• Anonym (Oj..)

Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej

Min chef har sagt att man måste ha läkareintygfrån dag ett fast läkaren på VC säger nej du får vara hemma i 7 dagar.

Om du måste ha läkare intyg från dag ett krävs det ett intyg från chefen / företaget.

Hur funkar det?

Räknas helg som arbetsdag?

• Svar på tråden Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej
  • Glinda från Oz
    MsFry skrev 2019-01-10 15:58:00 följande:

Om sådant undantag finns på arbetaplatsen lär man ju informeras om det redan vid anställningens början.

Nej, det är inte säkert, exakt varenda liten detalj går man inte igenom, men det står på något papper någonstans med vilkor på arbetsplatsen de flesta läser inte det.
    Anonym (Läkare) skrev 2019-01-10 16:00:26 följande:

Det var patienter som kom på vår vanliga drop in-mottagning och ville ha det på samma vis som en vanlig sjukskrivning. Som jag förstod det hade de överenskommelse med vissa arbetsgivare som då betalade den högre kostnad för förstadagsintyg som du beskriver, men som jag förstod det kan de inte ta betalt av arbetsgivaren hur som helst utan överenskommelse

Det är patienten som betalar, ger kvittot till arbetsgivaren som för över det till den anställde så vårdcentralen har inget med det att göra.
    klyban skrev 2019-01-10 21:10:31 följande:

Vad är det förstå-sig-påare och säga jag har aldrig träffat på det?

Och berätta vad som är normalt i ett storföretag?

Folk som får förstadagsintyg där jag jobbar, de har missköts sig väldigt illa.

Jag är sjukskriven ofta pga en del problem som kommer i skov, men aldrig någonsin har det varit tal om nått förstadagsintyg för mig.

Men väl många andra har fått.

Misstänker för jag redan har en diagnos och de inser problematiken, faan vore annars med tanke på hur många vi prata om detta :p

Men varför ska jag inte få berätta detta med det är hur oss och varför?

Är det för du hatar mig?

Det är tyvärr för mycket grammatikfel, syftningsfel och allmän förvirran för att jag ska förstå ditt inlägg.
  • klyban
    Glinda från Oz skrev 2019-01-13 13:43:55 följande:
    Nej, det är inte säkert, exakt varenda liten detalj går man inte igenom, men det står på något papper någonstans med vilkor på arbetsplatsen de flesta läser inte det.

Det är patienten som betalar, ger kvittot till arbetsgivaren som för över det till den anställde så vårdcentralen har inget med det att göra.

Det är tyvärr för mycket grammatikfel, syftningsfel och allmän förvirran för att jag ska förstå ditt inlägg.

Inget ändrar sig för detta faktum, och lärt mig när man pratar som du, så vill man inte längre ha en diskussion.
    Så du som hatar mig så, varför citerar du mig ens från början?

hur många meter var det?
  • Glinda från Oz
    klyban skrev 2019-01-13 13:48:58 följande:

Inget ändrar sig för detta faktum, och lärt mig när man pratar som du, så vill man inte längre ha en diskussion.

Så du som hatar mig så, varför citerar du mig ens från början?

Som sagt, jag förstår inte dina inlägg, du verkar allmänt förvirrad eller så är du ny i Sverige och har svårt med språket, har dyslexi eller kan inte formulera dig av någon annan anledning. Du kan kanske be någon hjälpa dig.
  • klyban
    Glinda från Oz skrev 2019-01-13 13:52:36 följande:
    Som sagt, jag förstår inte dina inlägg, du verkar allmänt förvirrad eller så är du ny i Sverige och har svårt med språket, har dyslexi eller kan inte formulera dig av någon annan anledning. Du kan kanske be någon hjälpa dig.

Så klart du kan, du gillar bara inte att det finns fler än en sanning.
    Men varför citera mig om du ogillar mig så mycket, borde det inte vara enklare att göra annat än förklara ditt hat emot mig?

Och normala människor dom frågar om saker de inte förstår.
    Men med tanke på att du reda identifierat felen, så betyder ju det att du redan vet vad jag säger.
    Men ändå använder ad hominem, finner inte du detta rätt lustigt att du pratar om min person helt plötsligt?

hur många meter var det?
  • Anonym (blomma)
    CitronTulo skrev 2019-01-10 08:07:57 följande:

Arbetsgivaren betalar sjuklön tom dag 14 i sjukfallet, läkarintyg krävs normalt från AG från dag 8! Arbetsgivaren gör sjukanmälan till FK dag 15 som sedan kräver läkarintyg resterande del av sjukfallet.

Nej, arbetsgivaren ska sjukanmäla till försäkringskassan den första dagen som är sjukdag om man är sjuk längre än 14 dagar. Försäkringskassan räknar från den dagen sjukanmälan görs till dem. Då kan man tappa ersättning från f-kassan eftersom de betalar sjuklön efter dag 14.

Så funkade det när jag var sjukskriven en längre period.
  • Anonym (blomma)
    Anonym (blomma) skrev 2019-01-13 14:08:32 följande:

Nej, arbetsgivaren ska sjukanmäla till försäkringskassan den första dagen som är sjukdag om man är sjuk längre än 14 dagar. Försäkringskassan räknar från den dagen sjukanmälan görs till dem. Då kan man tappa ersättning från f-kassan eftersom de betalar sjuklön efter dag 14.

Så funkade det när jag var sjukskriven en längre period.

Fast anmälan görs dag 15 av arbetsgivaren. Insåg att det kunde misstolkas. Men det ska vara det datumet som man blev sjuk.
  • Anonym (Eliza Doolittle)

Normalt sett:

- utan intyg dag 1-7 (arbetsgivaren bet)

- krävs intyg dag 8-14 (arbetsgivaren bet)

- fkasseintyg from dag 15

Det finns dock andra avtal att upprätta om en arbetstagare haft många korta frånvaroepisoder

• Tiina87

Nej, det är inte säkert, exakt varenda liten detalj går man inte igenom, men det står på något papper någonstans med vilkor på arbetsplatsen de flesta läser inte det.Det är patienten som betalar, ger kvittot till arbetsgivaren som för över det till den anställde så vårdcentralen har inget med det att göra.Det är tyvärr för mycket grammatikfel, syftningsfel och allmän förvirran för att jag ska förstå ditt inlägg.

En sådan viktigt detalj om att man på arbetsplatsen kräver förstadagen intyg vi sjukdom ger man information om från start.
  • Anonym (Sissi)

Var chef för en person som var sjuk i tid och otid. Sjukanmälde sig fem minuter innan hennes pass skulle börja, 2-4 gånger varje månad. Kom överens med mina chefer att hon skulle lämna sjukintyg från och med första dagen...surprise surprise så dök hon upp på jobbet frisk som en nötkärna när hon försökt sjukskriva sig igen och jag hänvisade till företagshälsovården så hon skulle skaffa sig ett intyg.

Så ja, man kan kräva intyg från dag ett. Men det är hos de allra flesta företag enbart i specialfall som ovan. Enda gången jag har gjort så. Har själv varit sjukskriven och då gällde sjukintyg från dag 8.

• Anonym (Läkare)

Jo men det är ju vårdcentralen som då måste ta mer betalt av patienten (än de 100 kr som man normalt betalar för ett läkarbesök i primärvården).
  • MsFry
    Anonym (Läkare) skrev 2019-01-13 20:51:21 följande:

Jo men det är ju vårdcentralen som då måste ta mer betalt av patienten (än de 100 kr som man normalt betalar för ett läkarbesök i primärvården).

Patientavgiften varierar mellan olika landsting. Det vet säkert läkare.
  • Glinda från Oz
    klyban skrev 2019-01-13 13:56:41 följande:

Men varför citera mig om du ogillar mig så mycket, borde det inte vara enklare att göra annat än förklara ditt hat emot mig?

Men med tanke på att du reda identifierat felen, så betyder ju det att du redan vet vad jag säger.

Men ändå använder ad hominem, finner inte du detta rätt lustigt att du pratar om min person helt plötsligt?

Varför skulle jag hata dig? Jag känner inte ens dig, jag har viktigare saker för mig än att slösa energi på att hata en anonym person på nätet

Det enda fel jag har identifierat är att jag inte förstår vad du säger, jag har ingen aning om vad du har för åsikter.
  • Glinda från Oz
    klyban skrev 2019-01-13 13:56:41 följande:

Varför skulle jag hata dig? Jag känner inte ens dig, jag har viktigare saker för mig än att slösa energi på att hata en anonym person på nätet

Det enda fel jag har identifierat är att jag inte förstår vad du säger, jag har ingen aning om vad du har för åsikter.
  • klyban
    Glinda från Oz skrev 2019-01-14 12:21:22 följande:
    Varför skulle jag hata dig? Jag känner inte ens dig, jag har viktigare saker för mig än att slösa energi på att hata en anonym person på nätet smile5.gif

Lång erfarenhet, och inget ändrar sig i det jag sa.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Läkare)
    MsFry skrev 2019-01-13 22:04:06 följande:

Patientavgiften varierar mellan olika landsting. Det vet säkert läkare.

Jag tog exemplet från Västra Götalandsregionen där jag arbetar. Jo, jag vet att den varierar (men det tror jag långt ifrån alla läkare har koll på, vi är aldrig inblandade i betalningen och många har inte arbetat inom flera olika landsting). Men vad har det med saken att göra? Diskussionen handlade om kostnaden för förstadagsintyg och hur denna skall läggas på arbetsgivaren och inte landstinget.
Svar på tråden Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej