• Anonym (anonym12)

Min man skriver till andra tjejer

Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska bekämpa.. Så hoppas jag på lite hjälp och åsikter från många goda människor här.

Jag har varit gift i 12 år (jag: 31 år, min man 35). Vi har haft våra ups and downs men har alltid hittat tillbaka då vi älskar varandra.

Min man skriver till andra tjejer, till de han känner och inte känner. Första gången jag kom på honom var för 8 år sedan på facebook, det var chattar med massor av tjejer.. Han lovade att sluta.. Sen kom jag på honom igen, sen igen, sen igen.. En gång blev det lite allvarligare med en tjej, då han fick lite känslor för henne.. Då hamnade vårt äktenskap i botten. För 3 år sedan separerades vi, för att se vad vi vill och om vi kan vara utan varandra. Vi var i vår sin lägenhet i 5 månader, men bestämde oss att ge kärleken en chans till.

Nu har jag varit hemma i 3 år. Allt var perfekt mellan oss, jag började tom lita på honom (!!). Vårt äktenskap var bättre en aldrig, vi bråkade inte, mycket mys, pussar, kramar, kärleksförklaringar. Men jag var tvungen, jag var bara tvungen att dubbelkolla.. En kväll kollade jag i hans telefon (efter 3 år) och hittat på Instagram ?Fan vad jag tänker på dig?, till en tjej som vi båda känner. Hon är förresten 21 år gammal. Förresten, han var inte ful när han skrev till henne. Nykter alltså. Då började allt falla på plats, då fattade jag att han aldrig slutat göra detta och att han höll på med detta hela tiden.. När jag konfronterade honom, började han nästan gråta och sa att han inte visste varför han var tvungen att göra det, han sa att det var typ lek och spänning. Och att förklara en gång till- det är inget fel i vårat äktenskap, bara tvärtom. Han bad om en chans till, att förbättra sig, vilket jag innerst inne vet att aldrig kommer hålla..  Han gav mig hans kod till mobilen. När jag försöker få upp det och prata med honom om det, så vill han inte då han säger att han skäms. Man kan skämmas om man gör fel en gång, 2 gånger, men hur fan kan man skämmas om man väljer att göra samma fel 100 gånger?? Vi har 1 barn. För övrigt är han en mycket fin människa, och jag vet att han älskar mig mer än sitt liv (jag överdriver inte..). Men jag förstår inte- varför gör han det om han älskar mig? Varför väljer han att såra mig? Jag vet inte hur jag ska sluta tänka på det.. Såna knivar har man fått 100 gånger i ryggen nu, jag vet inte? Vissa säger att det finns såna män som har det i blodet, som söker efter spänning på det sättet vilket inte betyder nåt för de egentligen, att de bara måste ha bekräftelse..

• Svar på tråden Min man skriver till andra tjejer
  • Anonym (L)

Han skäms över att han sätter sina egna behov framför er relation. Ni har vart tillsammsns så länge ändå gör han detta som han vet sårar dig det skäms han över. Han skäms nog även över att han inte är så smart som kan luska ut varför han behöver göra på dessa sätt varför han har dessa behov och speciellt när han har en sån fin tjej som dig.

Precis som föregående inlägg så kan inte en enda människa täcka en persons behov.. ni måste kommunicera så att ni kan hitta vad ni har för behov och hur man ska göra för att tillgodose dem så bra som möjligt. Sedan måste han öven förstå att vara i en relation är att inte kunna göra precis som man bara själv vill för om man vill kunns göra vad man vill så ska man vara singel.

Man ger ju upp vissa delar för att få det andra man så gärna ville ha.

• Anonym (anonym12)
    Anonym (L) skrev 2019-01-11 12:06:34 följande:

Han skäms över att han sätter sina egna behov framför er relation. Ni har vart tillsammsns så länge ändå gör han detta som han vet sårar dig det skäms han över. Han skäms nog även över att han inte är så smart som kan luska ut varför han behöver göra på dessa sätt varför han har dessa behov och speciellt när han har en sån fin tjej som dig.

Precis som föregående inlägg så kan inte en enda människa täcka en persons behov.. ni måste kommunicera så att ni kan hitta vad ni har för behov och hur man ska göra för att tillgodose dem så bra som möjligt. Sedan måste han öven förstå att vara i en relation är att inte kunna göra precis som man bara själv vill för om man vill kunns göra vad man vill så ska man vara singel.

Man ger ju upp vissa delar för att få det andra man så gärna ville ha.

Han menar att allt är lek och spänning för honom. Så jag vet inte vad jag ska göra för att han ska känna att han inte behöver spänning vid sidan om..

Det värsta är ju att alla tjejer skriver tillbaka till honom. Han är en mycket snygg man, så jag förstår inte varför han har en dålig självkänsla och varför han behöver bekräftelsebehov. Jag tycker att jag är duktig på att säga och nämna hur värdefull och fin människa han är. Det saknar han inte hemma heller..

