• Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)

    7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.

    Vår familj har problem med att barnen på 7 och 10 år, spelar 18års spel hos deras biologiska pappa. Spel såsom gta5 där man är grovt kriminell och tjänar pengar om man slår ner civila bland annat, och mortal kombat som är så brutalt övervåld att man sliter människor i bitar eller rycker huvudet av sina motståndare så att ryggraden följer med.

    I för barnen pekas vi ut som rätt så typiskt mesiga svenssons av barnens biologiska far.

    Jag har själv spelat en hel del som ung och även kommit i kontakt med denna typen utav spel när jag inte hade åldern inne så givetvis förstår jag fascinationen hos barnen för denna typen av spel. Det är lite förbjudet osv. Klart att det är extra spännande då. Men jag önskar ändå att jag hade föräldrar som brydde sig om vad det var jag faktiskt spelade.

    Speciellt jobbigt är det när dessa barn springer runt och låtsasskjuter allt och alla. Allting ska dö och gärna splattereffekter i ljud. Allting de har i händerna när de leker låtsas vara något sorts vapen och det är ofta krig-/lönnmördar-lekar. Saker får gärna gå sönder enligt dem och de har väldigt låg respekt för deras mor och så gott som ingen alls för mig. Det är så tungt och jobbigt efter varje jävla pappavecka. Jag vet att barnen kan vara supergoa och snälla men det är allt som oftast efter en veckas sunt leverne med goda rutiner osv. Precis när de börjar bete sig som vanliga 7 och 10åringar så är det dags för pappavecka igen..

    Biopappan går inte att resonera med och han låter barnen gärna vara vakna långt in på småtimmarna. Så sent som 3-5 på natten när de spelar dessa spel osv. Han bryr sig inte ett dugg..

    Orosanmälan är inlämnad och det kommer att ansökas om egen vårdnad inom kort, så vi får se vart det tar vägen på den fronten. Barnen favoriserar såklart sin biologiska pappa då de har så gott som noll regler att följa. Läxan gör inte, så vi får ju tjata på att de gör två veckors läxa varje mammavecka för att de ska hinna med tempot.. Klart att vi blir den tjatiga familjen... och hos deras far behöver de bara borsta tänderna ett par gånger i veckan. De får göra vad de vill så länge som pappan tycker det inte blir för stökigt runt honom. När han väl tycker att det blir stökigt så skrämmer han upp barnen rejält med oproportionerligt skällande och hotelser.

    Men då barnen blir rejält "mutade" där borta hos sin far, så har vi, deras andra tråkiga familj ingen chans tills de själva börjar inse hur fel det egentligen är ställt där borta.

    Eller är det så att det är oss, den mossiga svenssonfamiljen, som det är fel på?

    Överreagerar vi när vi lämnar orosanmälan, ansöker om ensam vårdnad?

    Har någon haft eller har liknande bekymmer i era familjer?

    Hur gick det för er?

  • Svar på tråden 7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.
  • krokodilmamma

    Jag tror inte livet på automatik går åt helvete för att barn spelar våldsamma spel, men det är ju rätt onödigt. Det finns gott om intressanta spel med rimliga mängder våld så varför låta dem spela de mest grafiska?


    Sen låter det ju skitdrygt med rutinerna, läggtiderna, läxorna, tandborstningen osv..

    Men frågan är vad ni gör åt det egentligen, enskild vårdnad ändrar ju inte umgänget, om den andra familjen inte bedöms vara så farlig vid eventuell utredning att det blir restriktioner, vilket knappast låter troligt. Och barnen börjar ju snart bli så stora att de har rätt mycket att säga till om i frågan. 

    Tror ni kommer längst genom att jobba på kontakten med barnen faktiskt, släpp inte era krav om läxor osv, men se till att ni har en rolig vardag där ni gör saker tillsammans, pratar med varandra och trivs. Svårt just nu kanske om ni har fastnat i fel mönster, men börja nånstans, och försök bygga en bra relation.

    Lycka till!

  • krokodilmamma

    Jag tror inte livet på automatik går åt helvete för att barn spelar våldsamma spel, men det är ju rätt onödigt. Det finns gott om intressanta spel med rimliga mängder våld så varför låta dem spela de mest grafiska?


    Sen låter det ju skitdrygt med rutinerna, läggtiderna, läxorna, tandborstningen osv..

