• Anonym (Inget hopp kvar)

    Jag vet hur jag kommer att dö

    Hej. Jag Söker tröst och någon att prata med. Har fått bekräftat av läkare att jag ärft en ovanlig och obotlig sjukdom som kommer börja inom ett par år. Bortsett från det så är jag olycklig i livet och bara motgångar sista åren. Jag har tappat allt hopp. Har bestämt mig för att ta livet av mig när det är dags. Det Finns ingen annan utväg:(

    Jag Vägrar dö på det sättet som sjukdomen resulterar i......

  • Svar på tråden Jag vet hur jag kommer att dö
  • Anonym (Inget hopp kvar)
    Plupp73 skrev 2019-01-06 11:48:06 följande:

    Är du säker på att du har 3.5 års utbildning inom sjukvårdsområdet?

    Ta till dig följande fakta:

    1) TS har en genmutation med 100% sjukfomspenetrens, dvs hon kommer att insjukna. Läs studier på just hereditär FTD, och försök att låta kunskapen sjunka in.

    2) Kost och livsstil är av vikt för kroppen & för att förhindra vissa sjukdomar - säkert fler än man tror, men har du fått en dominant nedärvd genmutation med 100% penetrans så blir du sjuk. Punkt. Det gäller även Huntingtons sjukdom, Duchennes muskeldystrofi, blödarsjuka etc etc. De är ingenting man kan välja bort.

    3) TS ber om stöd. Hon har tydligt uttalat att hon är insatt, att hon kommer att bli sjuk och att hon INTE önskar kost- och livsstilsråd utan psykiskt stöd. Trots det går du ssk (?) och Ella på som automatiska kulsprutor on and on om kostråd samt rent felaktig info om att hon inte säkert blir sjuk. DET är respektlöst! Lär ni er inte på ssk-utbildningen att möta patienten där han/hon befinner sig? Har du ingen kunskap om sk svåra samtal?


    Tack snälla igen! Det börjar bli frustrerande att behöva "försvara" det faktum att jag kommer att insjukna och jag blir bara mer upprörd känns det som. Får möta sånt i vardagen också och hoppades på något typ av stöd här istället.många verkar ha svårt att ta till sig och förstå det här med genetiska mutationer och hävdar starkt att kost och miljö har en inverkan.men som du och flera andra vet så har de faktorerna ingen påverkan då det är 100 procent ärftlighet. Det var inte menat att detta skulle bli en kost tråd eller diskussions tråd hurivida jag kommer bli sjuk eller inte..det svaret vet jag ju redan.

    Så Tack för dina ord !

    :)
  • Junibarn

    Hej Ts!

    (Jag gardiner läst vad alla skrivit i tråden men skymtade antydan om att det handlar om frontallobsdemens)

    Får man fråga hur gamal du är? Barn? Sambo?

    Vet dom om din situation?

    Jag tror att man som människa spontant vill hjälpa till och finna lösningar. Finns det n å g o n som helst chans att det kan va felställd diagnos, tänk om det kommer något botemedel inom kort osv. Hoppet....

    Jag har kommit i kontakt med diagnosen vid några tillfällen i livet (privat och i arbetet) och den känns dramatiskt och hemsk.

    Är din diagnos 100% igt säker? Finns det någon bromsmedicin i nuläget?

    Om hoppen är borta så förstår jag (av det jag sett av diagnosen) att du inte vill gå den framtiden till mötes. Men om du vill på eget bevåg somna in innan den sjuka fasen uppstår.... medan sinnet är helt närvarande innebär väl det att du måste göra det i n n a n sjukdomen brutit ut?

    Har du redan tänkt på hur du ska gå till väga? Finns ju kliniker utomlands....

    Jag hoppas du har någon nära dig som kan dela dena situation med dig på riktigt. Existentiellt, känslomässigt, andligt...... svårt. Livet är tufft ibland. Fick du själv se dina föräldrar sjuka i denna sjukdom?

    Lider med dig.....

  • Anonym (Ola)

    Jag beklagar det som hänt.
    Tycker du är modig.
    Du gör nog det jag självt också gjort.
    Som många i WorldTradeCenter också verkade göra.
    Ta makten över sitt eget öde och välja själv när man vill att det ska ta slut.
    Ger en en viss kontroll, makt, känsla av att själv bestämma.
    Försök uppleva känslor medan du kan.
    Gör upp din räkenskap. Skulder och annat. Relationer.
    Säg det du vill ha sagt.
    Gör det du vill ha gjort.
    Lämna inga lösa trådar.
    Ta reda på vad du vill lämna för spår efter dig.
    Sudda ut resten och lämna i stillhet. Som om du aldrig varit här.
    Var redo.
    Öppna dig för andra sidan.
    Förbered dig. Många hinner aldrig förbereda sig. Varken tankemässigt eller känslomässigt. 
    Var närvarande.

