• minnie768

    Letrozol 2019

    EllaLo skrev 2019-12-10 16:58:36 följande:
    Guud så söt han är :)! Åh hoppas verkligen kroppen går in i en liten antistress paus nu över jul, så kroppen bara kan fästa de där ägget!!

    Haha ingen idé att dra ut på lidandet!

    Ja det är han verkligen!! :)  Det får vi verkligen hoppas på! Därför ville jag ha det mesta klart ni innan minisemestern. Då kan vi bara göra sånt som vi verkligen tycker är roligt och förmodligen stressa ner :)


     


    Jag är fortfarande rätt så öm, igår när vi skulle mysa gick det knappt så det blev verkligen ett ont måste :(

  • minnie768

    Äl bör ha varit i torsdags och eftersom vi varit iväg på resa har jag haft svårt att testa regelbundet. Nån dag har jag testat på kvällen, andra på morgonen osv. Har inte fått något positivt test, eller känt av äl så som jag gjorde förra månaden :/ Vet alltså inte om äl skett eller inte. Hade en äggblåsa på 18 resp 14 mm på cd 12 som var i tisdags förra veckan. Som tur är har vi trots resan kunnat mysa tor + fre + lör. Fortsätter nog några dagar till omutifall att äl är jättesen..

    Hur går det för er andra?

  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-16 11:47:42 följande:
    Alltså så jäkla svårt detta med äl... jag räknade med att jag skulle ha äl typ nu i dagarna. Fick glad smiley lördag morgon cd 11, var inte beredd på det och kan ju likaväl stegrat redan på fredagen för senare på lördagen va det negativt. Fick bekräftat att det såg ut som äggblåsan släppt idag på VUL. Har missat alla dagar innan tyvärr då jag och sambon jobbat om varann.. :/
    Va såpass tidigt? Förstår att du inte var beredd på det :( fasen va trist! Jag önskar att det fanns ett sätt man kunde kontrollera mer exakt hemma, något i jämförelse med VUL :P Så man visste om äggen mognat eller släppt osv..
  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-16 13:23:49 följande:
    Ja eller hur, smidigt det hade vart om man kunde göra något liknande hemma haha!
    Ja men verkligen! haha
    Vicktoria88 skrev 2019-12-16 18:37:52 följande:

    Ovitrelle +7 här! Vet inte heller om det faktiskt blev äl eller inte, återstår väll att se antar jag! Förrut har jag fått mens 7-9 dagar efter positivt äl test så det ska bli intressant att se om lutealfasen blir längre nu med ovitrellen. Fick positivt äl test i måndags, tog ovitrelle på tisdagen, fick ett stick som kändes i ca 30 sek i lördagskväll typ nedanför naveln och nu är det mer en dragande känsla vid ljumskarna. Vi körde på söndag och tisdag-lördag så borde ha täckt in ev ägglossning iallafall! Det vore ju ganska tidigt om sticket skulle varit ett ägg som fäste men kan ändå inte låta bli att bli alldeles hoppfull och spekulera! Säkert bara Ovitrellen som spökar men det vore så fantastiskt med ett jul-plus! :)


