• Äldre 28 Dec 00:39
    1766 visningar
    9 svar
    9
    1766

    Icke beroendeframkallande ångestdämpande, finns det?

    Är 19 år och har haft ångest fram och tillbaka i flera år nu. Har även fått fysiska besvär pga detta, vilket gör att jag mår ännu sämre. Nu under senaste tiden har jag träffat en kurator och pratat om mina problem, hjälpte dock ej så slutade. Fick atarax utskrivet av läkare för ett tag sedan men upplever knappt någon effekt alls. Läkaren ville inte skriva ut något tyngre då det finns risk för beroende. Mår dock skit vissa dagar och känner att jag MÅSTE ha något som hjälper mig. Finns det något icke beroendeframkallande läkemedel jag kan få mot min ångest? Vill ej ha benso eller liknande. 

  • Svar på tråden Icke beroendeframkallande ångestdämpande, finns det?
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 28 Dec 02:54
    #1

    Träning kan hjälpa. Köp ett gymnort och gå iväg och dra i tunga vikter när du får ångest, tills du blir fysiskt slut. Sen avslutar du med att basta och efteråt äta något riktigt gott.

  • Pentra
    Äldre 28 Dec 03:22
    #2

    Ytterligare tips: Tryptofan. I schweiz ordinerar de Tryptofan till patienter som drabbats av ångest och liknande symptom. Linolja, hampaolja och olivolja i kosten hjälper också till att ge positiva effekter. Du behöver antagligen även magnesium. Vissa former av meditation-/koncentrationsövningar, en viss specifik och återkommande tid (helst varje dag), kan också vara till nytta och hjälpa. Alla dessa tips måste dock ges viss tid för att gro. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (annel­i)
    Äldre 28 Dec 03:48
    #3
    Anonym (Lisa) skrev 2018-12-28 02:54:37 följande:

    Träning kan hjälpa. Köp ett gymnort och gå iväg och dra i tunga vikter när du får ångest, tills du blir fysiskt slut. Sen avslutar du med att basta och efteråt äta något riktigt gott.


    Jag har haft ångestproblematik sedan jag var 11 och är idag 60+. Det är inte lätt att komma tillrätta med ångest utan medel som är beroendeframkallande. Det är ju därför det finns så många som har problem med droger. Har inte fallit i den fällan som tur är utan har hankat mig fram....MEN som du säger.....TRÄNING är jättebra. De senaste 30 åren har jag löptränat (det passar just mig) året runt och det lindrar oro och ångest OCH får en att känna styrka och att man gjort ngt bra. De dagar man känner "blä" jag orkar inte...................så ger man sig f..n på att man SKA!
  • Äldre 29 Dec 01:19
    #4
    Anonym (Lisa) skrev 2018-12-28 02:54:37 följande:

    Träning kan hjälpa. Köp ett gymnort och gå iväg och dra i tunga vikter när du får ångest, tills du blir fysiskt slut. Sen avslutar du med att basta och efteråt äta något riktigt gott.


    Bra tips, synd bara att jag är världens lataste. Skulle verkligen vilja träna men kommer aldrig igång med sådant...
  • Anonym (annel­i)
    Äldre 29 Dec 03:54
    #5
    krocko15 skrev 2018-12-29 01:19:41 följande:
    Bra tips, synd bara att jag är världens lataste. Skulle verkligen vilja träna men kommer aldrig igång med sådant...
    Jag tror att vi alla är rätt lata innerst inne(?) och det är svårt att komma igång med träning. Man får helt enkelt bestämma sig och tvinga sig lite.....och efter en tid så blir det lättare.
  • Äldre 29 Dec 09:29
    #6

    Atarax

  • Anonym (benzo­)
    Äldre 29 Dec 13:11
    #7

    Jag tycker inte du ska vara rädd för benzo. Det är överlägset det effektivaste mot ångest. Visst, beroendeframkallande, men om du inte har en beroendeproblematik sedan tidigare så tycker jag att du ska ge det en chans. Läkarna är ibland lite väl rädda för dessa läkemedel, men en psykiatriker, som kan saken bättre, brukar skriva ut en liten dos om det verkar hjälpa.

    Dels så är det viktigt att kroppen får vara ångestfri mellan varven. Och det är även enklare att komma till bukt med vad som orsakar ångesten när man får vara ångestfri en tid. Det blir liksom lättare att tänka. Man är ofta också mera mottaglig för terapi om man år medicinera bort ångesten.
    Jag hade en hård depression i din ålder. Jag hade inte överlevt utan benzo då ångesten var så enormt hård och väldigt fysiologisk. Jag medicinerades med många mediciner, men det som blev min räddning var cipramil (fungerar bra mot både depression och ångest), och benzo tills läget var kontrollerat. Jag åt benzo i 1, 5 år, alla dagar. Var inga problem att sluta när jag väl mådde bättre. Har sedan inte rört benzo på 20 år.
    Men benzo fick mig att kunna leva, alla dagar. Sedan när man hittade rätt medicin, och den hade hunnit få full verkan, då trappades benzon ut.

    Så var inte rädd för benzo. En period i livet när man mår dåligt är inte farligt. Du kan ju be att å testa cipramil,det är många med ångest som fått hjälp av den medicinen. Och sedan benzo medan du sätter in den, och gå tillbaka till terapin. Du har mer nytta av terapin när du får vara ångestfri.

    Jag har även jobbat inom psykiatrin, och den här kombinationen av medicin är en bra kombination. Och jag lovar dig, det kommer bli bättre. Jag blev 100% frisk, och har aldrig insjuknat sedan dess, och jag var mycket sjuk.

  • Anonym (lil' benzo)
    Äldre 9 Jan 18:21
    #8

    aldrig fått något fungerande medel som skulle hjälpa direkt mod ångest som inte var beroendeframkallande. Den bästa  medicinen mot ångest osv. är benzo eller opioder. Men det är ett helvete när man bli beroende, för ja - är du ung faller du lätt ner i beroendeträsket.
    Zoloft och sånt kan funka på sikt (relativt bra). Just nu tar jag ingenting förutom Seroquel till sömnen, 25mg. Blev kär istället och hittade kärleken, botade det mesta av det värsta så att säga. Det och lite vin på kvällen, promenera långpromenader, skaffa katt och studera på UNI.

    Lycka till! Håll dig undan vanebildande piller.

  • Sat 20 Apr 2019 07:16
    #9

    Man mår lite skit ibland. Det ingår i livet. Byt kurator om ni inte trivs ihop. Vad har du för förväntningar på terapin? Finns ingen universallösning och ska jag berätta en hemlighet - det är du som får göra jobbet. Kuratorn är din lots. Har du provat Lergigan? Fasta rutiner och fysisk aktivitet är a och o för vårt välbefinnande.

Svar på tråden Icke beroendeframkallande ångestdämpande, finns det?