• Anonym (Pebba)

Pomchi - Vad behöver jag veta?

Jag har en dotter som velat ha hund ända sedan hon var liten och jag har kategoriskt sagt nej. Jag säger fortfarande nej, men har börjat svikta lite. Det har för mig handlat om att jag inte vill bli bunden av ett husdjur och att det kostar - inte minst om de blir sjuka - samt att jag inte är intresserad av tidiga morgnar och sena kvällar med promenader i regn och rusk.

Nu är dock dottern nästan vuxen och en mycket ansvarstagande person så jag börjar tveka och kanske är villig att ge med mig Inget jag ens har andats om till henne för tjatet skulle bli än värre. Till saken hör att jag inte är så frisk fysiskt och dottern har lite problem med ångest och ensamhet så jag tror att det skulle vara värdefullt för henne med ett djur att ta hand om och få kärlek ifrån och ge till såklart.

OM det nu ska bli en hund så är det en liten en. Någon form av blandras med pomeranian eller något.

Så, vad behöver vi tänka på?

Vad kostar hunden/mån?
    Försäkring? Vad täcker försäkringen egentligen? Tycker att det verkar dyrt ändå med veterinärbesök.

Behöver man gå någon valpkurs eller annat?
    Hur många gånger behöver man gå ut/dag och hur långa rundor/hur mycket motion behöver en Pomchi?

Hur länge behöver man vara hemma på heltid med valpen när man får den?
    Vad för saker behöver man köpa inför ankomst förutom då matskålar och mat?

Har säkert missat en massa så skriv gärna annat att tänka på.  

• Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?
  • EmberEyes
    Anonym (griffon) skrev 2019-01-11 20:43:06 följande:
    Jag menade för problem Men det borde jag så klart ha skrivit Tack för påpekandet  
    Då är jag med!
    Förhoppningen är ju att aldrig behöva uppsöka vet utanför vaccinering och kontroller! Skrattande
  • Anonym (griffon)
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 20:39:15 följande:
    Ne, några ambitioner på träning och tävling har vi inte alls utan det handlar enkom om en sällskapshund som man(dottern) kan gosa med.
    Alla hundar behöver dock viss träning. Små hundar som är sjövilda är lika illa som barn som är det. 

Att ha hund kräver ganska mycket. De flesta hunddagis tar inte emot hundarna förrän de är minst 6 månader gamla, iaf inte på den tiden (drygt 20 år sen) som jag hade hunddagis.
    Då kostade det 2000 kr per månad hos oss. (Sthlmstrakten) Alla hundarna hade eget bås, men de som gick ihop med andra fick gå lösa som de ville. Ibland 'bjöd' de in varandra i sina bås haha och ibland gick de dit för att de ville vara ifred, men för det mesta låg de lite här och där ute hos oss. Vi hade regeln att löptikar inte fick vara på dagiset, för då hade vi inte lokaler som tillät oss att ha separata rum som löptikarna kunde vara i. 

Hundägarna uppskattade vårt sätt som var mer som ett hem än ett dagis men hur andra har det vet jag inte. 

Som det låter så ska ni nog inte vara hundägare just nu, finns det inget annat djur som hon kan tänka sig? Katter kan ju vara mer själva än en hund. Det finns många katthem som man kan adoptera en katt från, kanske kan hon tänka sig det istället? 
  • Anonym (Pebba)
    Anonym (griffon) skrev 2019-01-11 20:52:36 följande:
    Alla hundar behöver dock viss träning. Små hundar som är sjövilda är lika illa som barn som är det. 

Att ha hund kräver ganska mycket. De flesta hunddagis tar inte emot hundarna förrän de är minst 6 månader gamla, iaf inte på den tiden (drygt 20 år sen) som jag hade hunddagis.
    Då kostade det 2000 kr per månad hos oss. (Sthlmstrakten) Alla hundarna hade eget bås, men de som gick ihop med andra fick gå lösa som de ville. Ibland 'bjöd' de in varandra i sina bås haha och ibland gick de dit för att de ville vara ifred, men för det mesta låg de lite här och där ute hos oss. Vi hade regeln att löptikar inte fick vara på dagiset, för då hade vi inte lokaler som tillät oss att ha separata rum som löptikarna kunde vara i. 

Hundägarna uppskattade vårt sätt som var mer som ett hem än ett dagis men hur andra har det vet jag inte. 

