• Äldre 5 Jan 01:35
    1619 visningar
    16 svar
    16
    1619

    Varför är Närproducerat och ekologiskt så dyrt?

    Som rubriken lyder.... när man går i affären och handlar och kollar på prislappen så kan det vara dubbelt så dyrt att köpa nått som är närproducerat eller ekologiskt.... ja, inte undra på att folk inte väljer det...

    likaså att gå till en sharkutterist, fiskhandlare, grönsakshandlare eller så i en saluhall eller på torget... då får man ju banne mig sälja alla sina ägodelar för att ha råd med ett äpple....

    i många andra länder är det tvärt om, där kostar de lokala eller regionala (eller nationella) produkterna ifta mindre än annat... att gå till torghandeln eller saluhallarna kan också löna sig väldigt då där är nyplockad frukt från lokala odlingar som säljs till en bråkdel av priset det kostar i affären å då är den billig redan i affären...

    Där jag bor finns ingen saluhall, ingen sharkuterist och ingen grönsakshandlare.... här har citygross monopol på kött och frukt... eller iaf bäst utbud ich bäst priser etc... sen finns det en fiskbil utanför köpcentrat ibland... torghandeln är knappt existerande pga ingen har råd att handla där...

    Varför i helvete ska CG ha monopol?!?!? Grejen är ju att när det finns en sharkuterist kan man ofta be om spillbitar etc... å få bra priser å så på lokalproducerat kött... men på CG kanske man om man har väldigt tur kan få tag på några spillbitar... dock kostar dom för mycket för att vara spillbitar... att gå till maxi, willys etc.. är ingen idé för där finns inte ens hälften så stort utbud... men tycker det är jävligt dåligt att man inte kan handla kött, fisk ich frukt över disk hos en som kan sin sak etc... där det är närproducerat och inte kräver att man har en månadsinkomst på fem miljoner....

  • Svar på tråden Varför är Närproducerat och ekologiskt så dyrt?
  • Äldre 5 Jan 01:42
    #1

    För de kostar mer att producera när man inte får använda vissa medel samt att det oftast krävs mer mark.

  • Äldre 5 Jan 03:44
    #2
    +1

    Så dyrt är det inte....


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 5 Jan 04:58
    #3

    Det är inte närproducerat som är dyrt. Så mycket kostar det att producera mat. Det är annan mat som är snorbillig, och frågan är hur man kan producera mat så billigt - det beror på att man använder konstgödsel, antibiotika osv, dvs djur och natur betalar. Under många år har maten faktiskt blivit billigare: amp.svt.se/nyheter/inrikes/maten-har-blivit-billigare

  • Kusine­n
    Äldre 5 Jan 08:00
    #4

    Det är intressant att fundera kring vad som är dyrt. På femtiotalet la vi en tredjedel av våra inkomster på mat (ej räknat restaurangbesök) på 200-talet ca 12% ( om man även räknar in restaurangbesök ca 17%).

  • modsey
    Äldre 5 Jan 08:58
    #5

    Vi köper köttlådor som jag köper på nätet för de levererar kött av extremt god kvalité. Närproducerat o ekologisk gris, kyckling och nöt. Ja det är dyrare men vi äter mindre kött och tycker det är värt det. Också att få det hemkört till dörren. Även frukt och grönt beställer jag så i bland av ett företag som heter Årstiderna. Riktigt bra!

  • Äldre 7 Jan 10:06
    #6
    annabellelee skrev 2019-01-05 04:58:02 följande:

    Det är inte närproducerat som är dyrt. Så mycket kostar det att producera mat. Det är annan mat som är snorbillig, och frågan är hur man kan producera mat så billigt - det beror på att man använder konstgödsel, antibiotika osv, dvs djur och natur betalar. Under många år har maten faktiskt blivit billigare: amp.svt.se/nyheter/inrikes/maten-har-blivit-billigare


    Konstigt att det är tvärt om i andra länder då... där det svinbilliga är böde ekologoskt och närproducerat ..
  • Äldre 7 Jan 10:08
    #7
    Aniiee skrev 2019-01-05 03:44:48 följande:

    Så dyrt är det inte....


    Nähe... där jag bor kostar det billigaste närpriducerade/ billigaste ekologiska tio kronor mer än det dyraste ?vanliga?
  • Äldre 7 Jan 10:08
    #8
    annabellelee skrev 2019-01-05 04:58:02 följande:

    Det är inte närproducerat som är dyrt. Så mycket kostar det att producera mat. Det är annan mat som är snorbillig, och frågan är hur man kan producera mat så billigt - det beror på att man använder konstgödsel, antibiotika osv, dvs djur och natur betalar. Under många år har maten faktiskt blivit billigare: amp.svt.se/nyheter/inrikes/maten-har-blivit-billigare


    Konstigt att det är tvärt om i andra länder då... där det svinbilliga är böde ekologoskt och närproducerat ..
  • Sharpe­r
    Äldre 7 Jan 10:11
    #9

    Vi äter i princip bara viltkött så vi betalar inte så mycket som familj för kött (däremot gör min man det eftersom jakten är hans intresse men kostnaden står han själv för).

    I min värld är det inte dyrt med bra kött, svenskt och närproducerat. Tänk vad du stoppar i dig genom att köpa det billiga... bara för gör du mycket i vinst genom att gå till svenskt! Eller försök hitta en köttbonde i närheten av där du bor. Vi har kanske 3 stycken inom några mils radie och hade mannen inte jagat hade vi köpt kött från dom. Då köper jag hellre mindre godis mm om jag måste välja.

