• Anonym (A)

    Är detta en ok kommentar från en manlig kollega?

    Jag beklagade mig vid morgonfikat på jobbet att jag halkat på isen och slagit i rumpan. En manlig kollega (jag är kvinna alltså) säger då att med den mjuka rumpan borde effekten inte blivit så stor.

    Han visar alltså dels att han hittat på rumpan och dessutom kommenterar att den är typ väl tilltagen.

    Ska man acceptera en sån kommentar eller ska jag göra någon form av anmälan?

  • Svar på tråden Är detta en ok kommentar från en manlig kollega?
  • Anonym (Ingen stor grej)

    Du nämde först din rumpa, han sa ett skämt som hörde till situationen, lite klumpigt kanske men du gör verkligen en höna av en fjäder

  • Sharper

    För min del hade jag inte brytt mig. Vi har den jargongen på jobbet och den typen av jargong är mycket värre hemma även bland oss grannar. Det är nog många som skulle gapa om metoo om de hörde hur det låter. MEN har man inte den jargongen så är det fel och isåfall något man borde prata med vederbörande om, att du tog illa upp. Blir det fler liknande kommentarer är det isåfall på sin plats med npgonnform av kränkningsanmälan men är den kommentaren det ändå som varit hade jag låtit det vars eller prata med honom om jag verkligen tog illa upp.

  • Sk007

    Jag tycker att om man känner sig kränkt så ska man säga till. Det är inte okej att göra andra människor ledsen och ibland trampar man på en öm tå utan att veta om det. Då bör man få veta det och få chansen att be om ursäkt. Fortsätter samma person med plumpa kommentarer är det att betrakta som trakasserier och åtgärder bör tas därefter.

    Ur ett genusperspektiv är det intressant. Som någon skrev tidigare så blir utfallen olika beroende på status på mannen som sagt det. Snygga killar (och tjejer) kommer undan med sådant som andra blir straffade för.

    Jag kommenterar aldrig tjejers kroppar offentligt men har själv fått min kropp kommenterad. Och de gånger jag valt att låta skägget växa ut är det tydligen fritt fram att ta på mitt skägg. Det borde egentligen vara min uppgift att tillrättavisa tjejer vid dessa tillfällen, men jag orkar faktiskt inte engagera mig i att uppfostra vuxet folk.

  • nihka

    Anmäla? Nej, det hade inte jag gjort. Däremot tala om för honom att han ska ge blanka fan i att kommentera andra människors kroppar.

    Ser inte vad som skulle kunna utgöra en sexistisk kommentar eftersom både män och kvinnor kan ha "mjuka rumpor". Eller som jag tolkar det vara (lite) tjocka.

  • EvilNala
    Pentra skrev 2019-01-19 11:17:04 följande:

    Inom vår krets på jobbet hade nog kommentaren blivit "synd att du inte landade på huvudet ist, då hade inget blivit skadat". Så, om du gillar den kommentaren båttre så är du välkommen att söka jobb på min arbetsplats. ... /Pentra


    Låter som en kanonbra arbetsplats. Där skulle jag trivas :)
  • Anonym (Ubbe)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-17 12:04:50 följande:

    Jag hade blivit upprörd. Det är inte ok nånstans att manliga kollegor tittar på kvinnliga kollegors bakdelar och kommenterar dem.


    Att kasta ett getöga mot svanspartiet är väl inget konstigt, men att kommentera regionen är inte alltid okej.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (W) skrev 2019-01-17 13:44:39 följande:

    Skulle jag själv lite klumpigt kunnat säga utan att syfta på att din rumpa va stor utan mer på att det ofta är en mjuk kroppsdel, bättre att slå i den än huvudet.  Sen har jag iofs inge problem med den typ av kommentarer. Jag skulle bara skämtat tillbaka och sagt typ "ja, det är ju som två små krockkuddar, hehe" eller nått.  

    Sen är det väl självklart att folk tittar på varandra, det är väl inge konstigt. Det är skillnad på att titta, lägga märke till och glo perverst eller ge snuskiga blickar. Du vet väl själv hur hans bakdel ser ut? Någongång har du väl råkat tittat upp precis när han går förbi och fått syn på den utan att själv lägga någon sexuell värdering i det.


    Exakt så.

    Jag är kvinna och brukar faktist säga så till folk. Rumpan är i de flesta fall betydligt mjukare än att landa på knäna eller på höftbenet.

    Inte en ända människa har någon gång reagerat på att jag har sagt så utan menat p att dom hade tur för det kunde ha gått betydligt illa.
  • Anonym (Håller med)
    oanonym skrev 2019-01-19 11:23:58 följande:

    Storleken på rumpan nämns inte, bara att den är mjuk. Det behöver inte betyda något, men kan även betyda något. Vi vet för lite för att avgöra detta. Vi måste höra tonläget och exakta ordföljden för att avgöra detta.

    Att påpeka könet på den som ger kommentaren, anser du det vara relevant?


    Håller med dig.