    Spännande! Första gången med sprutan? Då får uppdatera här hur det går :) Jag kände också ett hugg nedanför naveln, typ vid byxlinningen förra månaden. Tyvärr blev det inget, men förstår vad du menar med att hoppets tänts ännu mer :) Hoppas också på ett jul-plus, eller snarare nyårsplus. Men inte känt av min äl något denna månaden så vågar inte hoppas för mycket.
  • minnie768
    Vicktoria88 skrev 2019-12-20 10:16:42 följande:
    Igår kom mensen, ovitrelle +9.. Så deppigt, hoppades verkligen att det skulle ta sig nu innan jul :( Skulle egentligen börja med Gonal-F om denna omgång också misslyckades men nu krockar ju VUL dagarna med julstängt på kliniken :/ Vet inte om man ska våga sig på en Letrozol kur ändå så man iallafall får mens nästa månad - men då blir det inget VUL, kanske är för riskabelt.. Hur går det för dig? Några känningar? :)
    Neej!! :( :( fasen då va tråkigt!!
    Hur har du reagerat på letron innan? Hur många/stora äggblåsor har du fått? Jag hade ju inte tagit något ytterligare o nytt utan en VUL först i alla fall, det känns för riskabelt.
    Jag känner absolut INGENTING! Varken till eller från. Förra månaden hade jag ju massa annorlunda symtom, men nu känner jag mig helt som vanligt. Har lovat mig själv att inte testa förrän den 23e, men som det är ju är jag inte ett dugg sugen på att testa faktiskt så får se hur jag gör. Eftersom jag inte känner någonting, knappt molvärk känns det onödigt. Kan ju hoppas på att det är ett gott tecken, vi får se :)
  • minnie768
    Vicktoria88 skrev 2019-12-20 11:40:34 följande:
    Okej! Min gyn tror ju inte att jag har äl alls av letrozolen, därför vi ska prova gonal-f men jag har inte fått tagit något progesteronprov eller så för att bekräfta.. Jag har bara fått gå på ett vul per cykel, dag 13 är den senaste dagen jag har gått och då var det två äggblåsor på 13 mm och en på 11 mm. Men eftersom jag fick mens så fort som Ovitrellen gick ur så antar jag att det inte blev äl den här gången heller (det är hans teori att jag får mens så snabbt inpå positivt äl test -har pcos och då kan tydligen få positivt på äl test utan att det släpper något ägg. Antar att det är för slemhinnan har växt till sig att jag ändå får mens av letrozolen). Blir ju ändå lite nojig att det ska bli cystor eller nått när äggen inte släpper..

    Åhh vad spännande! Precis det är ju många som plussar när de verkligen inte känner någonting så jag håller tummarna för dig! :)
    Ja juste så var det ja.... Tycker absolut att du kan be om ett blodprov där de får kolla dina progesteronvärden! Har du ätit enkel, dubbel eller trippeldos?
    Jobbigt :/ Kolla om du kan boka in VUL där precis efter nyår, i så fall kanske du kan ta gonal-f denna cykeln ändå? :)

    Har också läst om flera som inte känt någonting alls och sen plussat! Men så långt vågar jag inte hoppas. Jag försöker lossas som "ingenting", fokusera på kaoset på jobbet och jul/födelsedag. Då blir inte besvikelsen lika stor heller... Men tack <3
  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-20 13:36:08 följande:
    Ska du testa innan eller bara vänta ut BIM? :) alltid lika spännande när man börjar närma sig BIM haha!
    Jag är förvånansvärt otaggad på att testa :P Innan har jag alltid typ "längtat" efter att få testa, men så känner jag inte alls nu, i alla fall inte än. Men kommer tidigast testa den 23e, annars kanske den 25e och sen inte förrän den 31 om mensen inte kommit då..
  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-20 19:24:56 följande:
    Samma här haha. Men förmodligen för vi halvt missade äl.. såå skönt med ledighet snart iallafall :)
    Jag misstänker ju också det, men jag vet inte säkert därför känns det typ onödigt att testa..
    Jag jobbar fram till 15 idag, sen är jag ledig i drygt 1 v, ska bli såå skönt!!! :)
    Vicktoria88 skrev 2019-12-21 21:30:52 följande:
    Jag har ätit dubbeldos (fick inte ta trippel). Men ringde till kliniken sen, läkaren hade redan gått på ledighet så fick prata med en sköterska och hon sa att jag inte skulle ta något, bättre att kroppen får vila en månad innan Gonal-F. Jag bad om att få ta blodprov efter min andra Letrozol kur men då sa läkaren att det inte finns några prov som kan visa om man har haft äl eller inte.. :/ Kändes mest som han bara tyckte det var onödigt!