Jag måste säga att det händer mig ibland att vissa killar skriver till mig, men jag svarar aldrig eftersom jag inte är intresserad av det och eftersom jag själv vet hur mycket jag är värd. Därför förstår jag inte att man kan älska en människa, men ändå är kapabel att göra sånt till honom/henne.

• EmberEyes

Jag förstår inte hur det kan vara ett problem.

Han gör övertramp på gemensamt beslutade gränser, vid upprepade tillfällen. Ditt val är att acceptera läget, eller inte acceptera. Hitintills har du valt att acceptera att han beter sig som en idiot eftersom du studsar tillbaka till honom om och om igen. För varje gång du accepterar detta så lär han sig att han kan behandla dig hur som helst, för du kommer ändå tillbaka till honom.
    Jag föreslår att du provar att inte acceptera och lämna på riktigt, om du nu inte vill dela honom på detta sättet.

• Pope Joan II
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 13:03:01 följande:
    Han menar att allt är lek och spänning för honom. Så jag vet inte vad jag ska göra för att han ska känna att han inte behöver spänning vid sidan om..

Det värsta är ju att alla tjejer skriver tillbaka till honom. Han är en mycket snygg man, så jag förstår inte varför han har en dålig självkänsla och varför han behöver bekräftelsebehov. Jag tycker att jag är duktig på att säga och nämna hur värdefull och fin människa han är. Det saknar han inte hemma heller..

Jag måste säga att det händer mig ibland att vissa killar skriver till mig, men jag svarar aldrig eftersom jag inte är intresserad av det och eftersom jag själv vet hur mycket jag är värd. Därför förstår jag inte att man kan älska en människa, men ändå är kapabel att göra sånt till honom/henne.
    Varför tror du att de val han gör baseras på dålig självkänsla? För att han nästan lipade när du kom på honom?

Jag tycker att han låter som en helt vanlig skitstövel som gillar att ha sex med lite olika kvinnor samtidigt som han blir beundrad av bekvämlighetsinrättningen han bor med. Det är inte du som har dålig självkänsla?
  • Anonym (anonym12)
    Pope Joan II skrev 2019-01-11 13:47:32 följande:
    Varför tror du att de val han gör baseras på dålig självkänsla? För att han nästan lipade när du kom på honom?

Jag tycker att han låter som en helt vanlig skitstövel som gillar att ha sex med lite olika kvinnor samtidigt som han blir beundrad av bekvämlighetsinrättningen han bor med. Det är inte du som har dålig självkänsla?
    För det första- han har inte sex med andra. I alla dessa år har jag aldrig kommit på något sånt.

För det andra så har jag ingen dålig självkänsla, inte vad jag vet i alla fall.. Om du tycker att "min dåliga självkänsla" ska baseras på att jag är kvar hos honom så är du fel ute. Jag är kvar av andra själ..

Jag fick en fråga nyss- om han har 10 positiva saker med sig och 1 negativ, vilket överväger?

Det är därför jag skriver här.
  • Pope Joan II
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 14:10:09 följande:
    För det första- han har inte sex med andra. I alla dessa år har jag aldrig kommit på något sånt.

För det andra så har jag ingen dålig självkänsla, inte vad jag vet i alla fall.. Om du tycker att "min dåliga självkänsla" ska baseras på att jag är kvar hos honom så är du fel ute. Jag är kvar av andra själ..

Jag fick en fråga nyss- om han har 10 positiva saker med sig och 1 negativ, vilket överväger?

Skäl. 

Jag har väldigt svårt att tro på att han inte någon gång har haft sex med de han bygger upp en kontakt och ett sexuellt förspel med. Att du inte kommit på honom med det är ju en helt annan sak än att han inte skulle ha haft det. Du har ju inte kommit på honom med hans permanenta sysselsättning genom åren värst ofta heller. 

Men det låter ju bra att du inte har dålig självkänsla. Mindre bra är väl att du tycks vilja se kontinuerliga systematiska svek under många år som negativ sak.
  • EmberEyes
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 14:10:09 följande:

Det beror väl på vad den negativa saken är, och hur du värderar den.

Bevisligen så respekterar han inte dig, dina känslor, er relation, sina löften och åtagande. Om du inte tycker att det är en grej att han skiter i vad ni gemensamt kommer överens om, att han inte bryr sig om att han sårar dig, och att han är oförmögen att bryta ett för ert förhållande skadligt beteende, så förstår jag inte meningen med tråden.
  • Anonym (anonym12)
    EmberEyes skrev 2019-01-11 14:20:53 följande:
    Det beror väl på vad den negativa saken är, och hur du värderar den.

