Men vi har tagit emot så många fler än nästan alla andra EU-länder.
    Det råder väl ingen tvekan om att vi i Sverige för tillfället har tagit emot flera än vad vårt politiska system eller vårt land klarar av.
    De brister vi nu har i flyktingpolitiken, de samhällsproblem vi nu har, gynnar ingen, framförallt inte de flyktingar vi har tagit emot.

    Och vem har bestämt att vi så extremt oproportionerligt ska prioritera att ta emot unga män? Varför skulle unga män vara de allra mest behövande flyktingarna?
    Varför är det viktigare att hjälpa unga män än att hjälpa kvinnor och barn?
    Varför är det ingen debatt om denna djupa orättvisa och denna fatala felprioritering?
    Vi behöver absolut en paus omedelbart bara för att hantera detta fruktansvärda systemfel innan vi tar emot fler unga män!

    Jag tycker att nu måste vår politik ställas om till att prioritera ta hand om dem som redan har kommit till vårt land, och ta hand om de extremt stora samhällsproblem vi nu har fått, för att vi på lite längre sikt ska kunna hjälpa flera.
    Men just nu behöver Sverige ta en paus för att få ordning på den situation vi har.
    Hade våra samhällsproblem sett lika ut om vi hade haft en schysst och proportionerlig fördelning mellan kvinnor och män?

    Rent politiskt och mänskligt behöver vi inte ha något dåligt samvete för att vi just nu måste ta en paus. Faktum är att hur gärna vi än vill så kan inte Sverige hjälpa all världens flyktingar. 
    Man måste kunna se sammanhanget och se det över flera år.
    Nu är det dags för vår politiker jobba för och se till att att övriga EU tar motsvarande ansvar som Sverige hittills har tagit.
    Nu är det dags att Sverige politiker och befolkning tar ansvar för rådande situation i vårt eget land.
    När samtliga medlemsländer i vår gemensamma union har tagit motsvarande ansvar som Sverige så blir det i framtiden återigen dags för Sverige att öka flyktingmottagandet.

    Men att vi tar en tillfällig paus i vårt allmänna flyktingmottagande måste alls inte innebära att vi slutar hjälpa människor i nöd.
    Vi kan göra så mycket mera för så många flera om vi hjälper på plats.

    Framförallt har vi då en möjlighet prioritera kvinnor och barn som befinner sig i en mycket mera utsatt situation än de flesta unga män.
    Jag anser att det är kvinnor och barn som allra mest behöver vår hjälp.

    Jag är absolut inte emot flyktingar.
    Men jag är emot Sveriges misslyckade flyktingpolitik.

    **********
    PS: Svagt att man inte kan svara anonymt i tråden.
    Det finns alla möjligheter för FL och moderator att stävja det man önskar stävja, även om man får svara anonymt.
    Att hindra från att svara anonymt ger sken av att FL vill bestämma över åsikter, vilket tyvärr ger motsatt effekt!
    Mig gör det inte så mycket men jag vet av erfarenhet att jag riskerar personangrepp bara för att jag framför min åsikt. Trots att min åsikt är att vi faktiskt borde hjälpa fler kvinnor och barn!

  • ThomasW
    Adolf Josefsson skrev 2018-12-22 08:45:19 följande:

    Mongolien? UlaBator? Du kanske ska lära dig vad ställena heter innan du försöker trolla? Längst du har varfit utanför Sverige är nog en dagstripp till legoland.


    Så går det när man skriver efter att druckit taxfree.

    Jul-helgen blir I ett riktigt razzeland. Only muslims står det utanför moskeen, julgranar bara på stora hotell och en luse-liten lön till indierna som jobbar här.

    Och då är jag inte på legoland utan Oman.
Svar på tråden ÄNTLIGEN KOMMER DET FLER