    Har du kunnat hålla dig från att testa än så länge då? :)

    Nämen! Det går att ta blodprov på cd 21-23 (+/- någon dag, minns inte exakt) där de kan mäta progesteronvärdena. Är de förhöjda har man haft äl. Så det går visst att ta. Trist av läkaren att att säga så!! :(

    Japp, har inte testat alls än, får se om jag tar ett test imorgon kanske. Är typ förvånad själv över att jag inte testat än, är ändå på cd25 haha.
  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-23 11:10:56 följande:
    Synd att man inte tajmade äl med ledighet...kroppen hade kanske känt av lugnet lite och så hade det kanske främjat en befruktning! Jaja nya tag snart , God jul och gott nytt år! :)<3
    Vicktoria88 skrev 2019-12-21 21:41:04 följande:

    Jaa precis jag tog den förvisso dagen efter omslag på äl test, kanske kan ha haft betydelse.. Ringde iafl kliniken sen på em och de sa att jag skulle pausa en månad, blev sjukt besviken.. Nästa gång blir det Gonal-F istället, lite stressad över att byta medicin när man precis lärt sig hur kroppen reagerar på Letrozolen. Men det blir säkert bra, försöker rycka upp sig! Tack för ditt peppande svar iallafall, håller tummarna för dig <3


    Ja faktiskt, eller att man kunde tajma in "befruktningstiden" nu till ledigheten. :P
    Tack detsamma! :) <3 

    Håller faktiskt med det som Viktoria88 skriver, du kanske skulle kolla med en annan klinik som erbjuder den hjälp ni behöver som man kan få?
  • minnie768
    EllaLo skrev 2019-12-27 18:06:12 följande:
    Hur går det för dig? Har du testat eller väntar du till 31 :)?
    Jag tog test på julafton som var negativt, sen kom mensen några dagar efteråt :(
    Hur går det för dig?
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-02 16:56:11 följande:
    Neej synd, hoppades på att få något glatt besked ifrån dig nu dagarna. Min mens kom den 29 :(. Hade världens hormonella pms bryt samma dag, lipade iprincip hela dagen innan mensen kom och frossade skitmat.

    Jag hade iaf tur att få tag i min gyn dagen därpå och fick en ny tid så kommer börja på ny kur idag. Har även börjat äta EPA glandin för slemhinnan eftersom den va så tunn sist och börjat utesluta socker, kolhydrater osv. Känner att jag ska verkligen ge allt och lite till denna gång och försöka boosta kroppen på alla vis som kan tänkas gynna en befruktning..

    Hur är planen för er nu? Börjat på ny kur?

    Massa kramar <3
    Känner igen mig i de där.. Jag fick ju mensen några dagar innan jag fyllde 30 och bröt ihop totalt, gick som i en dimma i flera dagar och mådde verkligen skit. Jag och killen hade långa samtal om hur vi ska göra för just nu känner jag att jag inte orkar mer. Har varit sjukskriven för utmattning tidigare för 6 år sedan och är såå rädd att hamna där igen. Jag hade (har) lust att lägga ner bäbisverkstan, men som sambon sa, min längtan efter barn kommer inte att försvinna bara för de så vi har påbörjat en ny kur letro, så ska han följa med på nästa besök på kliniken så ska vi boka in ett längre besök med läkaren så vi får prata igenom allt, hur vi ska göra. Men kliniken är fortfarande stängd så vi får se om vi får något vul denna månaden eller inte :(

    Jag har inte hört något annat än att min slemhinna ser fin ut, ska nog fråga om det på nästa besök. Känns verkligen som att man griper efter halmstrån nu.
    Duktig du är!!

    Tack vännen, kram tillbaka till dig! <3 <3
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-03 10:40:06 följande:
    Åh ja jusste du fyllde ju år med.., usch så jävla träligt att avsluta året sådär. Extra jobbigt vid jul/nyår med för många går ut med sina graviditeter.. tycker det poppar upp ultraljudsbilder i flöden överallt.

    Jag är lite på samma spår som dig med sjukskrivning, som jag sa till min kollega nyligen ?- jag har iprincip slickat på den där berömda väggen sedan i mars?. Jobbet har vart extremt tufft och stressfylld i år, privatlivet med pga bebisverkstaden. Känns som man tappar fästet på flera plan vilket inte är bra. Har faktiskt en tid inbokad till psykiatrin snart så får se vart det leder..

