• Banuni

    Konisering = Svårare att bli gravid!? Sant eller falskt

    Hej!

    Nu måste jag få ventilera det som alla bm hela tiden nekar. Att en konisering gjord pga cellförändringar inte påverkar chansen att bli gravid.

    Jag har blivit gravid 2 ggr förut på FÖRSTA försöket, första slutade i MF och andra i MA. Jag var alltså fertil som en frögurka.

    Sedan fick jag cellförändringar och en konisering gjordes där ca 1,5cm av min livmodertapp togs bort. Detta var nu 6-7 månader sedan.

    Sedan dess har jag och sambon prickat in ÄL på pricken! Myst var och varannan dag och INGENTING händer!?!?!

    Jag blir galen. Jag tror att det är något med min tapp som gör att simmarna inte kommer förbi, kan det vara möjligt???

    Snälla snälla snälla om någon har en förklaring så dela den.

    Jag ska på återbesök nästnästa vecka och då ska jag självklart be henne titta på tappen.

    Är så ledsen :(

  • Svar på tråden Konisering = Svårare att bli gravid!? Sant eller falskt
  • Anonym (Tess)

    Min läkare sa att Det inte ska spela någon roll. Jag tror nog bara ni har lite otur, händer många att det går lätt första gången och sen får man kämpa.

    Det kommer tids nog :)

  • Banuni

    Jag vet men jag kan verkligen inte låta bli att se framför mig hur min tapp är tvär stängd som en mur eller något.. läkarna kanske bara säger så för att inte göra alla oroliga?


    Anonym (Tess) skrev 2019-01-05 16:17:36 följande:

    Min läkare sa att Det inte ska spela någon roll. Jag tror nog bara ni har lite otur, händer många att det går lätt första gången och sen får man kämpa.

    Det kommer tids nog :)


  • Anonym (L)

    Nej det påverkar inte. Och får du mens som kommer ut så kan spermier definitivt komma in.

  • Banuni

    Ja jag har tänkt så med. Well... :-/


    Anonym (L) skrev 2019-01-05 16:22:53 följande:

    Nej det påverkar inte. Och får du mens som kommer ut så kan spermier definitivt komma in.


  • Anonym (K)

    Jag har inte gjort någon konisering och har blivit gravid på första, tredje (mf) och andra försöket och sedan blev jag även oplanerat gravid (mf). Efter det senaste mf tog det 8 försök att bli gravid igen. Jag tempade och tog äl-test och vi prickade äl varje månad. Det kändes som en oändligt lång tid när jag tidigare blivit gravid så lätt. Första gången jag blev gravid var jag 25 år, andra och tredje gångerna 28 år och fjärde och femte gångerna 31 år. Så tyvärr kan man inte räkna med att det går snabbt varje gång man försöker bli gravid även om det har gått snabbt tidigare. Jag håller tummarna för att du får ditt plus snart!

  • Banuni

    Ja kroppen är verkligen ett stort under.. Så så märkligt.

    Tack och tack för svar och detsamma önskar jag dig<3


    Anonym (K) skrev 2019-01-05 16:28:03 följande:

    Jag har inte gjort någon konisering och har blivit gravid på första, tredje (mf) och andra försöket och sedan blev jag även oplanerat gravid (mf). Efter det senaste mf tog det 8 försök att bli gravid igen. Jag tempade och tog äl-test och vi prickade äl varje månad. Det kändes som en oändligt lång tid när jag tidigare blivit gravid så lätt. Första gången jag blev gravid var jag 25 år, andra och tredje gångerna 28 år och fjärde och femte gångerna 31 år. Så tyvärr kan man inte räkna med att det går snabbt varje gång man försöker bli gravid även om det har gått snabbt tidigare. Jag håller tummarna för att du får ditt plus snart!


  • Berolfine

    Hej!

    Konisering har inget med själva fertiliteten att göra. Där emot om man har liten tapp och man tar bort mycket, kan det bli problem senare i graviditeten, då tappen inte kan hålla emot trycket från baret och moderkakan. Så det finns en risk att man inte kan gå hela graviditeten. Då finns det metoder för att hjälpa tappen att inte öppna sig förtidigt.

  • Anonym (G)

    Jag har gjort konosering och blev gravid på tredje försöket vilket jag ändå anser som hyfsat snabbt

  • Anonym (m)

    min mamma har gjort kognisering innan vi föddes och hade inte några som helst problem att bli gravid med varken mig eller syrran. Däremot har jag hört att det kan göra så man föder förtidigt eftersom livmodertappen blir förkortad, det är dock nog ganska ovanligt.