Bevisligen så respekterar han inte dig, dina känslor, er relation, sina löften och åtagande. Om du inte tycker att det är en grej att han skiter i vad ni gemensamt kommer överens om, att han inte bryr sig om att han sårar dig, och att han är oförmögen att bryta ett för ert förhållande skadligt beteende, så förstår jag inte meningen med tråden.
    Jag skriver här för att jag vill höra vad andra tycker och jag vill absolut inte försvara hans beteende.

Min egen mamma har sagt till mig såhär- du kommer aldrig hitta en bättre man.
    Då kan ni bara föreställa er hur mycket jag balanserar och inte vet vad som är rätt eller fel..

Tidigare har jag mått psykiskt dåligt pga av hans beteende, jag har verkligen hamnat i ett mörkt hål, men kommit ur det.. Och nu väljer han att göra samma sak mot mig igen. Nykter (frivilligt och vetande).
    Skillnaden denna gången är att jag inte fällt en enda tår, eftersom jag nästan förväntade mig detta.
    Om man snokar så vet man att något kommer att komma upp..
  • EmberEyes
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 14:39:09 följande:
    Jag skriver här för att jag vill höra vad andra tycker och jag vill absolut inte försvara hans beteende.

Min egen mamma har sagt till mig såhär- du kommer aldrig hitta en bättre man.
    Då kan ni bara föreställa er hur mycket jag balanserar och inte vet vad som är rätt eller fel..

Tidigare har jag mått psykiskt dåligt pga av hans beteende, jag har verkligen hamnat i ett mörkt hål, men kommit ur det.. Och nu väljer han att göra samma sak mot mig igen. Nykter (frivilligt och vetande).
    Skillnaden denna gången är att jag inte fällt en enda tår, eftersom jag nästan förväntade mig detta.
    Om man snokar så vet man att något kommer att komma upp..
    Men nu ska du vara lite försiktig. Det finns folk som blivit helt duperade av betydligt värre personer än din man. "Du kommer aldrig hitta en bättre man" om en man som dessutom är pedofil, seriemördare, eller andra riktigt smaklösa grejer.
  • Elviram
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 11:38:06 följande:

Jag blev tårögd, allt stämmer det du skriver. Min syster är psykolog och hon sa precis likadant som du säger. Hon sa: hade jag haft en sådan kärlek och omsorg av min man så hade jag inte brytt mig det lilla minsta. So what om han söker lite spänning ibland? han är inte fysisk otrogen, om han skriver nåt ibland är väl inte hela världen..

Men jag har svårt att släppa det.. Känner att jag är väldigt upp och ner emotionellt, jag kan vara hur glad som helst och sen i nästa moment hur ledsen som helst.

Problemet är att han inte vill prata om det, han menar han skäms.. Som jag skrev i mitt inlägg, hur kan man skämmas om man gör samma misstag om och om igen?? Nu har det gått 3 veckor och tex i förgår försökte jag prata med honom, men det gick inte.

Förra sommaren kom jag på ett telefonnummer i hans mobil till en tjej vilken han träffade på en krog.. så inte allt är bara via sociala medier.

Jag är fullt medveten om att han aldrig kommer att botas.

Jag tror att han vill "ducka undan" för problemet. Genom att undvika att prata om det kan han lossas som att det inte finns och han behöver inte ta några konsekvenser för sitt beteende. Han lever lite i förnekelse även om han erkänt och säger att han skäms så är det en annan sak att prata om det. Att han säger att han skäms är en undanflykt. Det är ungefär samma som att en alkis säger att han ska sluta dricka eller jag ska bara ta ett glas.

Klart det är jobbigt för dig att han skriver med andra och det spelar ingen roll hur kärleksfull han är mot dig. För hur ska man kunna tro på hans affektion när han också ger den till andra tjejer. Man känner sig inte så speciell. Som du skrivit så fick han könslor för en. Tänk om det händer igen och han lämnar dig. Jag hade inte klarat av att acceptera ett sådant beteende speciellt när han för det bakom ryggen och inte vill prata om det.

Som jag ser det så här du två väl. Stanna och acceptera. Han kommer inte sluta skruva till andra.

Lämna. Detta kan leda till två saker. Det första att det är slut för gott och det är med denna inställning som du ska gå in med i detta. När han inser att du är borta och det va inte värt att förlora dig över dessa tjejer så kan han vara beredd på att ändras. Jag vet inte hur er "paus" va men jag tolkar det som att det va en tid för att känna efter. Nu måste han känna hur det känns att verkligen förlora dig. Så bestämmer du för att lämna så ska du lämna helt. Inga kansken till honom att det kan bli ni igen utan han måste förlora dig och ta konsekvenserna för sitt beteende.

Det kan också funka med att ställa ett ultimatum att antingen är det slut eller så följer han med dig till en parterapeut. Gå inte med på att bara ni två snackar. Det har ni redan försökt och det har inte funkat. Ni behöver professionell hjälp.
Svar på tråden Min man skriver till andra tjejer