    Lycka till.

  • Anonym (Inget hopp kvar)
    Junibarn skrev 2019-01-06 12:11:31 följande:

    Hej Ts!

    (Jag gardiner läst vad alla skrivit i tråden men skymtade antydan om att det handlar om frontallobsdemens)

    Får man fråga hur gamal du är? Barn? Sambo?

    Vet dom om din situation?

    Jag tror att man som människa spontant vill hjälpa till och finna lösningar. Finns det n å g o n som helst chans att det kan va felställd diagnos, tänk om det kommer något botemedel inom kort osv. Hoppet....

    Jag har kommit i kontakt med diagnosen vid några tillfällen i livet (privat och i arbetet) och den känns dramatiskt och hemsk.

    Är din diagnos 100% igt säker? Finns det någon bromsmedicin i nuläget?

    Om hoppen är borta så förstår jag (av det jag sett av diagnosen) att du inte vill gå den framtiden till mötes. Men om du vill på eget bevåg somna in innan den sjuka fasen uppstår.... medan sinnet är helt närvarande innebär väl det att du måste göra det i n n a n sjukdomen brutit ut?

    Har du redan tänkt på hur du ska gå till väga? Finns ju kliniker utomlands....

    Jag hoppas du har någon nära dig som kan dela dena situation med dig på riktigt. Existentiellt, känslomässigt, andligt...... svårt. Livet är tufft ibland. Fick du själv se dina föräldrar sjuka i denna sjukdom?

    Lider med dig.....


    Hej tack för ditt svar! Vill söka tröst i personer som på något sätt förstår mina tankar och val.

    Jag är 35 år och alla eruntomkring mig vet om situasionen. Men mina självmordstankar har jag ju givetvis inte delat med mig till barnen :( har en livskamrat fast vi ligger i skilsmässa.men de nära jag har har svårt möta mig känslomässigt om det här för det är för svårt vilket jag förstår. Nej det är ett 100 procentigt tillförlitligt test jag gjort och jag bär på genen. Finns ingen medecin alls.

    Jo men precis eller precis när det syns på röntgen att det börjat när jag fortf är vid medvetande..går på kontroller varje år. Jo jag har lite tankar kring hur det ska ske..har dock funderat lite på klinik som du nämde men jag tror det måste godkännas av läkare i sverige först?

    Ja jag såg min mormor sjuk i tidiga år och min mamma lever fortf men är i slutfasen nu..det har varit hemskt som anhörig.

    Tack för att du tog dig tid att svara ??
  • Anonym (Inget hopp kvar)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-06 12:15:58 följande:

    Jag beklagar det som hänt.

    Tycker du är modig.

    Du gör nog det jag självt också gjort.

    Som många i WorldTradeCenter också verkade göra.

    Ta makten över sitt eget öde och välja själv när man vill att det ska ta slut.

    Ger en en viss kontroll, makt, känsla av att själv bestämma.

    Försök uppleva känslor medan du kan.

    Gör upp din räkenskap. Skulder och annat. Relationer.

    Säg det du vill ha sagt.

    Gör det du vill ha gjort.

    Lämna inga lösa trådar.

    Ta reda på vad du vill lämna för spår efter dig.

    Sudda ut resten och lämna i stillhet. Som om du aldrig varit här.

    Var redo.

    Öppna dig för andra sidan.

    Förbered dig. Många hinner aldrig förbereda sig. Varken tankemässigt eller känslomässigt. 

    Var närvarande.

    Lycka till.


    Z
  • Anonym (Inget hopp kvar)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-06 12:15:58 följande:

    Jag beklagar det som hänt.

    Tycker du är modig.

    Du gör nog det jag självt också gjort.

    Som många i WorldTradeCenter också verkade göra.

    Ta makten över sitt eget öde och välja själv när man vill att det ska ta slut.

    Ger en en viss kontroll, makt, känsla av att själv bestämma.

    Försök uppleva känslor medan du kan.

    Gör upp din räkenskap. Skulder och annat. Relationer.

    Säg det du vill ha sagt.

    Gör det du vill ha gjort.

    Lämna inga lösa trådar.

    Ta reda på vad du vill lämna för spår efter dig.

    Sudda ut resten och lämna i stillhet. Som om du aldrig varit här.

    Var redo.

    Öppna dig för andra sidan.

    Förbered dig. Många hinner aldrig förbereda sig. Varken tankemässigt eller känslomässigt. 

    Var närvarande.