  • Anonym (A)

    Jag har gjort konisering 2 ggr och min läkare sa att det inte blir svårare. Snarare tvärtom för spermierna behöver inte simma lika långt ;)

  • Anonym (Cervixinfuence)

    Jag är med i en grupp på Facebook för - oss som har försvagad livmoderhals. -

    Vi är ca 230 st i gruppen. Jag har försvagad livmoderhals pga hjärtformad livmoder.

    Det är många som har gjort konisering och så som jag uppfattar det hela så har inte dom kvinnorna i gruppen svårare att bli gravida.

    Däremot så får många av dom cerklage pga förkortad livmodertapp så att dom inte ska föda för tidigt.

    Jag får också det pga min livmoder.

  • FloraLinnéa
    Anonym (Cervixinfuence) skrev 2019-01-05 21:17:22 följande:

    Jag är med i en grupp på Facebook för - oss som har försvagad livmoderhals. -

    Vi är ca 230 st i gruppen. Jag har försvagad livmoderhals pga hjärtformad livmoder.

    Det är många som har gjort konisering och så som jag uppfattar det hela så har inte dom kvinnorna i gruppen svårare att bli gravida.

    Däremot så får många av dom cerklage pga förkortad livmodertapp så att dom inte ska föda för tidigt.

    Jag får också det pga min livmoder.


    Hejsan! Jag har nyligen fått veta att jag också har en hjärtformad livmoder. Vi fick missfall i vecka 14 i november och det var i samband med detta som missbildningen upptäcktes. Vad menas med försvagad livmoder hals? I praktiken så att säga. Är det vanligt i kombination med hjärtformen? Tacksam för svar!
  • Anonym (Cervixinfuence)
    FloraLinnéa skrev 2019-01-20 19:12:18 följande:

    Hejsan! Jag har nyligen fått veta att jag också har en hjärtformad livmoder. Vi fick missfall i vecka 14 i november och det var i samband med detta som missbildningen upptäcktes. Vad menas med försvagad livmoder hals? I praktiken så att säga. Är det vanligt i kombination med hjärtformen? Tacksam för svar!


    Hej!

    Beklagar ditt missfall.

    Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men vid försvagad livmoderhals så orkar inte livmodertappen med trycket från barnet och en för tidig förlossning kan då ske. Oftast öppnar sig i det tysta.

    Det finns många kvinnor med olika former på livmoder och många av de kvinnor som jag har vart i kontakt med har gått nästintill en hel graviditet. Några har fött mellan v.32-36 men inte lika tidigt som mig. Deras barn kom för tidigt pga av olika anledningar.

    Så formen behöver inte spela någon roll.

    Läkarna misstänker som sagt försvagad livmoderhals på mig men jag öppnade mig inte tyst utan jag hade problem med sammandragningar i flera veckor, säkerligen pga GBS
  • Anonym (Cervixinfuence)
    FloraLinnéa skrev 2019-01-20 19:12:18 följande:

    Hejsan! Jag har nyligen fått veta att jag också har en hjärtformad livmoder. Vi fick missfall i vecka 14 i november och det var i samband med detta som missbildningen upptäcktes. Vad menas med försvagad livmoder hals? I praktiken så att säga. Är det vanligt i kombination med hjärtformen? Tacksam för svar!


    Hej!

    Beklagar ditt missfall.

    Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men vid försvagad livmoderhals så orkar inte livmodertappen med trycket från barnet och en för tidig förlossning kan då ske. Oftast öppnar sig i det tysta.

    Det finns många kvinnor med olika former på livmoder och många av de kvinnor som jag har vart i kontakt med har gått nästintill en hel graviditet. Några har fött mellan v.32-36 men inte lika tidigt som mig. Deras barn kom för tidigt pga av olika anledningar.

    Så formen behöver inte spela någon roll.

    Läkarna misstänker som sagt försvagad livmoderhals på mig men jag öppnade mig inte tyst utan jag hade problem med sammandragningar i flera veckor, säkerligen pga GBS
  • nathalieejj

    Jag har gjort sån och tagit bort liten del men jg blev gravid månaden efter :/ så jag tror inte alls det har med dt att göra! Pröva rosenrot istället :)

  • FloraLinnéa
    Anonym (Cervixinfuence) skrev 2019-01-20 20:16:32 följande:

    Hej!

    Beklagar ditt missfall.

    Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men vid försvagad livmoderhals så orkar inte livmodertappen med trycket från barnet och en för tidig förlossning kan då ske. Oftast öppnar sig i det tysta.

    Det finns många kvinnor med olika former på livmoder och många av de kvinnor som jag har vart i kontakt med har gått nästintill en hel graviditet. Några har fött mellan v.32-36 men inte lika tidigt som mig. Deras barn kom för tidigt pga av olika anledningar.