    I de flesta fall så är rumpan mjukare än höftben och knän oavsett om personen är stor eller liten, kurvig eller petite
  • Lilyje

    Du är överkänslig.

    Så du menar på fullaste allvar att en arbetskollegas bakdel aldrig har varit i ditt synfält? Det har jag svårt att tro.

    Som någon skrev tidigare, det är skillnad på att se och att stirra.

    Jag tycker inte heller det var någon sexuell underton, snarare i stil med : det var ju tur du hamna på baken så du inte blev allvarligt skadad.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Pentra
    EvilNala skrev 2019-01-19 19:34:14 följande:
    Låter som en kanonbra arbetsplats. Där skulle jag trivas :)

    Jag skrev "inom vår krets på jobbet", och den kretsen är lite speciell. Vi vet var vi har varandra och vårt gäng, om man säger så, har högt till tak och känner av läget så att vi säger det vi säger, med glimten i ögat, utan att fördenskull vilja kränka varandra. Och, i vissa lägen så bjuder vi då även på oss själva och våra egna små komiska egenheter. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Tiina87
    Mrs Moneybags skrev 2019-01-17 12:30:00 följande:

    Nej, det var inte en okej kommentar, men frågan var ju om hon skulle anmäla? 

    Vet inte om hon menade anmäla till HR-avdelningen eller polisen.

    Det är ju mycket som inte är okej, men ändå inte är brottsligt. 


    Min kommentar var att om ts inte tycker det är en in kommentar så är det ingen ok kommentar för henne . Oavsett vad ni andra tycker. Detr svaret på rubriken.
  • oanonym
    Tiina87 skrev 2019-01-19 22:51:55 följande:

    Min kommentar var att om ts inte tycker det är en in kommentar så är det ingen ok kommentar för henne . Oavsett vad ni andra tycker. Detr svaret på rubriken.


    Så är det såklart. Det går att känna sig kränkt av helt olika saker. Person A kan känna sig kränkt när någon berömmer dennes frisyr, medan person B kan känna sig kränkt när någon kritiserar dennes frisyr.
  • EvilNala
    Pentra skrev 2019-01-19 22:24:05 följande:

    Jag skrev "inom vår krets på jobbet", och den kretsen är lite speciell. Vi vet var vi har varandra och vårt gäng, om man säger så, har högt till tak och känner av läget så att vi säger det vi säger, med glimten i ögat, utan att fördenskull vilja kränka varandra. Och, i vissa lägen så bjuder vi då även på oss själva och våra egna små komiska egenheter. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jag menade det positivt alltså. Låter som ett bra gäng :)
  • tankfull
    Anonym (Ingen stor grej) skrev 2019-01-19 11:46:56 följande:

    Du nämde först din rumpa, han sa ett skämt som hörde till situationen, lite klumpigt kanske men du gör verkligen en höna av en fjäder


    Precis min tanke, att TS nämnde sin rumpa. Rumpor är kul och som upplagda för skämt! Dessutom är det ju ett himla tjat om stora Kardashian-rumpor numera, hur trendigt det är, så mannen kanske trodde att han gav dig en komplimang TS. Men är det så att du är överviktig och han menar att rumpan var mjuk därför så är det ju dumt. Det beror på vad ni har för snack er emellan annars, du och han.
    Jag hade nog inte sagt något hursomhelst.
  • Anonym (lol)

    Alltså är dagens kvinnor HELT humorbefriade eller? Anmäla folk för skämt? Vill ni att vi ska leva i ett feminsitiskt nazi-Tyskland eller?

  • Anonym (HH)
    Anonym (lol) skrev 2021-12-23 12:18:43 följande:

    Alltså är dagens kvinnor HELT humorbefriade eller? Anmäla folk för skämt? Vill ni att vi ska leva i ett feminsitiskt nazi-Tyskland eller?


    Men många tycker inte det är roligt. Finns en massa saker jag personligen kan tycka är kul men håller inne med för det kan vara sårande eller bara korkat.
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (lol) skrev 2021-12-23 12:18:43 följande:

    Alltså är dagens kvinnor HELT humorbefriade eller? Anmäla folk för skämt? Vill ni att vi ska leva i ett feminsitiskt nazi-Tyskland eller?


    Och vad fick dig att leta upp och skriva i en tråd som ingen skrivit i på TRE år?
  • Anonym (AF)
    Anonym (HH) skrev 2021-12-23 14:02:44 följande:
    Men många tycker inte det är roligt. Finns en massa saker jag personligen kan tycka är kul men håller inne med för det kan vara sårande eller bara korkat.
    Tycker det är vettigt att hålla in med saker som kan såra eller är korkat, det visar ju på hyfs.

    Men det är inte rimligt att det alltid ska vara den torraste personen på kontoret/ i arbetslaget som ska lägga ribban för vad som är ok eller inte.

    En bra regel är nog att någon enstaka ska känna sig kränkt eller att någon gått över gränsen ibland. Då är nivån lagom.
Svar på tråden Är detta en ok kommentar från en manlig kollega?