Som det låter så ska ni nog inte vara hundägare just nu, finns det inget annat djur som hon kan tänka sig? Katter kan ju vara mer själva än en hund. Det finns många katthem som man kan adoptera en katt från, kanske kan hon tänka sig det istället? 
    Nej, någon katt vill jag absolut inte ha, tycker inte om katter. Vad är det som låter som att vi inte skulle bli hundägare? Att vi inte vill träna och tävla? Det betyder inte att vi inte ska träna alls men vi har inga ambitioner för något annat än en sällskapshund. naturligtvis kommer den att få basal träning, utflykter i skogen och ut och rasta sig, vi är inte dumma i huvudet. Bara för att vi är nybörjare och har frågor betyder inte det att vi är dåliga hundägare. Vi vill ha en hundkompis helt enkelt och ställer därför olika frågor som vi kan ha nytta av. Precis som när man ska bli förälder så vet man inte allt innan och förälder klarar de flesta normalfuntade av.
  • Aniiee

Köp en sheltie, gå fem valp- och lydnadskurser, ensamhets- och skvällerträna ordentligt, lär er naturlig aktivering och överarbeta inte pälsen så har ni en trevlig kompis i 15 år.

Men tänk på det - 15 år......

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (S)
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 22:10:27 följande:

Nej, någon katt vill jag absolut inte ha, tycker inte om katter. Vad är det som låter som att vi inte skulle bli hundägare? Att vi inte vill träna och tävla? Det betyder inte att vi inte ska träna alls men vi har inga ambitioner för något annat än en sällskapshund. naturligtvis kommer den att få basal träning, utflykter i skogen och ut och rasta sig, vi är inte dumma i huvudet. Bara för att vi är nybörjare och har frågor betyder inte det att vi är dåliga hundägare. Vi vill ha en hundkompis helt enkelt och ställer därför olika frågor som vi kan ha nytta av. Precis som när man ska bli förälder så vet man inte allt innan och förälder klarar de flesta normalfuntade av.

Bra sagt. Finns massor av hundar som ?bara? är sällskap till helt vanliga familjer och många av dem har ett jättebra liv. Man måste inte bli brukstränare. En del hundar är väldigt enkla att ha att göra med och kräver inte alls speciellt mycket.

Jag är själv väldigt noggrann hundägare och har svårt för när folk lämnar hundar ensamma, inte har minsta koll på nånting osv och bara skaffar hund för att ?ha? i något slags materialistiskt manifest. Men jag tycker det blir löjligt när man ska fördöma människor utan tidigare hundvana. Någon gång var alla nybörjare. Har läst långt mycket mindre lovande trådar av folk som ska skaffa hund. Man märker ju att du vill lära dig. Däremot kan det vara bra att läsa på ytterligare innan du realiserar dessa planer, som sagt googla info för förstagångshundägare, googla vardagslydnad och även ett hett tips - valpens första månader. Då får du bra konkret info om vad som krävs av er den första tiden. Tex ?jaha när den är så många månader ska vi ut och miljöträna den mycket, jaha de blir inte rumsrena förrän efter såhär lång tid? (ni kommer behöva gå ut med den varje eller varannan timme första typ...två månaderna).

Jag har träffat på totala katastrofer som inte fattade nånting om hundar, visste inte vad de åt, blev förvånade att de måste ut 4-5 ggr per dag osv. Jag höll på att gå i taket inombords. Men de skaffade en sällskapsras av soffpotatistyp och gjorde absolut inte allting enligt boken, och de har inga problem med hunden idag. Lite olydig och yvig men trevlig och välfungerande, behövde jag motvilligt erkänna. Så man måste tillåta sig vara öppen för nyblivna hundägare!

Uppfödaren till min förra hund var jätteskeptisk till att sälja till mig för att jag såg ut att vara en typisk Stockholmstjej med allt vad det betyder för henne. Hon var så osäker på mig men i slutändan berättade hon att jag är den valpköpare hon varit allra mest nöjd med. Så man ska inte döma!

Jag tror dessutom en hund kan bara jättebra för din dotter med den ?problematik? hon har. Hund har hjälpt mig när jag har ångest eller känner mig ensam. Det är guld värt. Ni kan ju alltid satsa på att bli hundraprocentigt insatta hundägare så får ni ett projekt som även det kan vara till nytta för din dotter. Ta ett snack med henne (när du själv bestämt dig) och få med henne i hur stort ansvars det är och att man måste vara beredd på att lägga tid på hunden, och på att läsa på dessförinnan.
  • Jemp

En blandras har man som sagt inte koll på leden bakom. Hälsokontroller görs extremt sällan och det finns inget register för att intyga släktskap eller kontroller.

För vissa raser kan uteblivna sådana kontroller leda till att försäkringen täcker mindre som jag förstått det.

Nån skrev tidigare om mentaliteten och utvärdering vilket är helt rätt. Jag föredrar helt klart uppfödare som utvärderar mentalt, oavsett ras. Finns några olika standardiserade tester/beskrivningar (mh och bph). Ingen hund, eller hundägare, borde behöva leva med rädslor osv. Pomeranian och chinchilla varierar också rätt mycket inom rasen i mentalitet. Sådana beskrivningar görs inte alls på blandraser.

Så små raser är inte de allra mest hälsosamma tyvärr. Ögon, patella (dvs knäleder) testas på de flesta dvärgraser innan avel. Tandproblem är också vanligt, och täcks inte av försäkringen.