    Ge inte upp, Nu ska vi fortsätta tills vi är i mål<3
    Ja det var inget bra avslut på året faktiskt. Men eftersom både sambon och närmaste vännerna visste om ångesten över att fylla 30, samt avsluta året utan att ens vara gravid tog dom hand om mig lite extra så det var skönt <3 Håller med dig, det är ultraljudsbilder eller dom där bilderna med nedräkning om hur långt det är kvar av graviditeten. Önskar att det fanns ett filter som stoppade sånna där bilder :P

    Jag har inte varit orolig för en sjukskrivning förrän nu under vintern, även sambon har reagerat och avlastar mig mer än vanligt på hemmaplan. Men även jobbet har varit otroligt tufft så jag har sagt ifrån så har faktiskt möte med min teamledare i nästa vecka om detta. Jag har sagt att jag inte klarar av det så som arbetssituationen är just nu, kan vi inte göra en ändring kommer jag inte att vara kvar, jag måste tänka på mig själv i första hand. Så är det verkligen, det känns som man tappat fotfästet både hemma och på jobbet, det är inte alls bra. Klokt att boka en tid! Jag har varit inne på det också, men känner ändå att jag inte riktigt är "redo" för det. Jag har ett rätt trassligt förflutet med mycket tråkigheter, så att ta upp det med en ny t.ex. psykolog känns för tufft just nu.

    TACK! Jag ska försöka, hoppas att jag får upp lite hopp ju närmare äl jag kommer. <3 detsamma till dig, någon gång bör det väl gå??!
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-04 09:31:28 följande:
    Vad skönt att din sambo förstår och hjälper till extra, det gör väldigt mycket när man bara så lite som att slippa tänka ut middagen etc. <3

    Samma här angående jobbet, hade nyligen samtal med min chef och bröt ihop.. Fick även veta att jag haft 2 kollegor som hintat till chefen om att de varit oroliga över hur jag egentligen mår. Det känns tufft att eventuellt bli sjukskriven för man har kämpat att hålla sig över ytan.

    Jag försöker alltid tänka att 6 månader framåt ser oftast alltid livet annorlunda ut mot nu, man vet aldrig vad framtiden erbjuder! <3
    Det är väldigt skönt! Men sen förstår han ju inte riktigt den där grejen som tex. i höstas kom han hem och frågade mig om jag ville veta en rolig sak med leende från öra till öra..Visst sa jag och han berättade då att ett par kompisar till oss till oss skulle bli förälder 2020. För min sambo var det en rolig nyhet och han var glad för dem, men för mig rasade världen! Dom har ju fasen knappt träffats när vi började försöka! Inte riktigt, men det var knappt. Jag tycker det är så orättvist! :'( 

    Usch, låter inte alls bra.. Va rädd om dig!
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-07 17:14:17 följande:
    Förstår precis scenariot du beskrev. Har tidigare i höstas en vän som fått barn, hon blev gravid direkt och började försöka samtidigt som oss. Misstänker även nu att en annan ännu närmare vän kan vara gravid. Berättade för min sambo om mina tankar i förrgår och han kontrade med men gud så kul och spännande för dom ifall det stämmer och va sådär genuint glad utan att ens säga något stöttande till mig. Dom har precis som du skrev knappt ens träffats när vi började försöka.

    Hade ett bryt idag igen känner mig väldigt ensam kring mina tankar och vissa uppoffringar som jag gör och har gjort hittils..

    Riktigt tuff månad nu... vet inte om de beror på att det just är och har varit jul, nyår och januari och att många går ut med graviditeter. Funderar på att ta bort all social media för att undvika att gravidbilder ska dyka upp överallt.

    Tacka för att FL finns och man hittar likasinnade <3
    Det är tungt, och man vet ju inte riktigt hur man ska bete sig eller hantera det heller..

    Tror att det är en blandning, det är många som går ut med att de är gravida, och mycket familjebilder på sociala medier..
    Ja, ibland är det väldigt skönt med FL! Ibland är det nästan bara jobbigare tycker jag, det går upp och ner.
  • minnie768
    Anonym (Sara11) skrev 2020-01-08 16:30:39 följande:

    Jag blev gravid på första kuren letrozol! Så chockad att jag ens kunde bli gravid.. Men med letrozol så gick det. Är i v 5 nu tror jag om jag räknat rätt. <3


    Grattis till plusset! :)

    Jag var på VUL i fredags, äggblåsa på höger sida 17 mm, slemhinna 8 mm. Fick Ovitrelle utskrivet som jag tog i lördags, så nu hoppas jag på tydlig äl idag. Första kuren med letro + sprutan tillsammans, ska bli spännande att se om det fungerar för oss eller inte

    Hur går det för dig EllaLo ? <3
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-13 15:40:26 följande:
    Spännande!! Jag ligger typ exakt lika haha :) !!

    Va också på VUL i fredags fast med en blåsa på 18 mm på vänster äggstock, dock bara 6 mm slemhinna men den va tre skicktad eller vad det nu heter.

    Första gången jag har på andra äggstocken så hoppas på guldägg. Tog sprutan idag vid omslag, Och just nu rätt tydliga ilningar.

    Hur mycket täcker ni upp med sex? Blir typ stressad över att missa... hade sex imorse bör man täcka upp ikväll med eller imorgon på morgonen igen.. :o?
    Kul!! :P

    Vad innebär det att slemhinnan är treskiktad?
    Då får vi hoppas att det är ett gott tecken! ;) Vad menar du med omslag? Till positivt äl-test? Min läkare pratade inte alls om att jag skulle ta äl-test utan bara att jag skulle ta sprutan dagen efter VUL.
    Idag på lunchen kände jag att något var på g, typ kraftig molvärk när jag rörde mig. Så hoppas ägget släpper ikväll :)

    Vi har valt att ha varje dag, 1 gång/dag typ 3 dagar innan äl. Sambon har aningen lågt antal så för att det alltid ska finnas spermier av god kvalité har vi valt att ligga varje dag om vi kan. Sen ligger vi även på äl, och ibland även någon dag efter. Men det är ju olika från månad till månad! Då hade jag i stället legat imorgon igen faktiskt. Det är en svår balans gång de där, man vill ju helst inte ligga för ofta heller, då finns risken för dålig kvalité på spermierna i stället.
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-13 23:16:54 följande:
    Fattar det som att det är bästa förutsättningarna för att ett ägg ska fästa. Men har inte superkoll men hon lät posetiv trots att den bara va på 6 mm. Min gyn tyckte nog jag skulle vänta för blåsan skulle bli lite större, gjorde som du min första omgång med ovitrelle. Nu sa hon att jag skulle få omslag och sen ge extra skjuts med ovitrelle.

    Tycker de är skit svårt att tajma in, får för mig att spermierna ska vara ?färska? haha. Menmen hoppas på det bästa. Kul att vi är ungefär lika i cykeln då, nu börjar de två jobbiga veckorna ...

    Kom ihåg 2020 ska det bli bebisar!!
    Jaha okej det låter ju väldigt lovande då! :)
    Det är väldigt svårt! Och jag tror att det beror väldigt på vem man pratar med vad det är som "gäller". Väldigt roligt att vi är så pass lika, du är ju bara två dagar efter mig, ännu roligare att det är första gången med sprutan för både dig och mig! Verkligen.....den långa jobbiga väntan....

    <3 <3 2020 ska det bli bäbis!! :)
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-14 09:36:46 följande:
    För mig är det andra gången dock :) missade sprutan senaste gången med, hade äl oväntat tidigt efter letrozol.

    Hoppas verkligen på pluss nu, båda mina föräldrar fyller jämt iår och skulle vara så kul att få avslöja den bästa presenten när de gör det :)
    Ja men det är första gången du tar sprutan nu? Jag har ju haft 2 kurer med bara letrozol innan men ingen spruta. Det var så jag menade :)

    Det förstår jag verkligen :)
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-14 12:46:10 följande:
    Har ätit tre kurer och tagit ovitrelle två gånger :) missade andra gången för då såg gyn att äl redan skett.
    jaha då är jag med :P
  • minnie768
    EllaLo skrev 2020-01-30 16:45:22 följande:

    Plussade igår! Helt chockad, testade negativt i torsdags och åkte sedan på influensa i söndags, fick bruna spottings på kvällen och måndagen och räknade det som mens. Kom inget mer så köpte test på onsdagen som va positivt! Har dock haft lite mer bruna spottings, Hoppas att allt är som det ska och det går hela vägen <3


    GRATTIS!! <3 Hoppas allt går vägen för er <3
    Här kom mensen som ytterligare en käftsmäll, nu inväntar jag en ny äl...
Svar på tråden Letrozol 2019