  • Äldre 7 Jan 10:15
    #10
    Kusinen skrev 2019-01-05 08:00:33 följande:

    Det är intressant att fundera kring vad som är dyrt. På femtiotalet la vi en tredjedel av våra inkomster på mat (ej räknat restaurangbesök) på 200-talet ca 12% ( om man även räknar in restaurangbesök ca 17%).


    Jag lägger nästan hälften av mina inkomster på mat.... å det trotts att jag alltid köper det billigaste som finns i affären.

    Sen är jag väldigt lång, tränar en del och har väldigt hög energiförbrukning... trotts att jag behöver äta dubbelt så mycke som andra människor så måste jag ändå betala samma pris för maten... rätt orättvist när folk med samma inkomst kan lägga hälften så mycket pengar på mat
  • Äldre 7 Jan 10:26
    #11
    Sharper skrev 2019-01-07 10:11:50 följande:

    Vi äter i princip bara viltkött så vi betalar inte så mycket som familj för kött (däremot gör min man det eftersom jakten är hans intresse men kostnaden står han själv för).

    I min värld är det inte dyrt med bra kött, svenskt och närproducerat. Tänk vad du stoppar i dig genom att köpa det billiga... bara för gör du mycket i vinst genom att gå till svenskt! Eller försök hitta en köttbonde i närheten av där du bor. Vi har kanske 3 stycken inom några mils radie och hade mannen inte jagat hade vi köpt kött från dom. Då köper jag hellre mindre godis mm om jag måste välja.


    Ja här finns bönder inte jättelångt bort... men det är inte att jag tycker det är dyrt utan det är helt enkelt att jag inte har råd!! Å nej, godis har jag inte ätit på tio år så lägger 0kr på sånt!

    Kött är för dyrt helt enkelt vilket gjort att jag fått utesluta det mycket ur min kost vilket läkaren min dock ser som väldigt dåligt eftersom mina värden snabbt ändrades trotts att jag med dietist lagt upp kosten så att det inte ska påverkas mycket av bristen på kött...
  • Äldre 7 Jan 12:00
    #12

    Låter konstigt om du får brister pga lite kött, byt dietist? Vilka värden felar?

    Ekologiskt är dyrare eftersom produktionen går ned något när man odlar utan gifter och djuren kräver större utrymmen, ofta är lite äldre osv.

    Närproducerat blir ju en definitionsfråga men svenskt beror på högre produktionskostnader, främst kött då vi har striktare djurskydd och lägre antibiotikaanvändning. Mer lokalt är till stor del försäljningsargument (samt miljövänligt med kortare transporter).

    Just CG har ju rätt bra utbud av "konstiga" styckdetaljer. Har dålig koll på normalpris på sånt. Hänger inte riktigt med i övrigt på hur du tycker det borde vara mer än lägre kostnader. CG har givetvis inte monopol men du klagar på att de är billigast?

  • Äldre 7 Jan 12:10
    #13

    Lönerna i Sverige är generellt sätt högre, vi har också hög skatt på arbetskraft. De som producerar maten behöver ta ut rimlig lön för det arbete de gör + att det blir mycket pengar att anställa. Det är en del av anledningen.

    Den andra anledningen är att vi har mycket högre krav på lantbrukarna än många andra länder har, djuren skall vara ute mer, de skall ha mer plats när de är inne, de skall inte få antibiotika i förebyggande syfte osv.

    Att bara köpa svenskt kött är "bra nog" anser jag.

    /N

  • Sharpe­r
    Äldre 7 Jan 14:01
    #14
    vcent skrev 2019-01-07 10:26:26 följande:

    Ja här finns bönder inte jättelångt bort... men det är inte att jag tycker det är dyrt utan det är helt enkelt att jag inte har råd!! Å nej, godis har jag inte ätit på tio år så lägger 0kr på sånt!

    Kött är för dyrt helt enkelt vilket gjort att jag fått utesluta det mycket ur min kost vilket läkaren min dock ser som väldigt dåligt eftersom mina värden snabbt ändrades trotts att jag med dietist lagt upp kosten så att det inte ska påverkas mycket av bristen på kött...


    Fast då äter du uppenbarligen helt fel ändå. En bra vegetarisk kost innehåller allt du behöver. Byt dietist till någon som kan vegetariskt/veganskt! Med rätt prioriteringar skulle jag våga påstå att de flesta har råd med bra kött. Att köpa kattlådor är dock mycket pengar att slänga ut på en gång men samtidigt har du kött för en lång tid framöver.
  • Äldre 8 Jan 01:43
    #15
    vcent skrev 2019-01-07 10:08:14 följande:
    Nähe... där jag bor kostar det billigaste närpriducerade/ billigaste ekologiska tio kronor mer än det dyraste ?vanliga?
    Ja. Och? Jag sa inte att det var billigare.....

    Här är det lite blandat. En liter ekomjölk kostar ca 80 öre mer, medan du lätt får punga ut 300% för en ekologisk isbergssallad eller för en bit utskuren biff (förpackad, då). Fortfarande är det inte så dyrt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 8 Jan 01:45
    #16
    Sharper skrev 2019-01-07 14:01:29 följande:
    Fast då äter du uppenbarligen helt fel ändå. En bra vegetarisk kost innehåller allt du behöver. Byt dietist till någon som kan vegetariskt/veganskt! Med rätt prioriteringar skulle jag våga påstå att de flesta har råd med bra kött. Att köpa kattlådor är dock mycket pengar att slänga ut på en gång men samtidigt har du kött för en lång tid framöver.
    Eller så lider vcent av samma som jag som gör att jag inte kan ta upp näring från bönor och annat.

    Annars håller jag med dig.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Varför är Närproducerat och ekologiskt så dyrt?