Nån timmes promenad, regelbunden rastning, sällskap och bra mat tycker jag alla hundar ska få. Lite hjärngympa eller åtminstone berikning. Miljöträning.

Dagmatte kan vara en bra lösning, men kan ibland vara svårt att hitta och är inte alltid så långvariga. Dagis kostar här utanför sthlm ca 3000/mån.

Min 7kg hund (lite större än ni tänker er alltså) kostar ca 900/mån i löpande kostnader som mat och försäkring.

Självklart hoppas man att hunden ska hålla dig frisk men att aldrig behöva uppsöka veterinär är tyvärr inte helt realistiskt.

Bra att ni funderar igenom ert köp, men jag tycker det låter som att du bör läsa på kring raser och vara beredda att investera mer både pengar och tid för att det ska bli bra.

Med rätt ras behöver man inte träna en massa hundsport etc men promenader, utlopp för naturliga beteenden och miljöträning krävs hos alla.

Jag rekommenderar alltså absolut en renrasig hund. Kolla även upp föräldrarna på hunddata (SKK hemsida) så ser du tester som är gjorda, att de faktiskt är registrerade osv. En ytterligare aspekt med dessa raser är att se upp för smuggelhundar (risk för att föra in smitta i landet, få en sjuk hund, tvingas avliva den pga regler kring införsel, stödja utländska valpfabriker).

• EmberEyes
    Aniiee skrev 2019-01-11 22:25:45 följande:

Köp en sheltie, gå fem valp- och lydnadskurser, ensamhets- och skvällerträna ordentligt, lär er naturlig aktivering och överarbeta inte pälsen så har ni en trevlig kompis i 15 år.

Men tänk på det - 15 år......

Fem valp- och lyd-kurser?
  • Anonym (Flower)

kolla på skks hemsida om olika raser, hitta en ras med så få sjukdommar som möjligt så får man ner försäkringskostnaden väldigt drastiskt, sen beror det ju på vilket bolag man väljer oxå.

skulle inte heller rekommendera blandras, man vet inte vad man får. Små dvärghundar är ju också oftast väldigt sönderavlade med allt vad det innebär. Kanske kolla efter en något större ras?

valpkurs är jättebra att gå, jag lärde mig skitmkt (det är inte hunden som lär sig så mkt utan husse/matte :)

Ett bra foder från djuraffären, gärna spannmålsfritt håller hunden frisk (är dyrare i inköp men blir billigare i längden)

I början får man ju gå ut när hunden har sovit, ätit, lekt för att få den rumsren, sen räcker det ju med var 4e timme. Lite som när man pottränar vilken unge som helst :)

Tuggleksaker är ett måste med valp eftersom de gärna gnager på allt, så har man något att erbjuda att tugga på istället för skorna :)

Finns ju säkert hur mkt som helst att berätta. Men www.skk.se/sv/hundraser/ Läs läs läs läs :) Finns även annan matnyttig info på sidan :)

• Anonym (Vet)

Apropå veterinär så kan jag komma med ett färskt exempel. Vår lilla hund blev dålig i måndags kväll med magsmärtor så vi åkte till anicura djursjukhus. Jon blev undersökt och röntgad,vi bestämde att hon skulle stanna över natten. Blev inlagd ca 20.30. Vi hämtade henne ca 17.00 dagen efter. Dom hade tagit blodprover och gjort ett ultraljud med sedering

Detta gick på 12900kr, vi fick betala 4800 nånting när försäkringen tagit sin del. Sen tillkom medicin 178kr

• Dexter dot com

Jag tycker självklart ni ska köpa renrasigt så ni har den mentala och fysiska bilden klar för er i leden bakom och att avelsdjuren är BPHbeskrivna. Köper ni av en seriös uppfödare har ni även stöd och support från denne i framtiden.

Dvärgraser har problem med ärftlig tandlossning som till viss del kan förebyggas med daglig tandborstning men ni bör räkna med stora kostnader för tandstensanering och tandutdragningar som inte täcks av försäkringen. Jag la i snitt 7000kr/år hos tandläkaren från det att hon fyllt 3 år för min dvärgras trots att jag skötte tänderna perfekt.

Jag tycker absolut att ni ska gå kurser, åtminstone valp, allmänlydnad och nån form av aktiveringskurs för att lära er hantera och aktivera hunden.

Under valptiden är det ju 100% fokus på valpen dygnet runt. Mina valpar av dvärgras har behövt ut flera gånger i timmen och nån gång på natten. Dom har varit sena att bli rumsrena men när dom varit runt året ha dom kunnat hålla sig 2-3 timmar. Jag har motionerat dom ca 2-3 h/dag uppdelat på 4-5 promenader+ rastningar.

Personligen lämnar jag aldrig hunden ensam mer än max 4 timmar per dygn totalt och man ska vara medveten om att många hundar klarar inte av ensamhet alls hur mycket man än tränar så en plan med dagis/dagmatte är nödvändig innan ni köper valp.

Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?