    Lycka till.


    Tack ! Jo men det känns som att jag vill kunna ha kontroll över situationen själv innan jag tappar medvetandet. Du skriver mycket bra och precis det här jag behöver höra tack snälla :)
  • Anonym (Ssk)
    Plupp73 skrev 2019-01-06 11:48:06 följande:

    Är du säker på att du har 3.5 års utbildning inom sjukvårdsområdet?

    Ta till dig följande fakta:

    1) TS har en genmutation med 100% sjukfomspenetrens, dvs hon kommer att insjukna. Läs studier på just hereditär FTD, och försök att låta kunskapen sjunka in.

    2) Kost och livsstil är av vikt för kroppen & för att förhindra vissa sjukdomar - säkert fler än man tror, men har du fått en dominant nedärvd genmutation med 100% penetrans så blir du sjuk. Punkt. Det gäller även Huntingtons sjukdom, Duchennes muskeldystrofi, blödarsjuka etc etc. De är ingenting man kan välja bort.

    3) TS ber om stöd. Hon har tydligt uttalat att hon är insatt, att hon kommer att bli sjuk och att hon INTE önskar kost- och livsstilsråd utan psykiskt stöd. Trots det går du ssk (?) och Ella på som automatiska kulsprutor on and on om kostråd samt rent felaktig info om att hon inte säkert blir sjuk. DET är respektlöst! Lär ni er inte på ssk-utbildningen att möta patienten där han/hon befinner sig? Har du ingen kunskap om sk svåra samtal?


    När jag läste till ssk så var den på 3 år och det är den fortfarande.

    Även om man har en muterande gen eller genen för ett viss sjukdom så innebär inte det att man till 100% blir sjuk.

    Jag har förövrigt inte pratat om diverse kostråd.
  • Plupp73
    Anonym (Ssk) skrev 2019-01-06 12:44:32 följande:
    När jag läste till ssk så var den på 3 år och det är den fortfarande.

    Även om man har en muterande gen eller genen för ett viss sjukdom så innebär inte det att man till 100% blir sjuk.

    Jag har förövrigt inte pratat om diverse kostråd.
    OK, då får du ta och läsa om genetikavsnittet igen.
  • Plupp73
    Anonym (Ssk) skrev 2019-01-06 12:44:32 följande:
    När jag läste till ssk så var den på 3 år och det är den fortfarande.

    Även om man har en muterande gen eller genen för ett viss sjukdom så innebär inte det att man till 100% blir sjuk.

    Jag har förövrigt inte pratat om diverse kostråd.
    Jag skrev en sammanfattande inlägg som gällde såväl dig som  "Ella" eftersom ni inte på något sätt tar till er information eller den önskan TS har, utan bara fortsätter. Jag orkar helt enkelt inte uppbringa mer energi för att skriva ett inlägg till vardera, utan lyssnar på och försöker stödja TS som blir ledsen och upprörd av era inlägg, men som helt enkelt inte orkar bemöta dem längre.
    Jag utgår ifrån att sjuksköterskeutbildningen på 3 år åtminstone har så mycket som en veckas utbildning i hur man lyssnar, särskilt på patienter. Det är nog dags att ni båda visar upp ett uns av den egenskapen.

    Läs gärna på om genetiskt orsakade sjukdomar, gärna tex Huntingtons som i någon mån motsvarar FTD. Det handlar inte om en sjukdom som orsakas av en blandning av genetisk benägenhet och miljö/livsstil (vilket många sjukdomar gör), utan om en sjukdom som direkt och endast orsakas av en sjuk gen. Det är ett mycket litet antal sjukdomar - men tro mig - de finns!
  • Anonym (öh)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-01-06 11:34:00 följande:
    Hon kan bli sjuk, oavsett vad hon äter. Men hon behöver inte bli sjuk.
    Autosomalt dominant

    Begreppet ?autosomalt? syftar till att det är en genetisk sjukdom som är lokaliserad till en av kromosomerna, men inte könskromosomen, i arvsmassan. Att en sjukdom är autosomalt dominant innebär att det endast krävs en mutation på en av kromosomerna i ett kromosompar (en från varje förälder) för att sjukdomen ska drabba individen. Med andra ord räcker det om endast en av föräldrarna bär anlag för sjukdomen för att deras barn ska drabbas. Huntingtons sjukdom, Marfans sjukdom och familjär hyperkolesterolemi är exempel på sådana sjukdomar.

    huntington.se/webbutbildningar/grundutbildning-om-huntingtons-sjukdom/arftligheten/

    Ovanstående gäller också för det tillstånd ts pratar om. 

Svar på tråden Jag vet hur jag kommer att dö