    Så formen behöver inte spela någon roll.

    Läkarna misstänker som sagt försvagad livmoderhals på mig men jag öppnade mig inte tyst utan jag hade problem med sammandragningar i flera veckor, säkerligen pga GBS


    Tack för ditt svar och omtanke! Som tur är har jag återhämtat mig bra både fysiskt och mentalt och vi är inne på vårt andra försök efter missfallet!

    Okej, då förstår jag! Vet du om de med hjärtformad livmoder (eller liknande missbildning) kunnat föda vaginalt och om barnet kunnat vända sig i slutet av graviditeten?

    Sorry TS, hoppas det är okej att jag gör en avstickare till din fråga.

    Jag har även gjort en konisering pga måttliga förändringar. Vid mitt missfall hade vattnet gått men vi vet inte varför. Jag frågade då om det kunde ha med min konisering att göra vilket det inte hade och hon kunde inte se att det skulle ordna några problem öht!
  • Anonym (Cervixinfuence)
    FloraLinnéa skrev 2019-01-20 21:20:13 följande:

    Tack för ditt svar och omtanke! Som tur är har jag återhämtat mig bra både fysiskt och mentalt och vi är inne på vårt andra försök efter missfallet!

    Okej, då förstår jag! Vet du om de med hjärtformad livmoder (eller liknande missbildning) kunnat föda vaginalt och om barnet kunnat vända sig i slutet av graviditeten?

    Sorry TS, hoppas det är okej att jag gör en avstickare till din fråga.

    Jag har även gjort en konisering pga måttliga förändringar. Vid mitt missfall hade vattnet gått men vi vet inte varför. Jag frågade då om det kunde ha med min konisering att göra vilket det inte hade och hon kunde inte se att det skulle ordna några problem öht!


    Jag har gjort kejsarsnitt men det var pga komplikationer så hade jag gått fullgången så hade det mycket väl funnits en god chans.

    Många kvinnor föder vaginalt men många föder också via k.snitt. Der beror på att barnen lägger sig i tvärläge vid hjärtformad livmoder. Man brukar inte i de flesta fall ge sig på vändningsförsök utan ligger barnen rätt vid förlossning så blir det vaginalt, annars k.snitt.

    Hade du någon infektion när du var gravid?

    Jag har inte hört från de kvinnor som har gjort konisering att deras vatten bara har gått utan dom har i de flesta fall känt tryck och olustig känsla neråt och då har det visat sig att dom har börjat öppna sig. Men för olika kvinnor finns självklart olika fall, jag har inte pratat med alla kvinnor som har gjort det utan en del.

    Men många av dom som jag har pratat med har livet sjukskrivna under sina graviditeter och många har fått cerklage (man syr ihop livmodertappen så inte trycket från barner gör så man öppnar sig)

    Jag hade cerklage under min andra graviditet då min första son kom i v.25
  • FloraLinnéa
    Anonym (Cervixinfuence) skrev 2019-01-20 21:37:03 följande:

    Jag har gjort kejsarsnitt men det var pga komplikationer så hade jag gått fullgången så hade det mycket väl funnits en god chans.

    Många kvinnor föder vaginalt men många föder också via k.snitt. Der beror på att barnen lägger sig i tvärläge vid hjärtformad livmoder. Man brukar inte i de flesta fall ge sig på vändningsförsök utan ligger barnen rätt vid förlossning så blir det vaginalt, annars k.snitt.

    Hade du någon infektion när du var gravid?

    Jag har inte hört från de kvinnor som har gjort konisering att deras vatten bara har gått utan dom har i de flesta fall känt tryck och olustig känsla neråt och då har det visat sig att dom har börjat öppna sig. Men för olika kvinnor finns självklart olika fall, jag har inte pratat med alla kvinnor som har gjort det utan en del.

    Men många av dom som jag har pratat med har livet sjukskrivna under sina graviditeter och många har fått cerklage (man syr ihop livmodertappen så inte trycket från barner gör så man öppnar sig)

    Jag hade cerklage under min andra graviditet då min första son kom i v.25


    Nej ingen infektion och allt såg bra ut bara två dagar tidigare då vi gjorde ultraljud och nipt kom tillbaka utan avvikelser. Kände just då att jag önskade att nipt provet hade visat något så vi haft "på papper" att något var fel.

    Förstår att det är individuellt men har inte stött på någon med liknande situation tidigare och vi har i stort sett inte fått någon information alls av sjukvården vad det kan innebära så tack för att du delar med dig :)
Svar på tråden Konisering = Svårare att bli gravid!? Sant eller falskt