• Tow2Mater

    Skilda världar och utsatta barn. (religion)

    Beror ju på vad det gäller. "utskällningar, hotelser och tvång" - vad avses? Att det inte bärs slöja och att det äts kött (eftersom det sägs "religion" i rubriken? eller att det inte borstas tänder och äts godis i massor varje natt och barnen inte orkar upp till skolan dagen efter?

    Lär barnen ljuga och inte alltid tala om vad de gör? Handlar det om att inte bära slöja och äta kott etc är det befogat.

  • Tow2Mater
    Anonym (Egen vårdnad eller fullmakt?) skrev 2019-01-13 11:55:59 följande:
    Familj 2 är på inga sätt exemplariska i sitt agerande i dessa situationer. Barnen har uttalat sig att de inte vill leva enligt reglerna som familj 1 bestämmer, men gör det ändå för att de är rädda för konsekvenserna och inte vill göra dem ledsna. Därför ansöker familj 2 om ensam vårdnad eller liknande så att barnen har möjlighet att påverka sina liv där de kan. Familj 2 tycker att det bästa vore om båda familjer kunde enas kring dessa typer av frågor men det går inte familj 1 med på. Så det är en svår sits.. Religionsfrihet och allt som det innebär. Är det även okej att vårdnadshavare påtvingar omyndiga sin religion och kultur mot barnens vilja? Eftersom de själva inte har rätten att sköta sådana val själva så måste vuxna ställa upp för dem. Men är barnen samtidigt rädda för att söka hjälp hos vuxna för detta så är det inte en lätt sits. Barnen skulle blåljuga i myndigheters närvaro om de insåg att familj 1 kommer att straffa dem om de säger hur de upplever situationen hos familj 1.
    Ja, iallafall till viss del. De mänskliga rättigheterna säger "..skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filofiska övertygelse".

    Men sen ska det ju finnas en sundhet i det hela; straff och tvång får ju inte gå hur långt som helst. Att t ex tvinga barn ha modersmålsundervisning ser jag som sunt, barnen ser inte och kan inte avgöra sitt eget 'bästa' i det fallet, MEN det måste ju lösas så att det funkar i barngruppen utan mobbning och elakheter och vad som nu står på där.
    Att inte äta just fläsk är väl ingen större strid att ta heller; servera dem vad ni nu äter hemma hos er och det behöver ju ingen annan veta om. Att de inte får äta det i skolan är väl ingen större sak.

    Barnens förväntningar på olika beteenden i de olika familjerna är väl en av de största problemen ni har verkar det som.
  • Tow2Mater
    Anonym (Egen vårdnad eller fullmakt?) skrev 2019-01-14 00:10:11 följande:
    Så föräldern i familj 1 ges i religionens namn frihet att utsätta sina egna barn för bestående fysiska och mentala övergrepp. Detta gör begreppet religionsfrihet märkligt då det inte alls innebär frihet för barnen. Religionsfriheten är mycket viktig men inte på bekostnad av barns rättigheter vilket också görs tydligt i Europakonventionen:

    ?Envar skall äga rätt till ? religionsfrihet ? med hänsyn till andra personers fri- och rättigheter.?

    Om det i praktiken innebär att friheten för den ene är att få tvinga den andre, då handlar det om tvång och inget annat.

    Gör jämförelsen med yttrandefrihet. Om den skulle innebära att jag får säga och tycka vad jag vill, men att jag också har rätt att tvinga andra att tycka som jag, då framgår tydligt att det inte handlar om frihet utan snarare censur, i vilket fall åsiktskontroll.

    Som förälder har man stort ansvar för sina barns uppfostran. Den moraliska kompass man lägger ut blir viktig för resten av livet. Men jag anser att man som förälder också har stort ansvar att uppfostra barnen till självständiga och fritt tänkande individer som själv väljer vad den ska tycka eller tro.

    Inom islam "föds man in i religionen" om fadern är muslim. Ett tvång från det att barnet tar första andetaget utanför mammans mage. Jag anser att vi alla föds som icke troende, kalla det ateister om du vill. Men det bär mig emot att man skulle födas till att vara något som kräver ett aktivt ställningstagande emot någonting, innan man ens kan tänka eller har lärt sig prata. En ateist är en icke-troende, vilket omfattar även de som ännu inte valt att tro ? nämligen ­barnen. Ordet ateist får det att låta som att vara troende vore det normala. Att tro på en religion är något man väljer att göra och barnen i denna situationen är inte troende, men tvingas ändå att leva efter religionens regler. Barn är inte onormala bara för att de är ateister, de har bara inte kunnat välja än, ändå kan barnet vara såväl döpt som omskuret och konfirmerat vid 15 års ålder, trots att många år återstår tills det blir myndigt och själv kan bestämma över skinnbiten­ i änden på snoppens ­vara eller icke vara.

    Men då är det för sent.

    Så om dessa barn inte vill tillhöra en religion just nu så tycker jag att det är värt att ta deras parti för att föra deras talan.
    Det finns en skala från att barn helt får göra vad de vill på ena ändan och övergrepp på andra; de flesta ligger nånstans mittemellan i sin uppfostran vare sig det gäller en religiös eller sekular uppfostran av sina barn.

    Om du kallar t ex modersmålsundervisning för övergrepp har du en osund inställning. Du får ju ta dina valda strider, men att barnen inte alls ska kunna 'fostras in' i sin förälders religion är lika fel av dig, som för den andra familjen att helt vara emot vad ni gör i er familj. Du valde far till dina barn, och du visste religionen var en stor del av hans identitet.
Svar på tråden Skilda världar och utsatta barn. (religion)