• Anonym (Oj..)

Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej

Min chef har sagt att man måste ha läkareintygfrån dag ett fast läkaren på VC säger nej du får vara hemma i 7 dagar.

Om du måste ha läkare intyg från dag ett krävs det ett intyg från chefen / företaget.

Hur funkar det?

Räknas helg som arbetsdag?

• Svar på tråden Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej
  • Anonym (Läkare)

När jag arbetade på vårdcentral sa chefen där att vi bara skrev förstadagsintyg om arbetsgivaren hade avtal med vårdcentralen om detta, eller att de fick nyttja sin företagshälsovård. Det är inte rimligt att läkare skall behöva skriva förstadagsintyg bara för att arbetsgivaren önskar, det är en resursfråga och om många börjar kräva det bara för att de vill blir situationen orimlig.

• MsFry

Som alla andra har skrivit: arbetsgivaren kan bara kräva intyg från dag 1 om det finns särskilda skäl för det (tex mkt korttidsfrånvaro) och då ska det finnas skriftligt beslut på det. Dessutom ska du då erbjudas tid hos företagshälsovården för intyg.

• Glinda från Oz

Vårdcentralen har inte koll, men jag är osäker på om de kan vägra skriva ut förstadagsintyg. Vänd dig till företagshälsovården om ni har en sån annars ringer du tillbaka till VC. Ett förstadagsintyg kostar normalt sett extra och det är arbetsgivaren som betalar så be om kvitto.

• Glinda från Oz
    klyban skrev 2019-01-10 15:08:55 följande:

Det känns som det saknas en del information.

Normalt när man ber om förstadagsintyg, så är det pga man är sjuk ofta.

Har personligen aldrig stött på detta utan omfattande egna sjukskrivningar innan.

Men när man läser lite, så börjar man fundera.

Jag har fått visa förstadagsintyg utan omfattande sjukskrivningar (hade aldrig varit sjukskriven på det jobbet) Troligtvis handlar det om vad arbetsgivaren och facket kommit överens om, det finns mycket myter och förstå-sig-påare på FL som inte fattar att det finns undantag på vissa arbetsplatser.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Läkare) skrev 2019-01-10 15:24:45 följande:

När jag arbetade på vårdcentral sa chefen där att vi bara skrev förstadagsintyg om arbetsgivaren hade avtal med vårdcentralen om detta, eller att de fick nyttja sin företagshälsovård. Det är inte rimligt att läkare skall behöva skriva förstadagsintyg bara för att arbetsgivaren önskar, det är en resursfråga och om många börjar kräva det bara för att de vill blir situationen orimlig.

Ett förstadagsintyg kostar ju betydligt mer så ekonomiskt lär inte VC förlora på det, men det tar ju upp en tid.
  • MsFry
    Glinda från Oz skrev 2019-01-10 15:52:15 följande:

Jag har fått visa förstadagsintyg utan omfattande sjukskrivningar (hade aldrig varit sjukskriven på det jobbet) Troligtvis handlar det om vad arbetsgivaren och facket kommit överens om, det finns mycket myter och förstå-sig-påare på FL som inte fattar att det finns undantag på vissa arbetsplatser.

Om sådant undantag finns på arbetaplatsen lär man ju informeras om det redan vid anställningens början.
  • Anonym (Läkare)
    Glinda från Oz skrev 2019-01-10 15:53:46 följande:

Ett förstadagsintyg kostar ju betydligt mer så ekonomiskt lär inte VC förlora på det, men det tar ju upp en tid.

Det var patienter som kom på vår vanliga drop in-mottagning och ville ha det på samma vis som en vanlig sjukskrivning. Som jag förstod det hade de överenskommelse med vissa arbetsgivare som då betalade den högre kostnad för förstadagsintyg som du beskriver, men som jag förstod det kan de inte ta betalt av arbetsgivaren hur som helst utan överenskommelse
  • klyban
    Glinda från Oz skrev 2019-01-10 15:52:15 följande:

Vad är det förstå-sig-påare och säga jag har aldrig träffat på det?
    Och berätta vad som är normalt i ett storföretag?

Folk som får förstadagsintyg där jag jobbar, de har missköts sig väldigt illa.

Jag är sjukskriven ofta pga en del problem som kommer i skov, men aldrig någonsin har det varit tal om nått förstadagsintyg för mig.
    Men väl många andra har fått.
    Misstänker för jag redan har en diagnos och de inser problematiken, faan vore annars med tanke på hur många vi prata om detta :p

Men varför ska jag inte få berätta detta med det är hur oss och varför?
    Är det för du hatar mig?

hur många meter var det?
  • Tiina87

Om din arbetsgivare kräver intyg frpn dag ett så ska de gå via företagsgälsan, har jag för mig.

• Tiina87

Om du har arbete på helg så räknas det som arbetsdag.

Svar på tråden Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej