• Mongoliet

Ni som var på väg att bli rika men blev sjuka. Bytte ni parti?

Tänker på er som kaske fått det där sjukt välbetalda jobbet & inte tänker på andra människor rent generellt utan röstar på det partiet som är bäst för en själv.

Efter 2-3 feta månadslöner får ni ett cancerbesked. Ca ca 2-10 år kvar att leva. Röstar ni ändå på ett Alliansparti efter det beskedet?

• Svar på tråden Ni som var på väg att bli rika men blev sjuka. Bytte ni parti?
  • Mongoliet
    sextiotalist skrev 2019-01-16 13:42:44 följande:

Jag kan svara för mig själv, jag röstade på alliansen, jag har röstat på samma parti, oavsett om jag varit student, sjukskriven, arbetslös och nu, när jag har ett rätt OK välbetalt arbete. Jag röstar på den de idéer jag tror på, inte efter plånboken.

Däremot brukar jag skoja om att de enda som har råd att rösta på V är de som saknar inkomst helt eller är förbaskat rika.

Kanske du har haft tur och varit sjukskriven när vönstern styrt & haft jobb när Alliansen styrt.
  • Kjell2

Frågan är vad man ska rösta på om man blir cancersjuk och snart ska dö
    Det parti i landstingsvalet som lovar att satsa på cancersjukvården
    Det parti i kommunalvalet som lovar att jag får stort inflyttande på hemtjänsten
    Det parti i riksdagsvalet som lovar att ta bort arvsskatten

• Kjell2

Eller ska man som snart döende cancersjuk rösta på något parti som vill ta bort LAS, höja studiemedlet, förstatliga grundskolan, höja A-kassan, bygga ett dagis i min förort eller ta bort värnplikten?

• sextiotalist
    Mongoliet skrev 2019-01-16 13:48:45 följande:
    Kanske du har haft tur och varit sjukskriven när vönstern styrt & haft jobb när Alliansen styrt.
    Nej, jag var arbetslös när det var alliansen, så där hade du fel.
  • Mongoliet
    sextiotalist skrev 2019-01-16 14:08:19 följande:

Nej, jag var arbetslös när det var alliansen, så där hade du fel.

Hatar du invandrare så mycket?
  • Mongoliet
    Kjell2 skrev 2019-01-16 13:49:27 följande:

Frågan är vad man ska rösta på om man blir cancersjuk och snart ska dö

Det parti i landstingsvalet som lovar att satsa på cancersjukvården

Det parti i kommunalvalet som lovar att jag får stort inflyttande på hemtjänsten

Det parti i riksdagsvalet som lovar att ta bort arvsskatten

Knivigt. Är det olika partier som är bäst på 1 & 2? Såklart det är beroende på var man bor antar jag. Så det gäller att bo i rätt landsting innan den absoluta dödsdomen har kommit & sedan i den kommunen med bäst hemtjänst om man faktiskt kommer att dö med de i hasorna. Så egentligen kvittar rikspolitikten?
  • sextiotalist
    Mongoliet skrev 2019-01-16 14:13:53 följande:
    Hatar du invandrare så mycket?
    Jag hatar inga alls, och jag tillhör de som har mött det positiva med invandringen. min svärmor var en ensamkommande flyktingbarn så utan henne hade jag inte träffat min underbara sambo.
    Jag har flera kollegor som nu etablerat sig i samhället som flydde från det krigshärjade Syrien. En annan kollega som varit en ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan. De som kom från Syrien var välutbildade (ja, de har även läst i Europa, så deras utbildningar är verifierade) och han från Afghanistan har genomgått en tre-årig högskoleutbildning i Sverige.
    Min kvinnliga chef är en flykting från norra Irak
  • Mentat
    Mongoliet skrev 2019-01-16 12:05:47 följande:

Tänker på er som kaske fått det där sjukt välbetalda jobbet & inte tänker på andra människor rent generellt utan röstar på det partiet som är bäst för en själv.

Efter 2-3 feta månadslöner får ni ett cancerbesked. Ca ca 2-10 år kvar att leva. Röstar ni ändå på ett Alliansparti efter det beskedet?

Frågeställningen riktar sig alltså till människor som bara tänker på sig själva, oavsett situation.
    Men varför skulle egoister just rösta borgerligt? Det kan väl lika gärna vara egoister som tycker att "Jag vill ha (diverse fördelar) och det kan gott de rika (=alla som tjänar mer än man själv) få betala"

Egoismen finns självklart både till höger och vänster på den politiska skalan. Det verkar som om TS inte har tänkt på det.
  • Kjell2
    Mongoliet skrev 2019-01-16 14:18:28 följande:
    Knivigt. Är det olika partier som är bäst på 1 & 2? Såklart det är beroende på var man bor antar jag. Så det gäller att bo i rätt landsting innan den absoluta dödsdomen har kommit & sedan i den kommunen med bäst hemtjänst om man faktiskt kommer att dö med de i hasorna. Så egentligen kvittar rikspolitikten?
    Eller det är kanske inte cancersjukdvården som är viktigast utan de som vill lägga pengar på hospis.

Riskpolitiken påverkar också, saker som arvsskatt, sjukpenning, avdrag för hemhjälp, rätt att välja vårdgivare mm kan ju vara viktigt ur ett egoistisk perpektive om man är cancersjuk.

Eller så tänker man inte på sig själv utan tycket att försvaret är viktigast och röstar på de som vill satsa mest där.

• Mongoliet
    Mentat skrev 2019-01-16 14:24:53 följande:

Frågeställningen riktar sig alltså till människor som bara tänker på sig själva, oavsett situation.

Men varför skulle egoister just rösta borgerligt? Det kan väl lika gärna vara egoister som tycker att "Jag vill ha (diverse fördelar) och det kan gott de rika (=alla som tjänar mer än man själv) få betala"

Egoismen finns självklart både till höger och vänster på den politiska skalan. Det verkar som om TS inte har tänkt på det.

Tror du att det rent procentuellt finns lika många egoister på de olika sidorna?
Svar på tråden Ni som var på väg att bli rika men blev sjuka. Bytte ni parti?