    Men frågan är vad ni gör åt det egentligen, enskild vårdnad ändrar ju inte umgänget, om den andra familjen inte bedöms vara så farlig vid eventuell utredning att det blir restriktioner, vilket knappast låter troligt. Och barnen börjar ju snart bli så stora att de har rätt mycket att säga till om i frågan. 

    Tror ni kommer längst genom att jobba på kontakten med barnen faktiskt, släpp inte era krav om läxor osv, men se till att ni har en rolig vardag där ni gör saker tillsammans, pratar med varandra och trivs. Svårt just nu kanske om ni har fastnat i fel mönster, men börja nånstans, och försök bygga en bra relation.

    Lycka till!

  • Anonym (Pytt)

    Ojdå. Då har vi väl en socanmälan att vänta här också. Sonen, snart 10 år, spelar dark souls sedan länge. Han har just fått börja spela red dead redemption och assassin's creed om han "uppför" sig i spelet. Han känner själv vad som är för mycket och olämpligt (vi ser när han spelar).

    Jag tycker spelen ger en bra möjlighet att prata om spelet, om känslor, när det är dags att sluta, att känna själv var gränserna går osv. Hade han härjat runt och lekt lönnmördare hade han kanske inte fått spela mer dock.

    Han får tex inte spela typ Sonic eftersom han blir

    stressgalen och skriker och slår i bordet.

  • Anonym (Pytt)
    Anonym (Pytt) skrev 2019-01-01 18:52:23 följande:

    Ojdå. Då har vi väl en socanmälan att vänta här också. Sonen, snart 10 år, spelar dark souls sedan länge. Han har just fått börja spela red dead redemption och assassin's creed om han "uppför" sig i spelet. Han känner själv vad som är för mycket och olämpligt (vi ser när han spelar).

    Jag tycker spelen ger en bra möjlighet att prata om spelet, om känslor, när det är dags att sluta, att känna själv var gränserna går osv. Hade han härjat runt och lekt lönnmördare hade han kanske inte fått spela mer dock.

    Han får tex inte spela typ Sonic eftersom han blir

    stressgalen och skriker och slår i bordet.


    Oj. Postade för tidigt.

    TS, jag tycker nog att våldslekarna är mer bekymmersamma än att spela spel som har 18årsgräns. Kanske skulle barnen härja lika mycket utan spelen? Ungar snappar upp mycket i skolan, bland kompisar osv.

    Att orosanmäla för att barnen spelar 18årsspel tycker jag är överdrivet ja. Även om ungarna leker våldslekar.

    Jag tycker mig läsa in att ni anser att det är pappans brist på uppfostran, eller hans slapphet, som orsakat att barnen inte har respekt för mamman och dig. Fundera lite extra på det. Det är ni som styr vad som sker i ert hem och hur barnen ska uppföra sig mot er. Att skylla över på pappan låter bara som ett sätt att göra honom till syndabock för något ni själva bär ansvar för.

    Klart det är svårt för barnen att växla boende med så olika uppfattningar och rutiner. Det borde ni få hjälp att jobba med och kompromissa kring. Men att barnen får spela vissa typer av spel är inget bevis i dig på att pappan är olämplig förälder.
  • Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)
    Anonym (Åskar) skrev 2019-01-01 18:38:34 följande:

    Hur kan du veta vad som på riktigt händer hemma hos pappan? Att du skulle få ensam vårdnad om barnen tror jag inte ett dugg på. Du kommer att utredas också och det kan sluta på ett sätt som du inte vill. Är du beredd på det?


    Barnen berättar öppet vad de gör på pappaveckorna och frågar sedan varför de inte får göra sånt hos oss. Sedan tar vi kontakt med fadern och frågar om det är som barnen säger. Han bekräftar allt som oftast att det är så det fungerar hos dem, men att vi inte har något med det att göra.

    Vi är helt övertygade om att söka ensam vårdnad är ett steg i rätt riktning och vi är inte det minsta rädda att vi anses vara ett olämpligt hem för barnen.

    Det kanske inte leder någonvart med varken ansökan eller orosanmälan men det får vi ta då.
  • Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)
    krokodilmamma skrev 2019-01-01 19:56:57 följande:

    Jag förstår fortfarande inte vad ni hoppas uppnå med att ha ensam vårdnad.


