• Lunne

30+, följas åt på vägen till första barnet?

Några fler strax över 30 som planerar första barnet och vill följas åt? :)

Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men det känns som att den dött ut lite sen många i den lyckats få barn. Så tänkte att jag startar en ny för oss som det är aktuellt för.

Jag och min man har försökt sen ett drygt halvår. Vi skulle börja utredning i höstas då det kom fram att jag har PCO som bifynd vid en o-graviditetsrelaterad undersökning, men jag lyckades bli gravid precis innan utredningen startade. Tyvärr blev det MA så nu väntar vi på att kunna börja försöka igen.

• Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-11 11:14:58 följande:

Japp, tydligen :O Jag fick dock utslag på ÄL-test idag så kommer inte ta sprutqn denna månad, får höra med läkaren om jag ev. ska göra det tidigare i cykeln nästa gång... Åggblåsan var redan 26 mm i tisdags så det är vad jag hört nästan lite väl stort för ÄL först efter några dagar...

Tyvärr verkar det sällan som de hittar något förutom ev. PCO, fel på spermier eller stopp i äggledarna på utredningar i Sverige, därav att många söker sig utomlands... Håller tummarna för att ni får några vettiga svar i alla fall!

För vår del skulle jag bli väldigt förvånad om de hittar något i utredningen då alla prover togs förra året, så det är bara ev. spolning samt mannens prover som blir nytt. Men aktuella prover behövs för ev. IVF så det är lika bra att få det gjort :)

Usch för att ta sprutan själv! Tur du slapp det ändå. Men visst kan det vara bra att kolla upp om du kanske ska skynda på ägglossningen till nästa gång. Går du på kontroll varje månad?

Jaså, är det så?! Låter ju tråkigt! Jag vet att de kommer hitta nått fel på mig för ägglossningen funkar inte och jag har oregelbundna blödningar. Hoppas så innerligt att det ska gå att lösa och att jag kan bli gravid. Varje gång jag tänker tanken inser jag dock hur svårt det är/hur liten chansen är och jag tvivlar starkt på att det kommer gå oavsett.

Om de inte hittar några fel på er, hur långt har ni kvar till ni ska testa ivf?
  • Lunne
    KajsaLouise skrev 2019-09-12 09:30:53 följande:
    Usch för att ta sprutan själv! Tur du slapp det ändå. Men visst kan det vara bra att kolla upp om du kanske ska skynda på ägglossningen till nästa gång. Går du på kontroll varje månad?

Jaså, är det så?! Låter ju tråkigt! Jag vet att de kommer hitta nått fel på mig för ägglossningen funkar inte och jag har oregelbundna blödningar. Hoppas så innerligt att det ska gå att lösa och att jag kan bli gravid. Varje gång jag tänker tanken inser jag dock hur svårt det är/hur liten chansen är och jag tvivlar starkt på att det kommer gå oavsett.

Om de inte hittar några fel på er, hur långt har ni kvar till ni ska testa ivf?
    Ellerhur! Läkaren lovade att det var en penna och inte en vanlig spruta så jag trodde det var som en Epipen som man bara slår in. Tittade sen på en video om hur man tar den och alla pennor är visst inte alls sånna, man måste faktiskt sticka in nålen försiktigt själv :O Höll på att svimma av bara filmen så ska jag ta sprutan nästa månad ska jag tigga och be om att läkaren gör det på plats...

Om ägglossningen spökar så brukar man kunna få Letrozol i alla fall, min cykel har blivit läskigt regelbunden av det. Så är det som är problemet för er så finns det gott om hopp för att de gör nåt :)

Min läkare kommer skicka remiss för IVF i december om det inte tagit sig innan, sen vet jag inte hur lång väntetid det är... Jag är dock inte ett dugg sugen på IVF med alla sprutor det innebär :'( Skulle sååå vilja att de tar mer avancerade prover så att man kanske kan äta mediciner för att få kroppen att fungera som den ska istället... men det gör de först ifall man får 3 missfall tydligen =/  
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-12 10:43:39 följande:

Ellerhur! Läkaren lovade att det var en penna och inte en vanlig spruta så jag trodde det var som en Epipen som man bara slår in. Tittade sen på en video om hur man tar den och alla pennor är visst inte alls sånna, man måste faktiskt sticka in nålen försiktigt själv :O Höll på att svimma av bara filmen så ska jag ta sprutan nästa månad ska jag tigga och be om att läkaren gör det på plats...

Om ägglossningen spökar så brukar man kunna få Letrozol i alla fall, min cykel har blivit läskigt regelbunden av det. Så är det som är problemet för er så finns det gott om hopp för att de gör nåt :)

Min läkare kommer skicka remiss för IVF i december om det inte tagit sig innan, sen vet jag inte hur lång väntetid det är... Jag är dock inte ett dugg sugen på IVF med alla sprutor det innebär :'( Skulle sååå vilja att de tar mer avancerade prover så att man kanske kan äta mediciner för att få kroppen att fungera som den ska istället... men det gör de först ifall man får 3 missfall tydligen =/  

Å herre! Låter galet! Hoppas du slipper göra det nästa cykel. Annars kanske din kille kan hjälpa till? :)

Läskigt regelbunden låter lite ljuvligt i mina öron ;) Jag är inte bortskämd med regelbundenhet direkt. Det blir säkert Letrozol om det inte är annat fel också. Vill bara komma igång nu!

Nä, förstår att du inte är sugen på ivf men för många är det den bästa lösningen. Men jag har ju förstått att det är en ordentlig psykisk och fysisk påfrestning. Det är jättetråkigt att man ska behöva gå igenom tre missfall bara för att få mer hjälp ja. Jag tycker ju Sverige borde kunna erbjuda förstklassig vård! Man kan inte betala för det och få mer hjälp privat?
  • Felicia3

Nu har vi gjort privat utredning.Jag har tydligen bra AMH 3,6.han har superbra spermier.Men jag tycks inte äglossa/släppa äggen som jag ska.Ska påbörja hormonstimulering med tabletter och om det inte hjälper sprutor.kanske hittad inte rätt dos direkt.varje ny dos med ultraljud kostar 3000.

Läste nu att bara 50% lyckas och blev nedslagen.Hur fan orkar man hålla hoppet uppe? Känns bra att jag har många ägg.men vet inte hur jag ska få till ett snabbt ultraljud på ÄL när jag har ett jobb jag jobbar 24 h pass på,de accepterar sällan sjukdomar.nån som vet vad man har för rättigheter?

• Lunne
    Felicia3 skrev 2019-09-14 19:29:28 följande:

Nu har vi gjort privat utredning.Jag har tydligen bra AMH 3,6.han har superbra spermier.Men jag tycks inte äglossa/släppa äggen som jag ska.Ska påbörja hormonstimulering med tabletter och om det inte hjälper sprutor.kanske hittad inte rätt dos direkt.varje ny dos med ultraljud kostar 3000.

Läste nu att bara 50% lyckas och blev nedslagen.Hur fan orkar man hålla hoppet uppe? Känns bra att jag har många ägg.men vet inte hur jag ska få till ett snabbt ultraljud på ÄL när jag har ett jobb jag jobbar 24 h pass på,de accepterar sällan sjukdomar.nån som vet vad man har för rättigheter?

Jag är osäker på vad man har för rättigheter, men cykeln blir för de flesta väldigt regelbunden av Letrozol (gissar att det är det du fått?). I så fall kan du planera in besöken med längre franförhållning, men första gången är det så klart svårt att veta...
  • Felicia3

[quote=79902319][quote-nick]Lunne skrev 2019-09-15 08:41:32 följande:[/quote-nick]Jag är osäker på vad man har för rättigheter, men cykeln blir för de flesta väldigt regelbunden av Letrozol (gissar att det är det du fått?). I så fall kan du planera in besöken med längre franförhållning, men första gången är det så klart svårt att veta...[/

Ah okej! Tack för svar.Får hoppas det blir regelbundet,är det nu men ah kan ju ändra sig.antar det blir svårt att veta exakt på dagen liksom.Ja Letrozol,inte börjat ta den än,inväntar mensen.

• Missempi

Hej alla fina! Det var länge sen jag skrev här, har vart ganska depp med allt det här! Senaste försöket var vårt 17e, så nästan 1,5 år.

Jag va helt inställd att de aldrig skulle gå! Men samtidigt så har man den andra rösten som säger ge inte upp!!, ja ni vet! Jävla berg å dalbana. Orkar inte berätta allt men vi har inte fått göra ivf, varken landsting eller privat, så vi har suttit i en jävla rävsax kan man säga, otrolig ångest har det blivit av och till pga detta, helt maktlös.

Men nu är det så att mirakel har skett! Jag plussade nu i natt med digitalt test 1-2 veckor!Känns helt sjukt! Jag e sååå glad!!! Trodde aldrig de skulle gå. Så jag vill skicka lite pepp å styrka till er som fortfarande försöker! Det kan tydligen gå! :)

Kram

• Felicia3
    Missempi skrev 2019-09-28 03:31:35 följande:

Hej alla fina! Det var länge sen jag skrev här, har vart ganska depp med allt det här! Senaste försöket var vårt 17e, så nästan 1,5 år.

Jag va helt inställd att de aldrig skulle gå! Men samtidigt så har man den andra rösten som säger ge inte upp!!, ja ni vet! Jävla berg å dalbana. Orkar inte berätta allt men vi har inte fått göra ivf, varken landsting eller privat, så vi har suttit i en jävla rävsax kan man säga, otrolig ångest har det blivit av och till pga detta, helt maktlös.

Men nu är det så att mirakel har skett! Jag plussade nu i natt med digitalt test 1-2 veckor!Känns helt sjukt! Jag e sååå glad!!! Trodde aldrig de skulle gå. Så jag vill skicka lite pepp å styrka till er som fortfarande försöker! Det kan tydligen gå! :)

Kram

Wow grattis! <3 vad roligt!
  • Missempi
    Felicia3 skrev 2019-09-28 09:34:09 följande:

Wow grattis! <3 vad roligt!

Tack snälla!! :D

Lycka till till er!! Det kommer gå! :)
  • Grumpycavat
    Missempi skrev 2019-09-28 03:31:35 följande:

Kram

WOW vad roligt. Stort stort stort Grattis.

Precis samma hände mig, efter 2 års fruktlösa försök så plussade jag helt oväntat, är nu i vecka 17.

Blir så glad när någon i denna tråden plussar. Det finns hopp till alla ni som kämpar.
Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?