    Det är lite offtopic, men vi söker ensam vårdnad för att pappan sätter käppar i hjulen för oss när vi ska planera resor med barnen, endast för att det ska kosta oss mer pengar. Han nekar vård från bup till ett utav barnen som har med stor säkerhet svårigheter som skulle hjälpas med stöttning. Till och med bup själva säger att de skulle kunna ge barnet det stöd som krävs för att underlätta barnets vardag men pappan säger att det inte är något viktigt att ta tag i. Att det bara är barn-fasoner. Ensam vårdnad ger barnen öven möjlighet att ta del utav hela barnbidraget då det ändå är endast vpr familj som köper kläder inför nya säsonger m.m. Pappan handlar på loppis, någon gång ibland. Men allt som oftast "försvinner" kläder som tas med från skolan efter att barnen hämtas. Han går oerhört sällan på föräldramöten eller utvecklingsamtal för barnen och nekar mig som bonusförälder att hjälpa till med sånt eller att jag inte får följa med barnen till tandläkaren osv om det skulle behövas. Det är hans rätt att göra det, så fine. Det finns många fler exempel på varför vi söker ensam vårdnad men främst hoppas vi på att det kommer att underlätta vårat liv. Det ändrar inget utav hans då vårt syfte med ansökan är inte att neka hans rätt till umgänge med barnen.

    Han klankar ner en hel del på barnen då han anser att vi gör barnen till mesiga snobbar. Förlöjligar barnens val utav kläder m.m. (ena barnet följer oftast med oss till affärer och deltar aktivt i inköp utav kläder m.m. Hon tycker mode och sånt är kul.) barnen utrycker sig att de skäms allt som oftast när de måste ha kläder som pappan har köpt åt dem för att det var billigt och lite halvtrasigt.

    Visst vore det helt jädrans fantastiskt om vi kunde ha barnen på heltid istället, men det vill ingen utsätta barnen för. Barnen älskar ändå deras far på ett sätt, som man gör. Sedan är det ju såklart mycket roligare där borta. Inga läxor eller ansvar. Bara tvspel och sitta uppe hur länge de vill m.m. Barnen har "kompisar" där som egentligen inte ör kompisar säger de. "Det är bara barn i samma ålder till pappas kompisar" de är elaka.. Förstör deras grejjer och mobbar dem en del.

    Men pappan anser att det är något barnen får reda ut sinsemellan. Han bryr sig inte hur barnen egentligen mår.
  • Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)

    Jag kan tillägga att det inte är så att pappan har dåligt ställt eller så. Han har en fru som visserligen inte deltar till inkomsterna i det hushållet men han äger ett företag som går rätt så bra ändå. Så att han handlar på loppis åt barnen är inte på grund utav pengabrist.

  • Anonym (kontrollbehov)

    I detta fall ser jag mamman som extremt hysteriskt och minsann ska kontrollera allt i  barnets liv och pappan är olämplig och allt han gör är fel

    Jag har jobbat på soc , skulle detta komma in på mitt bord skulle jag rekommendera fullvårdnad till fadern ,ditt hysteriska beteende är inte till din favör tvärt om

  • Anonym (A)
    krokodilmamma skrev 2019-01-01 18:51:03 följande:

    Jag tror inte livet på automatik går åt helvete för att barn spelar våldsamma spel, men det är ju rätt onödigt. Det finns gott om intressanta spel med rimliga mängder våld så varför låta dem spela de mest grafiska?


    Sen låter det ju skitdrygt med rutinerna, läggtiderna, läxorna, tandborstningen osv..

    Men frågan är vad ni gör åt det egentligen, enskild vårdnad ändrar ju inte umgänget, om den andra familjen inte bedöms vara så farlig vid eventuell utredning att det blir restriktioner, vilket knappast låter troligt. Och barnen börjar ju snart bli så stora att de har rätt mycket att säga till om i frågan. 

    Tror ni kommer längst genom att jobba på kontakten med barnen faktiskt, släpp inte era krav om läxor osv, men se till att ni har en rolig vardag där ni gör saker tillsammans, pratar med varandra och trivs. Svårt just nu kanske om ni har fastnat i fel mönster, men börja nånstans, och försök bygga en bra relation.

    Lycka till!


    Håller med
Svar på tråden 7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.